0
از0 نظر

قلعه دا و دختر

    1122
    نمایش

    قلعه دا و دختر، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند در شمال رامهرمز استان خوزستان است که در مسير جاده کمربندي و روي كوه‌هاي گچي در ارتفاع حدوداً 600 متري قرار گرفته و خودنمایی می‌کند. اين قلعه از نظر نوع معماري شبيه قلعه‌هاي رومي اطراف درياي مديترانه بوده و بر اساس تحقیقات باستان شناسان، قدمت آن به دوران ساسانیان مربوط می‌شود. بهتر است بدانید که گذشتگان این جاذبه را با عنوان «دا و دور» به معنای «مادر و دختر» می‌شناسند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه دا و دختر

    از جاذبه های گردشگری تاریخی استان خوزستان، می‌توان به قلعه دا و دختر اشاره کرد که قدمتی چندین و چند ساله دارد و محلی‌ها آن را با نام «قلعه دا و ددر» معرفی می‌کنند. امروزه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مالکیت این جاذبه را بر عهده دارد.

    سیمای عمومی قلعه دا و دختر

    ساختار قلعه دار و دختر به گونه‌ای است كه فقط از یك طرف می‌توان وارد آن شد و از سه طرف دیگر دشمن به هیچ وجه نمی‌توانست آن را بگیرد چون به سه در عمیق متصل شده است. مصالحی كه در ساخت این قلعه استفاده شده از مصالح بومی خود منطقه ( سنگ آن از رودخانه اعلا و سنگ پی آن از معادن اطراف ) است و از سنگ قلوه‌ای و گچ كوره‌ای و در بعضی قسمت‌های آن ساروچ به كار رفته كه نوعی سیمان است و برای ساخت سد هم استفاده می‌شد.

    تاریخچه قلعه دا و دختر

    پیشینیان این جاذبه را به نام قلعه «دا و دور» می شناسند که به معنای «مادر و دختر» است. برخی پژوهشگران، نام «داوو و دختر» را بیانگر میزان نفوذ و اقتدار زنان در برهه‌ای از تاریخ می‌دانند و گروهی دیگر نیز بر این باورند که این لفظ، شکل تغییریافتهٔ لفظ «دادور» به معنای دادگستر می‌باشد، اگر چه این پژوهش ها به طور دقیق تایید نشده است.

    ویژگی‌ها قلعه دا و دختر

    از ویژگی های این جاذبه باشکوه، می توان به ثبت نام آن در فهرست آثار ملی ایران به شماره ثبت ۳۷۷۱ مورخ 1380/06/12 اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های این قلعه این بوده كه در قدیم از جاده شاهی، كه جاده‌ای از شوش تا پاسارگاد است، محافظت می‌كرده.

    زمان مناسب بازدید قلعه دا و دختر

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خوزستان، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.