0
از0 نظر

قلعه شیخ سلطان المرزوقی

    5
    نمایش

    قلعه شیخ سلطان المرزوقی در بندر مغویه واقع‌شده‌ و متعلق به شیخ سلطان المرزوقی، یکی از حکمرانان منطقه و رئیس قبیله المرازیق و حاکم مغویه است. شیخ سلطان مرزوقی در زمان قاجار، از حکمرانان بندرلنگه بود که در بندر مغویه حکومت می‌کرد و دستور ساخت این قلعه را داد و ساخت آن در سال ۱۳۲۱ هجری قمری تمام شد. مصالحی مثل خشت و گل، ساروج و چوب چندل در این بنای خشتی به کار رفته‌اند. قلعه در اسفند ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید قلعه شیخ سلطان المرزوقی

    بهترین زمان سفر به هرمزگان و دیدن قلعه شیخ سلطان المرزوقی، پاییز و زمستان است و اگر قصد گشت و گذار در بهار را دارید، فروردین و اردیبهشت را هم برای دیدن هرمزگان پیشنهاد می‌کنیم.

    وسایل مورد نیاز قلعه شیخ سلطان المرزوقی

    هنگام رفتن به قلعه شیخ سلطان المرزوقی، کفش راحتی و لباس مناسب فصل را بپوشید و آب آشامیدنی، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب، همراه داشته باشید.

    سیمای عمومی قلعه شیخ سلطان المرزوقی

    مصالحی مثل خشت و گل، ساروج و چوب چندل در این بنای خشتی به کار رفته‌اند. سقف یکی از اتاق­‌ها که گویا اتاق دختر شیخ بوده است، به دست هنرمندان روس نقاشی شده و روی دیوار هم نوشته­‌های روسی دیده می­‌شود.

    نکات منفی قلعه شیخ سلطان المرزوقی

    متاسفانه این قلعه تاریخی به دلیل از بین رفتن بر اثر باران و...، وضعیت مناسبی ندارد و حتی برخی از قسمت‌های آن در حال ویرانی است.

    ویژگی‌ها قلعه شیخ سلطان المرزوقی

    قلعه شیخ سلطان المرزوقی با ۲ هزارمترمربع مساحت، یک حیاط اندرونی و یک حیاط بیرونی دارد که البته قدمت حیاط اندرونی بیشتر است. این بنای دو طبقه‌ای، در بخش‌هایی سه طبقه شده و دارای تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی، یک برج نگهبانی و دو بادگیر است. در طبقه همکف، چند اتاق و راهرو دیده می‌­شود و یک حلقه چاه و تعدادی انبار و طویله در این طبقه ساخته شده‌­اند. اتاق­‌ها و راهروهایی که آنها را به یکدیگر متصل می­‌کند، آشپزخانه و حمام و دستشویی هم در طبقه دوم قرار دارند.

    تاریخچه قلعه شیخ سلطان المرزوقی

    شیخ سلطان مرزوقی در زمان قاجار، از حکمرانان بندرلنگه بود که در بندر مغویه حکومت می‌کرد و دستور ساخت این قلعه را داد و ساخت آن در سال ۱۳۲۱ هجری قمری تمام شد.

    نکات مثبت قلعه شیخ سلطان المرزوقی

    قلعه شیخ سلطان المرزوقی در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    مشخصات قلعه شیخ سلطان المرزوقی

    قلعه شیخ سلطان المرزوقی در بندر مغویه واقع‌شده‌ و متعلق به شیخ سلطان المرزوقی، یکی از حکمرانان منطقه و رئیس قبیله المرازیق و حاکم مغویه است که به شیخ سلطان المرزوقی شهرت دارد. این قلعه در زمان خودش، کاربردی دفاعی و نظامی داشت و البته می‌توان اهمیت تجاری این دژ در زمان قاجار را هم به آن اضافه کرد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی لازم است به توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه بروید تا به قلعه شیخ سلطان المرزوقی برسید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها