0
از0 نظر

قله ریگ و ریگ یلان لوت مرکزی

    644
    نمایش

    ریگ یلان در محدوده استان کرمان و شمال غربی استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. ریگ یلان در واقع ریگزاری است که شکلی شبیه به مستطیل داشته و گستره ای شمالی جنوبی دارد. تپه های ماسه ای قله ریگ، بخشی از اجتماعات ماسه ای ریگ یلان است. بلندترین ارتفاع این تپه ها در قسمت مرکزی ریگ یلان به ارتفاع ۳۸۶ متر می رسد. قله ریگ فاقد پوشش گیاهی است. روباه شنی، زاغی و کرکس در این منطقه قابل مشاهده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قله ریگ و ریگ یلان لوت مرکزی

    فاصله شمال تا جنوب ریگزار در حدود 150 کیلومتر و فاصله شرقی غربی آن در حدود 70 کیلومتر است. خط الراس تپه ها جهتی جنوب غربی- شمال شرقی دارند که در نواحی شمالی تر، این شیب بیشتر به سمت شمال و در نواحی شرقی جهتی غربی شرقی به خود می گیرند. این ریگزار از غرب به چاله مرکزی لوت، از شمال به ده سلم از شرق به نصرت آباد، ارتفاعات اسپی و اوخوران و از جنوب و جنوب غربی به لوت زنگی احمد و کال شور لوت محدود میگردد و تا بلوچ آب ادامه می یابد.

    تاریخچه قله ریگ و ریگ یلان لوت مرکزی

    در زمان هخامنشیان در قسمت شرقی لوت اقوام آریاسپی ها زندگی می کردند. آریاسپی واژه ای اوستایی است و به معنی سوارکار ماهر است. این قوم که امروزه آنان را به قوم بلوچ میشناسیم در جنگهای شرق ایران به کورش کمکهای شایانی نمودند و از این رو مورد التفات وی بودند. به گونه ای که از پرداخت مالیات معاف بودند و نامی از آنان در کتیبه بیستون به عنوان پرداخت کننده خراج نیامده است. آریان در کتاب تاریخ اقوام ایران می نویسد: این قوم به واسطه کمک فراوان به کورش در دربار هخامنشیان اعتبار و احترام زیادی یافتند و در منطقه خود نوعی خود مختاری داشتند.

    اسکندر مقدونی پس از فتح ایران چون به این منطقه رسید آنان را ارج نهاد و از تصرف سرزمینهای آنان چشم پوشی کرد. مورخین یونانی از قوم آریاسپی تمجید فراوان نموده اند و آنان را نمونه ای از طوایف کامل مترقی و منزه دانسته اند. متاسفانه بسیاری از نام های تاریخی مناطق حاشیه لوت دچار تغییرات غیر ضروری شده است و تطابق مکان های فعلی با نسخ تاریخی را دچار مشکل کرده است. از این رو شایسته است مطالعات نام‏شناسی درباره محلهای تاریخی دنبال شود و نام صحیح و اصلی بسیاری‏ از آبادیهای اطراف لوت مشخص گردد تا نامهای جغرافیائی بغلط ضبط نشوند و یا باشتباه نام قدیمی‏ آنها عوض نگردد. به عنوان مثال نصرت‏ آباد که نام قدیمی و تاریخی اسپی یا سپی را داشته در زمان پهلوی اول بواسطه شهرت حکمران محلی نصرت آباد شده است. در زیر به گوشه ای از مناطق تاریخی حاشیه ریگ یلان اشاره می گردد.

    ویژگی‌ها قله ریگ و ریگ یلان لوت مرکزی

    ارتفاع کف دشت از سطح آب های آزاد در نواحی حاشیه غربی ریگ یلان، در حدود 550 متر و در نواحی شرقی در حدود 830 متر است. شیب نواحی غربی به سمت غرب تا مرکز چاله لوت کاهش می یابد. در نواحی حاشیه شرقی ریگ یلان، این شیب به سمت شرق افزایش می یابد.

    سیمای عمومی قله ریگ و ریگ یلان لوت مرکزی

    ارتفاع تپه ها از جنوب به مرکز افزایش یافته و با حرکت به سمت شمال از ارتفاع آنها کاسته می شود تا آنکه هم ارتفاع سایر تپه های منطقه شوند. این تپه های ماسه ای علی رغم جهت جنوب غربی شمال شرقی بدنه ریگ یلان جهتی کاملا شمالی جنوبی دارند و ریگ یلان را به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم کرده اند. در پای این دیواره ماسه ای قیفهای عظیم ماسه ای قرار گرفته است که وجود این قیفهای عظیم ابهتی دو چندان به منطقه قله ریگ داده است. سازند این منطقه ارتفاعات آتشفشانی است که به مرور زمان توسط ماسه های روان پوشیده شده است. وجود دو باد غالب در منطقه که یکی از سمت جنوب غربی به سمت شمال شرقی و دیگری از جنوب شرقی به شمال غربی و برآیند این دو باد باعث ایجاد چنین دیواره عظیمی از ماسه در ریگستان یلان شده است.

    زمان مناسب بازدید قله ریگ و ریگ یلان لوت مرکزی

    رطوبت هوای منطقه در زمستان در حدود 30 درصد و در تابستان تا حدود 10 درصد کاهش می یابد. اوایل بهار و فصل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه طبیعی هستند.

    سایر اطلاعات قله ریگ و ریگ یلان لوت مرکزی

    ارتفاع تپه ها از شمال تا مرکز افزایش می یابد و از مرکز به سمت جنوب مجددا با کاهش همراه است. در قسمت جنوبی ریگ یلان، تپه ها با تغییر جهت به سمت جنوب غربی و نهایتا غرب به کلوت های غربی لوت پیوند می خورند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به شرق استان کرمان یا شمال غربی استان سیستان و بلوچستان یا جنوب استان خراسان جنوبی بروید تا به این جاذبه طبیعی برسید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    قله ريگ ريگ يلان لوت مرکزي کرمان قله ريگ ريگ يلان قله ريگ لوت مرکزي قله ريگ کرمان ريگ يلان قله ريگ قله ريگ لوت مرکزي ريگ يلان کرمان لوت مرکزي قله ريگ لوت مرکزي ريگ يلان لوت مرکزي کرمان کرمان قله ريگ کرمان ريگ يلان کرمان لوت مرکزي قله ريگ ريگ يلان لوت مرکزي قله ريگ ريگ يلان کرمان قله ريگ لوت مرکزي ريگ يلان قله ريگ لوت مرکزي کرمان قله ريگ کرمان ريگ يلان قله ريگ کرمان لوت مرکزي ريگ يلان قله ريگ لوت مرکزي ريگ يلان قله ريگ کرمان ريگ يلان لوت مرکزي کرمان ريگ يلان لوت مرکزي قله ريگ ريگ يلان کرمان قله ريگ ريگ يلان کرمان لوت مرکزي لوت مرکزي قله ريگ ريگ يلان لوت مرکزي قله ريگ کرمان لوت مرکزي ريگ يلان قله ريگ لوت مرکزي ريگ يلان کرمان لوت مرکزي کرمان قله ريگ لوت مرکزي کرمان ريگ يلان کرمان قله ريگ ريگ يلان کرمان قله ريگ لوت مرکزي کرمان ريگ يلان قله ريگ کرمان ريگ يلان لوت مرکزي کرمان لوت مرکزي قله ريگ کرمان لوت مرکزي ريگ يلان قله ريگ ريگ يلان لوت مرکزي کرمان قله ريگ لوت مرکزي کرمان ريگ يلان قله ريگ کرمان ريگ يلان لوت مرکزي قله ريگ لوت مرکزي ريگ يلان کرمان قله ريگ لوت مرکزي کرمان ريگ يلان قله ريگ ريگ يلان کرمان لوت مرکزي ريگ يلان قله ريگ لوت مرکزي کرمان ريگ يلان قله ريگ کرمان لوت مرکزي ريگ يلان لوت مرکزي کرمان قله ريگ ريگ يلان لوت مرکزي قله ريگ کرمان لوت مرکزي قله ريگ ريگ يلان کرمان لوت مرکزي ريگ يلان قله ريگ کرمان لوت مرکزي کرمان قله ريگ ريگ يلان لوت مرکزي کرمان ريگ يلان قله ريگ کرمان قله ريگ ريگ يلان لوت مرکزي کرمان ريگ يلان قله ريگ لوت مرکزي کرمان لوت مرکزي قله ريگ ريگ يلان کرمان ريگ يلان لوت مرکزي قله ريگ کرمان لوت مرکزي ريگ يلان قله ريگ