2.9
از25 نظر

قله شاه البرز

    6244
    نمایش

    شاه البرز از مرتفع ترين قلل طالقان است و در قسمت شمال آن واقع شده که بر فراز آن کوه‌هاي مهمي مثل سيالان ناز و کهار و درفک و ارﮋنگ و کوه هاي تخت سليمان مشاهده مي‌شود. شاه البرز بين دره طالقان و الموت قرار گرفته است. در این منطقه، باغ‌های مختلفی وجود دارد و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی به چشم می‌خورد که می‌توان به ریواس، تره کوهی، شنگ، کاسنی، صعلب، آویشن،کفتار، گراز، شغال، گرگ، خرس و پرندگانی نظیر عقاب، دم جنبانک، زاغچه و.. اشاره کرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قله شاه البرز

    شاه البرز، نام رشته‌کوه و قله‌ای در البرز است که ۴۱۷۰ متر ارتفاع دارد. این رشته‌کوه، مرز طبیعی استان‌های البرز و قزوین را تشکیل می‌دهد. دامنهٔ جنوبی آن به درهٔ طالقان از استان البرز و دامنهٔ شمالی آن به درهٔ الموت از استان قزوین مشرف است.

    ویژگی‌ها قله شاه البرز

    یال‌های موازی شمالی جنوبی و دیواره‌های ریزشی شمالی از جمله ویژگی‌های کوه‌شناسی آن به شمار می‌رود. دره بزرگ طالقان نیز مثل خط‌الراس‌هایش زیبا و مسحورکننده است. دشت‌های پهناور و آبادی‌های سرسبز و زیبا که درپس دره‌ها از اسفاران تا پراچان را پوشانده‌اند جلوه و شکوه خاصی دارند.

    سیمای عمومی قله شاه البرز

    قرار گرفتن در سلسله جبال البرز و وجود خاک حاصلخیز و میزان رطوبت بالا و وجود چشمه سارهای متعدد باعث سرسبزی منطقه شده است. باغات میوه این منطقه شامل گردو، سیب، گیلاس، گلابی، زیتون، زالزالک، زرشک کوهی، بادام کوهی و… است.

    همچنین وجود درختان چنار، بید و گیاهان علفی و دارویی و زینتی از جمله ریواس، تره کوهی، شنگ، کاسنی، صعلب، آویشن، جو شیر، بومادران، برنجاسف و گون و گل‌های شقایق و… جزو پوشش گیاهی این منطقه هستند.

    از پستانداران و پرندگان وحشی که در جبال شاه البرز زیست می‌کنند می‌توان خرگوش، کفتار، گراز، شغال، گرگ، خرس و پرندگانی نظیر عقاب، دم جنبانک، زاغچه، قوش و کبک دری و…. را نام برد.

    زمان مناسب بازدید قله شاه البرز

    در مسیر زمستانی، بعد از چشمه آب در طی مسیر نیست ولی مسیر تابستانی تا یال آخر وجود دارد که می‌توانید این زمان را انتخاب کنید.

    شرایط استفاده قله شاه البرز

    ۱- در طی مسیر به خاطر استفاده از کرامپون بهتر است افراد دوره یخ و برف پیشرفته را گذرانده باشند.

    ۲- به دلیل طولانی بودن مسیر و کوله‌کشی سنگین, افراد باید دارای آمادگی جسمانی بالا باشند.

    امکانات ویژه قله شاه البرز

    تا قسمت‌هایی از مسیر، صعود به صورت خانوادگی امکان‌پذیر است.

    سایر اطلاعات قله شاه البرز

    شاه البرز جزء کوه‌هایی است که صعود قله آن کمی طولانی است، چون فاصله قله تا آخرین روستا (حسنجون) طولانی بوده و با GPS حدود kg12 هوایی است.

    پیشنهاد ویژه قله شاه البرز

    بعد از کوه‌پیمایی می‌توانید از روستای اوروزان و سد طالقان هم دیدن کنید.

    نکات مثبت قله شاه البرز

    تا قبل از مکان شب مانی آنتن‌دهی موبایل در بیشتر جاها وجود دارد.

    نکات منفی قله شاه البرز

    مسیر فاقد پناهگاه، جانپناه و امکانات امدادی است. اما منطقه دارای امنیت نسبی است.

    وسایل مورد نیاز قله شاه البرز

    هنگام بازدید از این منطقه، تجهیزات مخصوص کوهنوردی، عینک و کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، خوراکی‌های لازم، کمک‌های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    دو مسیر برای رسیدن به این جاذبه وجود دارد: مسیر ۱: طالقان، روستای حسنجون، صعود از یال جنوبی مسیر ۲: الموت، گرمارود، صعود از دهلیز شمالی

    ماشین شخصی

    برای رفتن به منطقه و صعود قله شاه البرز از طالقان باید از اتوبان تهران کرج و سپس کرج– قزوین استفاده کرد و بعد از عبور از کرج از مسیر اتوبان کرج– قزوین به سمت طالقان رفت و بعد از رسیدن به طالقان و رفتن به روستای حسنجون کار آغاز کرد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.