0
از0 نظر

قیز قلعه ساوه (قلعه دختر)

    628
    نمایش

    قيز قلعه يكي از جاذبه هاي تاريخي استان مركزي است.مساحت اين بنا حدود ٣٠٠٠ متر است .قلعه دختر که از لحاظ شیوه‎ی معماری، نوع مصالح و ساختار شبیه قلعه‎های منطقه الموت و قهستان و به ویژه قلعه دختر بشرویه است.بر اساس این تحقیقات، قلعه دختر ساوه نیایشگاهی برای عبادت و احترام به آب و ناهید در پیش از اسلام و قبل از خشکیدن دریاچه ساوه در دوره ساسانیان بوده، محراب ساخته شده بر روی دریاچه ساوه در قلعه این احتمال را بیشتر می‌کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قیز قلعه ساوه (قلعه دختر)

    قيز قلعه يكي از جاذبه ها استان بوشهر مي باشد.این بنا بر فراز کوه هندس و مشرف به دشت ساوه واقع است.اين بنا از لحاظ شیوه‎ی معماری، نوع مصالح و ساختار شبیه قلعه‎های منطقه الموت و قهستان و به ویژه قلعه دختر بشرویه است.

    تاریخچه قیز قلعه ساوه (قلعه دختر)

    در طي بررسي هاي باستان شناسي قيز قلعه را متعلق به دوران ساساني معرفي كرده اند.

    باستان‌شناسی آلمانی به سرپرستی ولفرام کلایس در سال ۱۹۷۲ میلادی از این قلعه دیدن کردند و آن را به دوران اسماعیلیان نسبت دادند. 

    ویلیام رابرتز  بر اساس چند قطعه سفال و معماری به کار رفته قیز قلعه را بنایی ساسانی معرفی کرد.

    در دهه‌های اخیر باستان‌شناسان ایرانی اين قلعه را به قرون پنج تا هفت هجری قمری نسبت دادند که در دوره‌های تیموری و صفوی نیز از آن استفاده شده است.

    شرایط استفاده قیز قلعه ساوه (قلعه دختر)

    بازديد از اين جاذبه رايگان مي باشد.

    ویژگی‌ها قیز قلعه ساوه (قلعه دختر)

    اين اثر در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملي رسيده است.

    سیمای عمومی قیز قلعه ساوه (قلعه دختر)

    در دو طرف صخره قیز قلعه دو رودخانه کوچک جاری است، رودخانه ضلع شرقی دایمی و رودخانه ای که در ضلع غربی قرار دارد به صورت فصلی است.

    قلعه از دو بخش اصلی ،دژ دفاعی و قصر تشکیل شده که در مجموع حدود سه هزار متر مربع مساحت آن است.

    دروازه ورودی در ضلع شرقی صخره قرار دارد که بعد از عبور از رودخانه کوچک، بقایای دیواره دروازه که از سنگ و ساروج ساخته شده است مشاهده مي شود.

    با عبور از این دروازه حدود 100 متر دامنه شیب دار ضلع جنوب شرقی صخره را برای رسیدن به نوک قلعه که ساختمان اصلی قصر قرار دارد باید طی کرد.

    تمامی دیواره صخره به صورت پرتگاه است به طوری که هیچ راه نفوذی از سه ضلع شمالی، شرقی و غربی به درون قلعه وجود ندارد. ورود به قلعه از طریق چند راه پله سرپوشیده صورت می گرفته که با مهارت ویژه ای استتار شده است و پوشش راه پله ها با ساختن دیواری از لاشه سنگ و ساروج درست در امتداد دیواره های صخره صورت گرفته است.

    پنج راه پله پشتی بنا و دو راه پله درغرب بنا که در کنار پرتگاه در ارتفاع چند متری از سطح رودخانه ساخته شده به اتاق های تعبیه شده در دل صخره منتهی می شوند.

    از پله های پشت بنا برای ورود و خروج محافظان و نگهبانان استفاده می شده و از پله های غربی برای ورود و خروج مقامات به داخل قلعه و حمل آذوقه استفاده می شده است. در مقابل راه پله های غربی و بر روی صخره مقابل راه باریکی وجود دارد که محل رفت و آمد ساکنان قلعه بوده و اتاق های قلعه تو در تو و به یکدیگر ارتباط داشته اند.

    زمان مناسب بازدید قیز قلعه ساوه (قلعه دختر)

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار تا اواخر تابستان و پاييز مي باشد.

    پیشنهاد ویژه قیز قلعه ساوه (قلعه دختر)

    به شما پيشنهاد ميكنيم پس از بازديد از قلعه دختر می‌توانید از سد الغدیر ساوه و دریاچه‌ی آن که بعد از این قلعه قرار دارد دیدن کنید.

    سایر اطلاعات قیز قلعه ساوه (قلعه دختر)

    بنای قیز قلعه بر دشت ساوه مسلط بوده و دارای چهار برج دیده بانی در ضلع شمالی، غربی و شرقی است که از میانه صخره تا بالای آن با سنگ و ساروج کار شده است. بنای تاریخی قیز قلعه در سال 82 به شماره ‎ 8600در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.