0
از0 نظر

محوطه‌ باستانی‌ مارلیک‌ رودبار

    349
    نمایش

    تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم سه هزار سال پیش از میلاد است.محوطه باستانی تپه مارلیک تا سال 1340 ناشناخته بود و مردم محلی، گه گاه اشیایی در آن پیدا می‌کردند و می‌فروختند تا اینکه در سال 1340 گروهی از باستان شناسان به سرپرستی دکتر عزت‌الله نگهبان به این منطقه آمدند و به کاوش آن پرداختند و مشخص شد که تپه مارلیک بقایایی ارزشمند از تمدنی باستانی را در دل خود دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات محوطه‌ باستانی‌ مارلیک‌ رودبار

    تپه‌ مارلیك‌ یك‌ تپه‌ طبیعی‌ و صخره‌ای‌ ازسنگ‌های‌ سولفات‌ آهن‌ است‌. تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم سه هزار سال پیش از میلاد است. 

    زمان مناسب بازدید محوطه‌ باستانی‌ مارلیک‌ رودبار

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار است.

    سایر اطلاعات محوطه‌ باستانی‌ مارلیک‌ رودبار

    گروهی از پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان «مار» و «لیک» (سوراخ) می‌دانند و دلیل این نام‌گذاری را انبوه مارهایی که در گذشته در آن زندگی می‌کردند می‌دانند. گروهی دیگر مارلیک را برگرفته از نام قوم آمارد می‌شمارند. آن‌ها مارلیک را ساخته شده از ۲ واژه «مارد» (اشاره به آماردها) و «لیک» (قوم) می‌دانند. اگر این نظریه درست باشد این تمدن به مردم آمارد تعلق دارد.

    تاریخچه محوطه‌ باستانی‌ مارلیک‌ رودبار

    احتمال‌ می‌رود این‌ تپه‌، آرامگاه‌ خصوصی ‌فرمانروایان‌ و شاهزادگان‌ محلی‌ بوده‌ است‌ كه‌ در اواخر هزاره‌ دوّم‌ و اوایل‌ هزاره‌ اوّل‌ پیش‌ از میلاد در این‌ منطقه‌حكومت‌ می‌كرده‌ و مردگان‌ خود را، بنا بر سنن‌ و آیین‌های‌ قومی‌ به‌ همراه‌ اشیاء قیمتی‌ به‌ خاك‌ می‌سپرده‌اند.

    دراین‌ تپه‌ حدود ۲۵ آرامگاه‌ كشف‌ شد كه‌ در چند آرامگاه‌ بازمانده‌ استخوان‌های‌ انسان‌ بدست‌ آمد و در همه‌ اتاق‌ها،اشیایی‌ مانند ظروف‌ مفرغی‌، ظروف‌ سفالین‌، دكمه‌های‌ تزئینی‌، انواع‌ سرگرز، پیكان‌، خنجر، شمشیر،مجسمه‌های‌ برنزی‌ و سفالی‌، سرنیزه‌ و كلاه‌خود و... پیدا شد. پارچه‌های‌ به‌ دست‌ آمده‌ از تپه‌ مارلیك‌، نشانه‌ظهور و پیشرفت‌ صنعت‌ بافندگی‌ در هزاران‌ سال‌ پیش‌ در ایران‌، به‌ ویژه‌ در گیلان‌ هستند.

    ویژگی‌ها محوطه‌ باستانی‌ مارلیک‌ رودبار

    در كاوش‌های‌ مارلیك‌ در حدود ۱۱ مُهر به‌ دست‌ آمد كه‌ خطها و نقش‌های‌ جالب‌ دارند. از آن‌ جمله‌، مهری ‌است‌ كه‌ روی‌ آن‌ خط‌ میخی‌ حك‌ شده‌ است‌. به‌ گفته‌ باستان‌ شناسان‌ این‌ مهرها به‌ هزار سال‌ پیش‌ از میلاد مربوط‌اند. كاوش‌های‌ مارلیك‌ یكی‌ از بی‌ سابقه‌ترین‌ كاوش‌های‌ جهان‌ است‌.

    در این‌ كاوش‌ها، همچنین‌ انبوهی‌ جام‌های‌ طلا، نقره‌، مفرغ‌، موزائیك‌، و چینی‌ بدست‌ آمده‌ است‌ و در میان‌ این‌ جام‌ها، «جام‌ مارلیك‌»بی‌ ماننداست‌ و از زر ناب‌ به‌ ارتفاع‌ ۱۸ سانتی‌ متر قالب‌ سازی‌ و ساخته‌ شده‌ است‌. نقش‌ وسط‌ جام‌، درخت‌ زندگی‌ است ‌و در دو سوی‌ درخت‌ دو گاو بال‌ دار دیده‌ می‌شود و در كف‌ جام‌، یك‌ گل‌ تزئینی‌ زیبا نقش‌ شده‌ است‌.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها