0
از0 نظر

مدرسه پریزاد مشهد

    1807
    نمایش

    مدرسه پريزاد، تنها یکی از چندین جاذبه تاريخي و ارزشمند مشهد است که در حرم امام رضا (ع) قرار گرفته و قدمت بنای آن به دوره تيموريان مربوط می شود. همه ساله بسیاری از زائران حرم امام رضا (ع) در کنار زيارت خود، از فضاي اين مدرسه نيز بازديد می کنند و در جلسات پرسش و پاسخ و مباحث ديني که آنجا برگزار مي شود، شرکت کنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مدرسه پریزاد مشهد

    پریزاد مدرسه ای کوچک و 4 ایوانی مشتمل بر غرفه ها و حجره هایی می باشد و تزئینات آن عبارت است از آجرکاری سردر ایوان ها و کاشی کاری با نقوش اسلیمی بر سردر غرفه های همکف مدرسه.

    هر حجره، دارای ایوانچه ای کوچک است که به کاشی های کتیبه دار آراسته شدند. صحن حیاط بنا بسیار کوچک بوده و بی نظمی هایی در وضعیت فضاهای درونی بنا بخصوص برخی حجره ها دیده می شود که احتمالاً به خاطر بازسازی های سال های بعد است.

    تاریخچه مدرسه پریزاد مشهد

    اولین تعمیر مدرسه پریزاد حرم امام رضا در زمان شاه سلیمان توسط نجف قلی خان ـ بیگلربیگی قندهار ـ در سال 1091 ق انجام شده است. تعمیر دوم به سال 1345 ـ 1346 ش که توسط اداره اوقاف خراسان انجام شده… و آخرین تعمیر توسط آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت که منجر به بازسازی کلی بنا به علت فرسودگی بیش از حد آن شد.

    این مدرسه بنابر وقفنامه مفصل باقی مانده، املاک و مستغلات فراوانی داشته که برخی از آنها به علت نوسازی ها و تغییرات کلی بافتِ قدیمی مشهد از بین رفته است. از شرایط مهم واقف این است که مدرسه منحصراً وقف اولاد بانی و طلبه های زایر امام رضا(ع) شده و هیچ کس غیر از این دو گروه حق استفاده از آن را ندارند.

    ویژگی‌ها مدرسه پریزاد مشهد

    امروزه مدرسه پریزاد مشهد که زمانی در حاشیه بازار زنجیر ـ یکی از بازارهای مهم مشهد قرار داشت، در مجموعه اماکن و بیوتات حرم مطهر جنب کفشداری دارالولایه قرار گرفته است.

    سیمای عمومی مدرسه پریزاد مشهد

    نماهای داخلی همگی به طور گسترده ای تجدید بنا شدند. صحن کوچک حیاط مدرسه همراه با ساختمان های بلند اطراف آن احساس ترس ناشی از مکان های بسته را در فرد برمی نگیزد.

    تمام قسمت های نمای داخل حیاط بخصوص پیشانی ایوانها و سردر ورودی با انواع کاشی های معرق و گچبری های زیبا پوشش داده شده است. از قسمت های نفیس مدرسه، سردر ورودی و دو سمت درِ ورودی است که با چهار تابلوی نفیس کاشی و آجر به صورت معقلی آرایش شده است. بر سردر مدرسه با خط ثلث زرد رنگ زیبایی بر زمینه کاشی معرق لاجوری به تعمیر این بنا در دوره صفوی و پس از آن اشاره شده است.

    زمان مناسب بازدید مدرسه پریزاد مشهد

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    سایر اطلاعات مدرسه پریزاد مشهد

    مدرسه پریزاد مشهد در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شمارهٔ ثبت ۳۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    تحویل رایگان در محل
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.