0
از0 نظر

مسجد امام خمینی (ره) سمنان

    183
    نمایش

    مسجد امام خمینی، از جاذبه‌های استان سمنان است که با معماری دیدنی به همراه نقاشی‌های زیبا در گنبدخانه، تزئینات کاشی هفت رنگ، کاربندی، رسم‌بندی و مقرنس‌کاری در زمره شاهکار معماری مساجد، دوره‌ قاجاریه ایران قرار می‌گیرد. مسجد امام (ره) با معماری بی‌نظیر آن و با توجه به کمبود امكانات 200 سال پيش، منحصر به فرد است و هر بیننده اهل ذوقی را به وجد می آورد. این اثر در سال 1315 با شماره 257 در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    تاریخچه مسجد امام خمینی (ره) سمنان

    حاکم وقت سمنان در دوره فتحعلی شاه قاجار، ذوالفقار خان بود که مالیات اضافی از مردم دریافت میکرد. در آن زمان، اهالی سمنان از او، نزد شاه شکایت کردند و فتحعلی شاه هم دستور داد تا اموال ذوالفقارخان توقیف و مصادره شود. پس از آن، فتحعلی شاه، دستور ساخت مسجد با اموال مصادره شده حاکم سمنان به اضافه‌ی مبلغی از اموال شخصی خود را صادر کرد. به این ترتیب مسجد سلطانی سمنان در آن زمان ساخته شد.

    سیمای عمومی مسجد امام خمینی (ره) سمنان

    مسجد امام چهار ایوانی است، این مسجد چهار درب ورودی بزرگ از شمال، جنوب، شرق و شمال غربی دارد که سردرهای شمالی آن تزئین شده با مقرنس‌های زیبا است. درب شمال غربی به دالانی باز می‌شود که در انتهای آن تکیه پهنه است. درب‌های شمال، جنوب و شرق دالان و دهلیز هستند. بالای درب‌های شمالی و شرقی تزئینات مقرنس‌کاری گچی زیبا با دو گوشواره دو طبقه در دو طرف با پشت بغل‌های کاشی‌کاری شده دیده می‌شود. در هشتی‌های شمالی، جنوبی و شرقی طاق‌های آجری گنبددار با طاق‌نماهای متعدد با لچکی کاشی‌کاری شده وجود دارد.

    ایوان غربی ارتفاعی در حدود ۱۹٫۵ متر، مفصل‌تر و زیباتر از ایوان‌های دیگر ساخته شده و کاشی‌کاری و کتیبه‌های زیبایی دارد. در پشت ایوان غربی، مقصوره زیبا به ارتفاع ۲۱ متر قرار دارد. در بالای این مقصوره، گلدسته‌ای وجود دارد که شامل گنبد کوچکی با پوشش کاشی فیروزه‌ای و ساقه هشت ضلعی بلند است. در طرفین این ایوان، دو منار بنا شده که تا نزدیک بالای ایوان رسیده، ولی ناتمام مانده است.

    ایوان شرقی مسجد به ارتفاع ۱۸٫۵ متر دارای شکوه کم‌نظیری است. بر بالای این ایوان، گلدسته‌ای زیبا به‌صورت طرح شش ضلعی با پوشش هرمی شکل و نرده مشبک و چوبین جالبی خودنمایی می‌کند. صحن وسیع مسجد، مربع و به طول ۶۲ قدم است. در طرفین ایوان‌ها و چهارگوشه صحن، چهار مهتابی بزرگ با اتاق‌ها و حجره‌هایی چند، و در زیر آن‌ها شبستان‌هایی با پنجره‌های مشبک آجری لعابدار ساخته شده است.

    نکات مثبت مسجد امام خمینی (ره) سمنان

    معماری منحصر به فرد با توجه به امكانات موجود در 200 سال پيش از نکات مثبت این جاذبه به‌شمار می‌رود.

    ویژگی‌ها مسجد امام خمینی (ره) سمنان

    از ویژگی مسجد امام ثبت، نام آن در سال 1315 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 257 در فهرست آثار ملی ايران است.

    زمان مناسب بازدید مسجد امام خمینی (ره) سمنان

    با توجه به شرایط آب و هوایی استان سمنان، بهترین فصل برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است.

    سانس‌ها مسجد امام خمینی (ره) سمنان

    هر روز در سه زمان‌بندی مختلف 5 تا 7 صبح، 11 تا 2 ظهر و 5 تا 8 بعد از ظهر از این جاذبه می‌توان بازدید کرد.

    مشخصات مسجد امام خمینی (ره) سمنان

    مسجد امام خمینی یکی از آثار تاریخی ساخته شده در دوره فتحعلی‌شاه قاجار است. معماری و طراحی مسجد، توسط حاج سید حسن حسنی و استادی صفرعلی معمار صورت گرفته است.

    پیشنهاد ویژه مسجد امام خمینی (ره) سمنان

    پیشنهاد میکنیم بعد از بازدید از این مسجد، از دیگر بناهای تاریخی که در نزدیکی این مسجد واقع است همچون: مسجد جامع سمنان، موزه گرمابه پهنه و بازار سنتی سمنان هم دیدن کنید.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    مسیر رسیدن به مسجد امام خمینی، مسیر بسیار ساده‌ای است. باید ابتدا خود را به میدان امام برسانید و در خروجی ای که خیابان امام نام دارد به مسیر خود ادامه دهید .حدود 600 متر بعد از میدان، در سمت راست خود مسجد امام را مشاهده خواهید کرد.

    ماشین شخصی

    ابتدا خود را به میدان امام برسانید و به خروجی ای که خیابان امام نام دارد به مسیر خود ادامه دهید . حدود 600 متر بعد از میدان، در سمت راست خود مسجد امام را مشاهده خواهید کرد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    پارکینگ/ جای پارک
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها