0
از0 نظر

مسجد جامع سجاس

    1243
    نمایش

    مسجد جامع سجاس يکي از آثار برجسته استان زنجان است که در ۱۲ کيلومتري شمال غربي شهرستان خدابنده و ۳۵ کيلومتري جنوب غربي سلطانيه در شهر سجاس از توابع بخش سجاس رود قرار دارد. اين مسجد تاريخي از نظر معماري نيز قابل مقايسه با ساير بناهاي مذهبي احداث شده در دوره خود می باشد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد جامع سجاس

    مسجد جامع سجاس در 35 کیلومتری جنوب غربی سلطانیه قرار گرفته و امروز به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی استان به منظور جذب گردشگران و علاقمندان مطرح است.

    زمان مناسب بازدید مسجد جامع سجاس

    فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای سفر به زنجان و بازدید از این جاذبه هستند.

    سایر اطلاعات مسجد جامع سجاس

    محراب کنونی مسجد جامع سجاس با توجه به شیوه گچ‌بری و استفاده از رنگ و همچنین آثاری از محراب قدیمی در زیر آن، به نظر می‌رسد که مربوط به دوره ایلخانی باشد. این مسجد از نظر گچ‌بری و کتیبه‌ها بسیار ارزنده و قابل توجه است، چهار کتیبه بدون تاریخ در مسجد نوشته شده است.

    تاریخچه مسجد جامع سجاس

    با توجه به شیوه معماری و کتیبه‌ های موجود و شباهتی که بنای این مسجد با دیگر بناهای دوره سلجوقی منطقه دارد، می‌توان بنای اصلی را به اواخر قرن پنجم هجری منسوب داشت که در دوره مغول نیز تعمیرات و تزئیناتی در آن صورت گرفته است.

    ویژگی‌ها مسجد جامع سجاس

    آثار قوس‌ های فرو ریخته در جرز شمالی نشان می‌ دهد که این بنا با ملحقات و افزوده‌ های دیگری با شبستان موجود، مجموعه کامل‌ تری را تشکیل می‌ داده است. بنای موجود، شبستان گنبد داری است که به سبک چهار طاقی احداث گردیده و جرز های چهار گانه، سنگینی گنبد را به عهده گرفته‌ اند. این مسجد به طور کلی از آجر های به ابعاد ۵×۲۱×۲۱ سانتی‌ متر ساخته شده است.

    این مسجد از نظر گچ‌ بری و کتیبه‌ ها بسیار ارزنده و قابل توجه است. چهار کتیبه در این بنا به چشم می‌ خورد. ابتدا کتیبه ساقه گنبد است که به خط نسخ ابتدایی گچ‌ بری گردیده و احتمالاً همزمان با احداث بنا بوده است. کتیبه فیلپوش‌ ها که با خط ثلث زیبا نوشته شده است. این کتیبه با توجه به سبک نگارش، احتمال دارد که متعلق به دوران ایلخانیان باشد. زیر فیلپوش‌ ها کتیبه بسیار ارزنده‌ ای به عرض حداقل ۵۰ سانتی‌ متر در گرداگرد مسجد نوشته شده که متن آن سوره تبارک است. این کتیبه با دو خط موازی در بالا و پایین محدود شده و بالای خطوط، کتیبه کوچک دیگری به خط کوفی اوایل قرن پنجم نوشته شده است. متن کتیبه به خط نسخ خوانا نوشته شده و با گچ‌ بری‌ های بسیار زیبا و طرح‌ های اسلیمی پرکار مزیّن گردیده‌ است. محراب مسجد سجاس با گچ‌ بری‌های ارزنده متشکل از طرح‌ های اسلیمی و گیاهی طراحی و اجرا شده‌ اند.

    سیمای عمومی مسجد جامع سجاس

    گنبد با واسطه چهار فیلپوش بر روی جرز های چهارگانه استوار شده است. بالای فیلپوش‌ ها طاق‌ نماهای زیبایی قطاربندی شده که بدین وسیله گردی کاملی را جهت اجرای عرقچین گنبد فراهم آورده است. گنبد این مسجد از نوع گنبدهای یک پوششی است که از آجر ساخته شده و تزئینات آن منحصر به نقش ستاره ایرانی (ستاره پنج پَر) است. ورودی کنونی در جرز شمالی تعبیه شده و در جرز های غربی و شرقی دو درب بزرگ شبیه به ایوان، در ضلع جنوبی محراب مسجد در راستای قبله با خالی نمودن دیوار ایجاد شده است. قرینه محراب در جرز های غربی و شرقی در حدّ فاصل در بزرگ، تزئیناتی نظیر محراب انجام گرفته که تنها جنبه تشریفاتی داشته و به لحاظ تکمیل قرینه‌ سازی اجرا شده‌ اند.
    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.