0
از0 نظر

مسجد جامع چالشتر

    264
    نمایش

    مسجد جامع چالشتر، تنها یکی از چندین جاذبه مذهبی و مساجد تاریخی در شهرستان شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری است که قدمت آن به دوران قاجار برمی گردد و سردر شرقی و تزیینات کاشی کاری آن کاملا مرمت و بازسازی شده اما متاسفانه کاشی کاری سردر غربی آسیب دیده و قسمت هایی از آن فروریخته است. امروزه نمای جبهه ی جنوبی صحن این مسجد را با پنجره های فلزی پوشاندند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد جامع چالشتر

    جنس بنای مسجد جامع چالشتر از سنگ، آجر و كاشي و داراي چهار ايوان و شبستان و حوضخانه، تطهيرحانه و سردر وردي است. همچنین، در داخل شبستان جنوبي اين مسجد منبر چوبي زيبايي تعبيه شده كه در اطراف آن آياتي از قرآن بر روي چوب، منبت كاري شده است.

    تاریخچه مسجد جامع چالشتر

    مسجد جامع چالشتر با توجه به کتیبه ی سردر غربی مورخ به 1267 است و بر بالای محراب و بر روی منبر چوبی مسجد جامع چالشتر نیز تاریخ 1267 دیده می شوداما سردر شمالی کتیبه ای به تاریخ 1268 هجری قمری دارد که این تاریخ اتمام کاشی کاری مسجد است و درب چوبی کوچکی در ضلع غربی مسجد مورخ به 1320 شمسی می باشد و به دستور حاج محمدرضا خان چالشتري در 9 كيلومتري شهركرد ساخته شده است.

    ویژگی‌ها مسجد جامع چالشتر

    در کتیبه ی سردر نام میرزا اسماعیل کاشی پز اصفهانی، سازنده ی تزیینات سردر دیده می شود ودر کتیبه ی منبر چوبی نام خطاط آن عبدالرحیم آمده و در چوبی ضلع غربی را استاد ناصر چالشتری ساخته است.

    سیمای عمومی مسجد جامع چالشتر

    با توجه به کتیبه های موجود مسجد جامع چالشتر از آثار نیمه ی دوم قرن سیزدهم هجری قمری است و براساس منابع بررسی شده در نیم قرن اخیر مناره های مسجد را ابوالقاسم خان آزاده، مرمت و شبستان آن را آجر فرش کرده است.

    زمان مناسب بازدید مسجد جامع چالشتر

    با توجه به وضعیت آب و هوایی چهارمحال و بختیاری، فصل های بهار و تابستان می تواند زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه باشد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.