2.6
از25 نظر

مسجد جامع گرگان

    2775
    نمایش

    مسجد جامع گرگان از بناهای تاریخی شهر گرگان است، این مسجد در کنار بازار اصلی نعلبندان این شهر قرار دارد.حیاط مسجد با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع، شکل دو ایوانی دارد؛ به‌طوری که دو ایوان در غرب و شرق قرار گرفته‌اند، برخی کارشناسان معتقدند که این مسجد در ابتدا تک ایوانی بوده و بعدها ایوان شرقی (ایوان دوم) به آن اضافه شده است. این اثر ارزشمند در تاریخ ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۱۱ هجری شمسی با شماره سند ۱۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد جامع گرگان

    این مسجد دارای یک حیاط مرکزی به فرم چهار ایوانی و چهار شبستان است که از تزیینات معماری خاص آن دوره نیز بهره می‌برد، تزیینات معماری که در ساخت مسجد جامع گرگان بکار برده شده ترکیبی از آجر و کاشی، کاشی هفت رنگ و مناره آجری با خطوط کوفی مربوط به دوره سلجوقی است.

    تاریخچه مسجد جامع گرگان

    منابع تاریخی در مورد مسجد جامع شهر گرگان می‌نویسند که این مسجد در سال ‎ 814بنا شده‌است، اما بانی آن معلوم نیست.

    قسمتی از بنای مسجد به سال 1323 ش در زلزله شدید منطقه گرگان تخریب و سپس بازسازی گردید ولی مناره فعلی مسجد به همان شکل و شمایل اصلی خود باقی مانده و دارای کتیبه ای به خط کوفی است .

    ویژگی‌ها مسجد جامع گرگان

    بنای اصلی مسجد به ویژه مناره قدیمی آن متعلق به دوره سلجوقیان است. این بنا با حیاطی مرکزی به وسعت 1000 متر مربع که چهار شبستان ، چهارگوشه آن را احاطه نموده است و دو ایوان در دو سوی شرقی و غربی آن احداث گردیده است.

    در زمان نادر شاه منبر و قسمتی از مسجد جامع توسط حاجی قربان آقا ، ناظر محمد حسین خان قاجار ، حاکم وقت استرآباد مرمت شد. ناگفته نماند که در داخل ایوان غربی مسجد ، قدیمی‌ترین فرمانهای نصب شده بر دیوار ، متعلق به تاریخ 908 و آخرین آن متعلق به 1219 ه . ق می‌باشد .

    سیمای عمومی مسجد جامع گرگان

    این مسجد دارای یک حیاط مرکزی به فرم چهار ایوانی و چهار شبستان است که از تزیینات معماری خاص آن دوره نیز بهره می‌برد.

    تزیینات معماری که در ساخت مسجد جامع گرگان بکار برده شده ترکیبی از آجر و کاشی، کاشی هفت رنگ و مناره آجری با خطوط کوفی مربوط به دوره سلجوقی است.

    منابع تاریخی در مورد مسجد جامع شهر گرگان می‌نویسند که این مسجد در سال ‎ 814بنا شده‌است، اما بانی آن معلوم نیست. قسمتی از بنای مسجد به سال 1323 ش در زلزله شدید منطقه گرگان تخریب و سپس بازسازی گردید ولی مناره فعلی مسجد به همان شکل و شمایل اصلی خود باقی مانده و دارای کتیبه ای به خط کوفی است .

    مناره‌های دیگری هم به سبک مناره این مسجد در نقاط مختلف ایران موجود است از جمله در تاریکخانه دامغان ( 417 - 420 ه . ق ) - مسجد جامع سمنان ( 420 - 446 ) - مسجد میدان ساوه ( 453 ) - مسجد جامع کاشان ( 466 ) و چهل دختران اصفهان ( 501 ه . ق ) .

    از مشخصات بارز سبک معماری این مناره‌ها نداشتن اختلاف پهنا بین پایه و قسمت فوقانی و تزئین آنها با آجر است . حیاط مسجد 4 شبستان با وسعت 1000 متر مربع دارد که در چهار گوش حیاط آن واقع شده است .

    دو ایوان متعلق به عصر سلجوقیان ( 804 ه . ق ) در دو سوی شرق و غرب مسجد واقع است . بر دیوارهای ایوان غربی سنگ نبشته‌های زیادی نصب گردیده که تعدادی از آنها فرامین حکام و پادشاهان زمان در ارتباط با شهر استرآباد است . یکی از سنگها متعلق به دوران ابوالمظفر جهان شاه می‌باشد و بر سنگ دیگر القاب حاکم آن زمان ، ابوالغازی القاهر بهادر به سال 942 ه . ق حک شده است .

    ایوان شرقی در سال 1411 و ایوان غربی و شبستان جنوب غربی در سال 1412 ه . ق کاشی کاری هفت رنگ شده اند . منبر قدیمی و تاریخی مسجد در ایوان غربی نگه داری می‌شود . بدنه راست منبر به علت اتصال با دیوار و در اثر رطوبت مدتها از بین رفته بود .

    در قاب چوبی منبر به خط ثلث این سطور حکاکی شده است : " قدتم فی ایام دولة السلطان الاعظم مولی ملوک العرب و العجم معین الدنیا و الدین ابوالقاسم بابربها در خلد الله تعالی ملکه و سلطانه بسعی الامیر الاعدل بانی مبانی الخیرات مظفر الدنیا و الدین بابا حسن ... عمت معدلته سنه 859 "

    زمان مناسب بازدید مسجد جامع گرگان

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است.

    نکات مثبت مسجد جامع گرگان

    این اثر در ۱۸ تیر ۱۳۱۱ به شماره ثبت ۱۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سایر اطلاعات مسجد جامع گرگان

    عده ای معتقدند چون محراب مسجد به سوی شرق است احتمالا این مسجد برای مسلمانان سنی مذهب بنا گردیده است، در سالهای اخیر شایع شده بود که بانیان مسجد هنگام ساختن بنا مقداری طلا زیر یکی از شبستانهای مسجد دفن کرده اند تا بعدها جهت تعمیرات از آن استفاده شود، مدتی بعد مقداری طلا در محوطه مسجد کشف و طبق صورت جلسه 8620 - 30 / 4 / 1339 صورت مجلس شد .

    منبع مسجد جامع گرگان

    دانشنامه ویکی پدیا - ایران صدا
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.