0
از0 نظر

مسجد شیخعلی زنجان

    3623
    نمایش

    مسجد شيخعلي از جمله مساجدي است که در مجموعه بازار شهر زنجان (بازار پايين) و  در بافت قديمي وتاريخي شهر زنجان قرار گرفته است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد شیخعلی زنجان

    این مسجد مانند اکثر مساجد شهر زنجان از نوع مساجد با سبک وسیاق چهل ستونی بوده که در گذشته سقف مسطح آن بر روی ستون های چوبی استوار بوده ،همچنین از سطح معبر عمومی بالاتر قرار گرفته است.

    تاریخچه مسجد شیخعلی زنجان

    طبق وقفنامه این مسجد که بعنوان تنها سند مکتوب بر جای مانده، این بنا به سال 1316 هجری قمری توسط حاج شیخعلی خلف و مرحوم حاج محمد جعفر زنجانی ساخته شده است.

    ویژگی‌ها مسجد شیخعلی زنجان

    درضلع شمالی آن آب انبار مسجد قرارداردکه بدلیل استفاده صنف مسگران از آن به آب انبار مسگران پایین معروف می باشد. نکته ای درخلال متن وقفنامه مرحوم حاج شیخعلی می توان فهمید این مسئله می باشد که آب انبار نام برده شده هم به وصیت بانی مسجد همزمان وبه همراه آن ساخته شده است.نخستین تعمیر ومرمت مسجد توسط حاج لطف ا... انجام گرفته که تاریخ و زمان آن بر ما روشن نیست.

    سیمای عمومی مسجد شیخعلی زنجان

    مسجد شیخعلی در نمای بیرونی دارای تزئینات بدیع آجر کاری به سبک قاجاری می باشد در این دوران تزئینات آجری مهری-قالبی وتراشدار بعضا" با تلفیق کاشی انجام می گرفته همچنین وجود ستون های گلدانی شکل که محنصرا" مشخصه تزئینی این دوره است و نکته جالب اینکه در اکثر ابنیه و آثار تاریخی بر جای مانده در شهر زنجان که مربوط به دوره قاجار هستند، این تکنیک های تزئینی اعمال واجرا شده است.

    بر روی پیشانی بنا کتیبه ای به خط ثلث به رنگ سفید بر روی زمینه لاجوردی وجود دارد که سوره مبارکه کافرون و کوثر بر روی آن نقش شده است. تزئینات نمای داخلی این مسجد محدود می شود به پوشش گچ کاری شده و قاب هایی که با روش آجر چینی بصورت بسیار مبتدی در نمای ضلع شرقی صحن شبستان وجود دارد که داخل دو عدد از این قاب ها به ترتیب تاریخ 1315و ذکر مقدس یا ابا عبدا... نقش بسته است .

    سایر اطلاعات مسجد شیخعلی زنجان

    این مسجد بیش از یکصد سال قدمت دارد و با اسامی مختلفی چون مسجدحاج شیخعلی(بانی آن)، مسجد حاج لطف الله، مسجد مسگران پایین (بدلیل استفاده صنعتگران مسگر از آب انبار مسجد) شناخته می شود.

    زمان مناسب بازدید مسجد شیخعلی زنجان

    فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای سفر به زنجان و بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.