0
از0 نظر

منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

    290
    نمایش

    منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان با وسعت ۹۸۴۰۷ هکتار در جنوب و جنوب شرقی شهرستان دورود و در بخش غربی شهرستان ازنا و الیگودرز در استان لرستان واقع شده است؛ منطقه حفاظت شده اشترانکوه از تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخورداراست به نحوی که ۶۰۰گونه گیاهی و ۲۷۴ گونه جانوری در این منطقه شناسایی شده اند.اشترانکوه به آلپ ایران مشهور است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

    اشترانکوه بلندترین نقطه استان لرستان و از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است که به‌عنوان آلپ ایران شناخته می‌شود.

    تاریخچه منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

    با توجه به اهمیت منطقه در سال 1340 این منطقه با نام قرق اختصاصی تیون ، شکار ممنوع اعلام شد که شامل رشته کوه اشترانکوه و دره نی گا بود این ممنوعیت تا سال 1349 ادامه داشت و در این سال سازمان شکاربانی و نظارت بر صید وقت قرق اختصاصی تیان (تیون) را با اضافه کردن ارتفاعات سفید کوه بزرگ و کوچک ، پریز کوه کوچک و بزرگ ،گزرسون ، سرسبز ، تخت کالا ، اسینه ، بادی بزرگ و کوچک گچه و گولک حفاظت شده اعلام کرد و نام منطقه حفاظت شده اشترانکوه بر آن نهاد.

    ویژگی‌ها منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

    از ۶۰۰گونه گیاهی شناسایی شده در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان۶۸ گونه آن انحصاری منطقه است.تنوع زیستی گیاهی و جانوری بالا، وجود دریاچه گهر و دیگر چشم اندازهای طبیعی، زمینه فعالیت های علمی، پژوهشی و گردشگری را در منطقه حفاظت شده اشترانکوه فراهم نموده اند.

    دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی خاورمیانه، درارتفاع ۲۴۰۰ متری در این منطقه قرار دارد. عمق دریاچه گهر حدود ۲۸ متر و مساحت سطح آبی آن ۱۰۰ هکتار است. وجود دریاچه گهر و رودخانه ها و آبشارهای فراوان، تنوع زیستی گیاهی و جانوری از جاذبه های اکوتوریستی منطقه حفاظت شده اشترانکوه به شمار می روند.

    سیمای عمومی منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

    در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان پسته کوهي به فراواني يافت مي‌شود و پوشش گياهي متنوع آن اعم از گون، ريواس و استپها در شيب ملايم بعضي نقاط و گلهاي طبيعي و خودرو محل مناسبي براي جانوران ساکن در اشترانکوه است که در آن زاد و ولد کرده و از آنان تغذيه مي‌کنند.

    سایر اطلاعات منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

    از گونه‌هاي جانوري امنطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان مي‌توان به خرس قهوه‌اي، روباه، کفتار، گراز، گرگ خاکستري، بز کوهي، قوچ کوهي و از پرندگان نيز مي‌توان به عقاب، کبک، جغد، اردک، شاهين و ... اشاره كرد که همگي تحت حفاظت اداره كل حفاظت محيط زيست استان لرستان هستند.

    زمان مناسب بازدید منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

    شرایط استفاده منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

    • بسیاری از طبیعت‌دوستان، صعود به قله سنبران را در برنامه خود قرار می‌دهند. پس باید بدانید که در برخی نقاط از مسیر روستای طیان تا پناهگاه گل‌گل امکان آنتن‌دهی تلفن وجود دارد.

    • در جان‌پناه چال کبود به‌خاطر نصب پنل‌های خورشیدی، استفاده از برق و شارژر گوشی امکان‌پذیر است.

    • برای صعود زمستانی تمام وسایل صعود مثل کرامپون، عینک، کلنگ، کلاه مخصوص و دستکش مخصوص ضرورت دارد.

    • صعود زمستانی به تمرین و آمادگی جسمانی و تجربه نیاز دارد و به‌علت خطرات زیادی که جان کوهنوردان را تهدید می‌کند، این صعود به کوهنوردان توصیه نمی‌شود. در هر صورت، طی دوره‌های آموزشی، به‌خصوص دوره یخ و برف برای صعود زمستانی الزامی است.

    • آسیبی به طبیعت اشترانکوه نزنید و هیچ اثری از خود به جا نگذارید.

    • کلیه گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه اشترانکوه تحت حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های مسئول هستند. هرگونه ورود غیر مجاز به زیستگاه‌های حیات وحش، شکار، زنده‌گیری، آتش‌سوزی و ایجاد عوامل مختل‌کننده زندگی جانداران ممنوع است و در صورت تخلف، جرم محسوب می‌شود.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.