0
از0 نظر

منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

    257
    نمایش

    منطقه حفاظت شده دنا با مساحت 92967 هكتار از جمله جاذبه های طبیعی استان استان كهكيلويه و بوير احمد است؛  اين منطقه يك منطقه كاملا كوهستاني است که ااختلاف ارتفاع بلندترين و پست ترين نقاط منطقه بالغ بر 3000 متر می شود. نا داراي قله هاي بلند، ديواره هاي عظيم و دره هاي عميق است.  در سال ۱۳۸۹ منطقه حفاظت شده دنا با موافقت شورای عالی یونسکو به عنوان ذخیرگاه زیست کره شناخته شد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

    منطقه حفاظت شده دنا کاملا کوهستانی است و اختلاف ارتفاع بلندترین و پست ترین نقطه آن به ۳۰۰۰ متر می‌رسد. این منطقه ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از ۴۰۰۰ متر دارد که دنا مشهورترین کوه آن است. منطقه حفاظت شده دنا به عنوان یک پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست کره نیز شناخته می‌شود و تحت نظارت و حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد.

    زمان مناسب بازدید منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    پیشنهاد ویژه منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

    منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق جهان از لحاظ گونه گیاهی در حال انقراض است و هیچ گونه مجوز شکار صادر نمی‌ شود حتی برای حضور در منطقه پارک ملی و حفاظت شده باید مجوز داشته باشید.

    شرایط استفاده منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

    شب مانی در منطقه حفاظت شده امکانپذیر نیست مگر اینکه با محیط بانی منطقه هماهنگ کنید.

    ویژگی‌ها منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

    ارتفاع اين محل از سطح دريا 1300 متر است كه پايين ترين نقطه منطقه حفاظت شده دنا به شمار ميرود.كوههاي دنا به عنوان ذخاير منابع آب دره هاي متعدد و دامنه هاي آن نيز پر از چشمه هاي كوچك و بزرگ است. كوه هاي دنا سر چشمه بسياري از رودخانه هاي جنوب ايران است و به عنوان ذخيره گاه منابع آب ، نقش تعيين كننده اي در زندگي مردم جنوب كشور دارد .

    منطقه حفاظت شده دنا از نظر تنوع گونه هاي گياهي بسيار غني است و با توجه به مجموعه درختان و گياهان جنگلي ، مرتعي ، دارويي ، خوراكي و تزئيني ، سرمايه ژنتيكي با ارزشي به حساب مي آيد.

    در ارتفاع 2500 متري ، جنگلهاي بلوط دامنه هاي جنوبي دنا را پوشانده است. در ميان درختان بلوط، گونه هاي مختلف جنگلي نظير : بن ، كيكم ، ارژن ، زالزالك ، شن و ارژن ديده ميشود. از ارتفاع 3500 متر به بالا ، انواع گونه ها و گياهان علفي و بوته اي , هرجا خاك باشد, سطح زمين را فراگرفته است . از ارتفاع 4000 متر به بالا نيز گياهان كوچك و زيبايي، در پناه سنگها و شكاف صخره ها ، از وزش بادهاي تند مصون مانده اند و خودنمايي ميكنند.

    همچنين بعضي گلهاي لاله كه در دنا ميرويد، ويژه اين منطقه است و در جاي ديگر ديده نم يشود . گل بسيار زيباي لاله بيشه زار يكي از اين گلهاست.حيات وحش دنا معرف سيماي تنوع جانوري زاگرس است. خرسهاي قهوه اي بزرگ، كبك دري با جثه 5 كيلويي ، انواع عقاب ، پلنگ ، گرگ و انواع گربه هاي وحشي در دنا زندگي ميكنند.در منطقه حفاظت شده دنا امكان تماشاي پرنده بسيار زيبا و نادر هما ، كه پروازي آرام و باشكوه دارد ، بيش از هر جاي ديگر ايران است.

    همچنين پرندگاني نظير: شاهين، كبك، سنگ چشم، كمركلي و انواع چكاوكها و سهره ها در دامنه هاي دنا زندگي ميكنند. جانوراني مثل: سمور، راسو، سنجاب ايراني كه از زيباترين سنجابهاي جهان است و در احياء جنگل بلوط نقش اكولوژيك بسيار موثري دارد، به وفور در دنا ديده ميشوند.

    سیمای عمومی منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

    منطقه حفاظت‌شده دنا به استناد مصوبه شماره 126 مورخ 7/11/1369 شورايعالي حفاظت‌ محيط‌زيست، با حدود مشخصات ذيل حفاظت شده اعلام مي‌گردد: شمالاً: از محل تلاقي رودخانه ماربر و رودخانه سميرم در جوار روستاي رودآباد در امتداد رودخانه ماربر بسمت غرب تا روستاي خرسان (از اين محل به بعد نام رودخانه ماربر به رودخانه خرسان تغيير پيدا مي‌كند) و در امتداد رودخانه خرسان تا محل تلاقي رودخانه خرسان با رودخانه بشار.

    جنوباً: از شمال به حد نهايي ده بزرگ سي‌سخت بطرف غرب در امتداد جاده سي‌‌سخت بطرف دشتك بطرف روستاي پاتاوه و از پاتاوه با راه مالرو تا رودخانه بشار.

    شرقاً: از شمال بحد نهايي باغات ده بزرگ سي‌سخت بطرف شمال شرقي در امتداد جاده سي‌سخت بطرف گردنه بيژن و از گردنه بيژن در امتداد جاده تا رودخانه ماربر و در امتداد رودخانه ماربر تا روستاي رودآباد و در محل تلاقي رودخانه سميرم و ماربر

    غرباً: از جنوب روستاي پاتاوه و در امتداد رودخانه بشار تا محل تلاقي رودخانه خرسان و بشار. دنا با 80 کیلومتر طول طولانی ترین رشته کوه زاگرس است وکوهنوردان بنام جهان این رشته کوه را آلپ ایران نام نهاده اند.

    دنا منطقه ای کوهستانی با شیب تند و رژیم بارش برفی و تبخیر و تعرق کم و پتانسیل سیل گیری بالا می باشد . دنا دنباله رشته کوه های زاگرس می باشد . دنا دارای 49 قله با ارتفاع بالاتر از 4000 متر است. تیپ کوه ها با شیب عمومی بالاتر از 60 درصد و اختلاف ارتفاع بیش از 500 متر از ارتفاع 3100 متر تا 4287 متر حدود 89 درصد اراضی محدوده منطقه حفاظت شده دنا را به خود اختصاص می دهد .

    مرتفع ترین نقطه این منطقه قله قاش مستان (بیژن 3) با ارتفاع 4435 متر است . پست ترین نقطه در شمال غربی با ارتفاع 2/1359 متر است . این منطقه ناحیه ای است کاملا کوهستانی ، صخره ای با پرتگاه ها و ارتفاعات صعب العبور و در دامنه ها با وجود یکسری تپه ماهور ، دارای بلندترین نقطه ارتفاعی 4425 متر با اختلاف ارتفاع بلندترین و پست ترین نقطه منطقه حداقل 3000 متر می باشد .

    چنین اختلاف ارتفاعی با وجود قله های بلند ، دیواره های عظیم و دره های عمیق ممکن گردیده است این منطقه برخوردار از منابع آبی در شیب های شمالی و جنوبی بن رود ، خفر و حوزه آبریز رودخانه های مهمی چون ماربر و بشار دارای چشم اندازهای متنوع و زیبایی چون: سه قپ بیژن – مورگل – آسمانی – تنگ پوتک – تنگ کره – تنگ آبزار – تنگ شمبلیله دان و ... می باشد .

    ویژگیهای بارز توپوگرافی دنا : - کوه های بسیار مرتفع با قلل تیز با پوشش گیاهی و سنتی - کوه های مرتفع با قلل مدور و با پوشش پسته وحشی - کوه های مرتفع واجد پوشش های جنگلی بلوط و بنه - تراس ها و اراضی حاشیه رودخانه ها با پوشش نباتات مرتعی و زراعی - واریزه های بادبزنی شکل سنگ ریزه دار و دارای شیب ملایم با پوشش گیاهی درختی خصوصا بلوط - واریزه های بادبزنی شکل سنگ ریزه دار و ناهموار علفی همراه با دیم زار

    سایر اطلاعات منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

    پیش از ثبت دنا در کهگیلیویه و بویراحمد، ۹ ذخیره گاه پارک های ملی ارومیه، گلستان، کویر، مناطق حفاظت شده ارسباران در آذربایجان شرقی، توران در استان فارس، گنو و حرا در هرمزگان، ارژن و پریشان در استان فارس و پناهگاه حیات وحش میانکاله استان مازندران چندین سال پیش در فهرست ذخیرگاههای زیست کره ایران در یونسکو ثبت شده بودند.

    نکات مثبت منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

     در سال ۱۳۸۹ منطقه حفاظت شده دنا با موافقت شورای عالی یونسکو به عنوان ذخیرگاه زیست کره شناخته شد.

    امکانات ویژه منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

    اين جاذبه داراي آلاچيق است.

    وسایل مورد نیاز منطقه حفاظت شده دنا سی سخت

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.