0
از0 نظر

منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    543
    نمایش

     منطقه شکار و تیراندازی ممنوع کولک بمنظور حفظ و تکثیر نسل جانوران وحشی از جمله نقاط طبیعی استان ایلام به شمار می رود. این منطقه از نظر چرخه زیستی، و وجود حیات وحش، وجود گونه‌‌های کل، بز، قوچ و میش بسیار حائز اهمیت بوده و موقعیت ممتازی جهت تکثیر گونه‌‌های ارزشمندی که در معرض خطر انقراض هستند، دارد. این منطقه به دلیل ویژگی‌‌ها و قابلیت‌‌های زیستی بالا در دو دوره ۵ ساله شکار ممنوع اعلام شد و سپس به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    منطقه حفاظت شده کولگ منطقه ‌ای بکر و شاخص در زمینه حفظ و تکثیر گونه‌‌های نایاب گیاهی و حیوانات وحشی است. 

    زمان مناسب بازدید منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار است.

    ویژگی‌ها منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    وضعیت ژئومورفولوژی منطقه مورد مطالعه متاثر از روند ساختارهای زمین شناسی آن است که از روند کلی زاگرس (شمال غرب– جنوب شرقی) تبعیت می‌کند. پیچ خوردگی رشته کوه‌های منطقه نیز به گونه‌ای است که امتداد شمال غرب به جنوب شرق را محورهای طاقدیس‌ها و ناودیس‌ها تشکیل می دهد. به این ترتیب غالب ارتفاعات موجود در منطقه واجد چنین روندی هستند که در نتیجه تاثیر خود را بر سایر موارد همانند مسیر رودخانه ها و به طور کلی شبکه زهکش موجود در منطقه و جهت گیری ارتفاعات و دره ها باقی خواهند گذاشت.

    منطقه حفاظت شده پیشنهادی کولک منطقه‌اي كوهستاني و دشتی از سلسه جبال زاگرس است که سيماي آن از ارتفاعات و تپه‌‌ماهورهاي ناهمگن و دره‌هاي عميق تشكيل شده است. حدود 8/56درصد منطقه را تيپ کوههاي کم‌ارتفاع، بريده بريده و فرسايش يافته، 41 درصد تپه‌هاي کم ارتفاع بريده بريده و فرسايش يافته و 2/2درصد را تيپ اراضي جلگه‌اي تشكيل مي‌دهد.

    سایر اطلاعات منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    آب منطقه از طریق رودخانه‌ ها تامین می‌ شود که رودخانه‌ های دایمی و فصلی را در بر می ‌گیرند. یکی از این رودخانه ‌ها، رودخانه گدارخوش است که از ارتفاعات کوه گنو سرچشمه می‌ گیرد. این رودخانه از ۲۵ کیلومتری شمال غرب دشت صالح‌ آباد عبور می ‌کند.

    پیشنهاد ویژه منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    در نزدیکی این جاذبه غار زینگان قرار دارد به شما پیشنهاد می‌کنیم از این جاذبه بازدید کنید.

    امکانات ویژه منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    چشمه آب نوشیدنی در مسیرتان قرارگرفته است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

    نکات مثبت منطقه حفاظت شده کولک ایلام

     این منطقه به دلیل ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های زیستی بالا در دو دوره ۵ ساله شکار ممنوع اعلام شد و سپس به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

    نکات منفی منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    با توجه به رشد جمعیت و افزایش بهره ‌وری و فشار بر منابع طبیعی منطقه تخریب‌ هایی را سبب شده که نتیجه کلی آن نابودی تدریجی گونه‌ های مختلف گیاهی و جانوری در عرصه طبیعی این منطقه است.

    بهره‌ برداری بدون فکر از منابع طبیعی و محیط زیست منطقه در گذشته ‌های دور و نزدیک، موجب شده فشار های مضاعف که بر این منطقه وارد شود، بویژه چرای مفرط احشام و شکار و صید توان واقعی خود را در این خطه از دست بدهد.

    از سوی دیگر کشاورزی در زمین‌ های شمال شرق و شمال غرب منطقه و شخم زدن در امتداد شیب‌ ها عاملی جهت زیاد شدن عوامل فرسایش و بروز جریانات سطحی و سیلاب ‌ها با شدت بیشتری شده است. به عنوان مثال، کشاورزان مناطق سرنی و صالح‌ آباد قسمت ‌هایی از مراتع سرسبز حاشیه ‌ای مجاور محدوده ممنوعه را شخم زده و آنها را به زمین‌ های زراعی کم بازده تبدیل کرده‌ اند.

    شرایط استفاده منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    معمولا برای بازدید از مناطق حفاظت‌شده، به مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست نیاز دارید که می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر را از همین سازمان بپرسید.

    سیمای عمومی منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    سيماي طبيعي منطقه در ارتفاعات مختلف متفاوت است. پستي و بلندي منطقه حفاظت شده در تمام سطح منطقه يكسان نبوده و بيش از ۵۰درصد آن كوهستاني كوه‌های کم ارتفاع و بریده بریده و دره‌ها متعددي كه در سطح منطقه وجود دارند، مناظر بسيار زيبا و بديعي را بوجود آورده‌اند كه از ارزش گردشگري و زيبا شناحتي برخوردار است. تضادهايی در شكل و سيماي طبیعی منطقه حفاظت شده وجود دارد كه هر كدام از آنها داراي ويژگي‌هاي منحصر به فرد است و شرايط زيستي مختلف و تنوع ميكروكليما منطقه را افزايش داده‌اند. همچنین به لحاظ داشتن منابع آبي، آثار تاريخي، فرهنگي و آثار فيزيكي - طبيعي جلوه‌هاي زيبایی به وجود آورده كه داراي ارزش‌هاي اكوتوريستي است.

    وسایل مورد نیاز منطقه حفاظت شده کولک ایلام

    برای بازدید از این منطقه، کفش مخصوص طبیعت‌گردی بپوشید و عینک و کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، پاوربانک، خوراکی‌های لازم، کمک‌های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.