2.7
از18 نظر

منطقه شكار ممنوع تخت ایران (بهكده رضوی)

    2523
    نمایش

    منطقه شکار ممنوع تخت ایران که برخی آن را با نام «بهکده رضوي» نیز می شناسند، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و ارزشمند استان خراسان شمالی است که در مجاورت منطقه حفاظت شده قرخود و پارک ملي گلستان قرار دارد. این منطقه، از زيستگاه هاي پلنگ در شمال شرقي کشور به شمار مي رود که در فاصله کمتر از 50 کيلومتري مرز ايران و ترکمنستان واقع شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه شكار ممنوع تخت ایران (بهكده رضوی)

    منطقه شكار ممنوع تخت ایران یا بهكده رضوی از مناطق شکار حفاظت شده و جاذبه های ارزشمند استان خراسان شمالی است که دارای پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی است.

    ویژگی‌ها منطقه شكار ممنوع تخت ایران (بهكده رضوی)

    پارک ملی گلستان دارای جمعيت بالايی از پلنگ بوده و منطقه بهکده رضوی به سبب قرار گرفتن در حاشيه شمالی اين منطقه، احتمالا ميزبان پلنگ های جوانی است که به دنبال يافتن قلمرو از پارک به اين منطقه رفت و آمد می نمايند. به علاوه، به ندرت مشاهده شدن پلنگ همراه با توله هايش نيز خود نشان از حاشيه ای بودن اين منطقه و عدم مناسب بودن آن برای زيست پلنگ های بزرگ جثه تر و زادآوری آنها دارد.

    اين نتيجه مؤيد نقش انکارناپذير مناطق پيرامونی پارک های ملی و مناطق حفاظت شده و لزوم حفاظت از اين مناطق است، زيرا اين مناطق حاشيه ای به عنوان سپر ضربه گير عمل نموده و بقای جمعيت اصلی حيات وحش در داخل پارک های ملی و مناطق حفاظت شده را تضمين می کند.

    سیمای عمومی منطقه شكار ممنوع تخت ایران (بهكده رضوی)

    براساس آمارهای اداره کل محيط زيست استان خراسان شمالی، منطقه بهکده رضوی در کنار منطقه حفاظت شده قرخود زيستگاه بيش از 500 رأس قوچ و ميش و حدود 150 رأس آهو است. مهمترين طعمه های پلنگ در اين منطقه را قوچ و ميش، گراز و دام های اهلی تشکيل می دهد.

    سایر اطلاعات منطقه شكار ممنوع تخت ایران (بهكده رضوی)

    منطقه بهکده رضوی از ديرباز يکی از زيستگاه های يوزپلنگ ايرانی نيز در کشور به شمار می رفته ولی کمتر تلاشی برای ثبت يوز در آن صورت گرفته است. مستندترين گزارش مربوط به مشاهده يوز به زمستان 1381 مربوط است که 3 قلاده يوز بالغ در ميان برف سنگين به مدت يک ساعت مشاهده شدند. همچنين، در آذرماه سال جاری نيز يک يوز توسط يکی از اهالی بهکده رضوی از فاصله 10 متری مشاهده شد.

    اخیرا انجمن يوزپلنگ ايرانی با همکاری اداره کل محيط زيست استان خراسان شمالی مطالعه ای را برای بررسی وضعيت اين گونه در اين منطقه آغاز کرد که در ابتدا، پس از جمع آوری مشاهدات گذشته و کسب اطمينان از صحت آن ها، محدوده بالقوه زيست اين جانور تعيين شده و سپس اقدام به نصب دوربين های تله ای گرديد. همزمان، مطالعاتی درباره وضعيت خرگوش به عنوان يک غذای مهم يوز در اين منطقه درحال انجام است.

    قوچ و ميش مهمترين طعمه های پلنگ و يوز را در بهکده تشکيل می دهند.

    نکات مثبت منطقه شكار ممنوع تخت ایران (بهكده رضوی)

    بهكده رضوی يکی از ناشناخته ترين زيستگاه های پلنگ در ايران به شمار می رود که تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است.

    زمان مناسب بازدید منطقه شكار ممنوع تخت ایران (بهكده رضوی)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خراسان شمالی، فصل های بهار و پاییز زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.