3.3
از18 نظر

منطقه شکار ممنوع خرقان، زرندیه

    2801
    نمایش

    منطقه شکار ممنوع خرقان، از جمله جاذبه‌های طبیعی که در شمال شهرستان زرنديه تا جنوب بخش نوبران ساوه قرار دارد. وجود زيستگاه‌هاي حساس و گونه‌هاي نادر گياهي علت اين ممنوعيت شكار در اين منطقه است. ۸۴ گونه گیاهی، ۲۸ گونه پستاندار، ۷۲ گونه پرنده، پوشش گیاهی و حیات‌وحش این منطقه را تشکیل داده‌اند. در مناطق شکار ممنوع، می‌توانید به‌جای تفنگ، دوربین دست‌تان بگیرید و از طبیعت بکر و حیات‌وحش عکاسی کنید و یک لذت بی‌نظیر را برای خودتان رقم بزنید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه شکار ممنوع خرقان، زرندیه

    قسمتی از اراضی خرقان از رودهای خررود و کلنجین و آوه و رودک و قسمت عمده به وسیله چشمه‌سارهای متعدد مشروب می‌شود.

    تاریخچه منطقه شکار ممنوع خرقان، زرندیه

    این منطقه از ۱۱ مهرماه ۱۳۸۹ به مدت یکسال به عنوان منطقه شکار ممنوع تعیین شده اعلام شد و حفاظت از آن به طور مشترک بر عهده اداره حفاظت محیط زیست ساوه و زرندیه قرار گرفت و مجددا در اول آبان ماه ۱۳۹۰ به عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته شد.

    زمان مناسب بازدید منطقه شکار ممنوع خرقان، زرندیه

    بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل بهار تا اوایل پاییز است.

    شرایط استفاده منطقه شکار ممنوع خرقان، زرندیه

    معمولا برای بازدید از مناطق شکار ممنوع، به مجوز نیاز دارید. بنابراین قبل از ورود به منطقه، اطلاعات لازم را از اداره حفاظت از محیط زیست قزوین جویا شوید.

    ویژگی‌ها منطقه شکار ممنوع خرقان، زرندیه

    زمینهای خرقان از آب رودها و کاریزها مشروب می‌شود. محصولات کشاورزی خرقان را گندم و جو، حبوبات، بادام و کشمش تشکیل می‌دهد. دامداری نیز در دهات آن رواج دارد و عمده آنرا در مرحله نخست گوسفند و بز و بعد گاو تشخیص می‌دهد. مرکز بخش خرقان شرقی و غربی آوه است که در ١١٠ کیلومتری جنوب قزوین بر سر راه قزوین ـ همدان قرار دارد مرکز خرقان شرقی قصبه کلنجین است که در٣۴ کیلو متری شرق آوه قرار دارد. کلنجین در گذشته اعتبار بیشتری داشته و مرکز تمامی خرقان بشمار میرفته است.

    سیمای عمومی منطقه شکار ممنوع خرقان، زرندیه

    سرزمین خرقان در مجموع ناحیه ایست کوهستانی که دو سلسله جبال معروف آن یکی خرقان داغ در حد فاصل خرقان و دهستان درجزین و خلجستان ساوه و دیگری رامند میان خرقان و رامند و دهستان زهرا قرار دارد. سلسله خرقان داغ در طول منطقه‌ایکه در داخل آن واقع است در هر محل بنامی خوانده می‌شود. دو گردنه معروف این سلسله کوه یکی سلطان بلاغ و دیگری آوه نام دارد که گردنه آوه در هنگام زمستان اغلب بسته می‌شود.

    وسایل مورد نیاز منطقه شکار ممنوع خرقان، زرندیه

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص طبیعت گردی بپوشید و دوربین عکاسی، عینک و کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، خوراکی‌های لازم، کمک‌های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات منطقه شکار ممنوع خرقان، زرندیه

    حیات وحش در منطقه خرقان گونه هايي همچون كل، بز، قوچ، ميش، كبك، تيهو و ساير پرندگان شكاري و گونه هاي نادر گياهي وجود دارد. در منطقه ۲۸ گونه پستاندار شناسایی شده است که در بین آن‌ها راسته‌هایی چون حشره‌خواران، خفاش‌ها، خرگوش، گراز و گوشت‌خوارانی مانند گرگ، سمور آبی، گربه وحشی، گربه سیاه گوش، گربه پالاس، کفتار، شغال و روباه وجود دارد.

    همچنین این منطقه ۷۲ گونه پرنده را در خود پناه داده است که می‌توان به کبک، تیهو، بلدرچین، کوکر شکم سیاه، فاخته، قمری، دال، شاهین، بحری، بالابان، دلیجه، سارگپه و قرقی اشاره کرد. از خزندگان این منطقه می‌توان به انواع مار سمی و آبی و لاک‌پشت، انواع آگاما و از دوزیستان نیز به وزغ سبز و انواع قورباغه اشاره کرد.

    به‌علاوه منطقه خرقان دارای ماهیانی چون کپور، گاوماهی و سگ ماهی جویباری است. حدود ۸۴ گونه گیاهی از ۲۴ تیره در منطقه خرقان شناسایی شده که ۲۴ گونه بومی هستند و گونه‌های بیشتر این منطقه شامل تیره‌های مرکبیان و نعنائیان است. گونه‌های مهم دیگر منطقه نیز شامل گز، گون، میخک، فراسیون، ماش‌وحشی، اشک، شیرین‌بیان، کاهو، کنگر، شنگ و استاکیس است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به شهرستان زرندیه بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.