0
از0 نظر

منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره

    406
    نمایش

    منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو در بخش کرفتو شهرستان ديواندره در استان کردستان قرار گرفته است. منطقه شکار ممنوع در فاصله 125 کیلومتری شمال سنندج و در مسیر جاده سنندج به سقز قرار دارد. این منطقه، دشتی مرتفع با ارتفاع 2200 متر از سطح دریا است که از سردترین مناطق ایران محسوب می‌شود. در زبان کردی به این منطقه، «زرینه هوه تو» می‌گویند. مساحت منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو حدود 24000 هکتار است و بیشتر مساحت آن زیر کشت گندم است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره

    در قسمت غربی دشت، کوه چهل چشمه واقع شده و در جنوب این کوه دشت سرسبز سارال قرار گرفته است. اين زيستگاه با مساحتی درحدود 24000 هكتار، زيستگاه پرنده حمايت شده و رو به انقراض ميش مرغ با نام محلی ميش سی و نام علمی otis tarda بوده است. برای حفظ این گونه ارزشمند، برنامه های حفاظتی و مطالعاتی در دست اقدام است. بیشتر مساحت دشت زیر کشت گندم رفته است اما در تپه ماهورها گیاه درمنه به‌عنوان گیاه غالب به چشم می‌خورد.

    میش‌مرغ‌ها از بهار تا پاییز در این منطقه دیده می‌شوند و گاهی نیز جوجه‌آوری می‌کنند. این منطقه علاوه بر میش‌مرغ‌ها زیستگاه درنای معمولی، کوکر شکم سیاه، کبوتر چاهی، دلیجه و سارگپه پابلند نیز محسوب می‌شود.

    ویژگی‌ها منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره

    حیات وحش: میش مرغ (Otis tarda) یکی از بزرگ‌ترین پرندگان ایران است که از نظر حفاظتی در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در طبقه آسیب‌پذیر (VU) قرار دارد. همچنین این‌گونه یکی از پرندگان نادر ایران محسوب می‌شود که در سال 1346 از سوی کانون شکار و صید آن زمان و سازمان حفاظت محیط‌زیست فعلی «حمایت شده» اعلام شد. ولی با وجود تمامی این اقدامات، ضروری است از شکار آن جلوگیری شود و برای حفاظت از محل‌های جوجه‌آوری آن به‌ویژه در شمال غرب کشور اقدامات جدی و فوری به عمل‌ آید.

    یکی از مهم‌ترین محل‌های تجمع و زادآوری میش‌مرغ‌ها در ایران دشت‌های اطراف شهرستان بوکان است که جمعیت قابل‌توجهی از میش‌مرغ‌ها را حمایت می‌کند. هر سال در دشت‌های سوتاو و حمامیان، 27 تا 60 قطعه، دشت ینگجه- آلبلاغ، 21 تا 25 قطعه و دشت سه کانیان نیز 10 قطعه میش‌مرغ شمارش می‌شود. به‌طور کلی، هر‌چه از شمال غربی ایران به سمت غرب می‌رویم از تعداد میش‌مرغ‌ها کاسته می‌شود؛ یعنی دشت‌های آذربایجان بیش از دشت‌های کردستان، کرمانشاه و همدان میش‌مرغ‌ها را در خود جای داده و می‌دهد.

    زمان مناسب بازدید منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کردستان، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و اوایل پاییز است.

    شرایط استفاده منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره

    ممکن است لازم باشد برای بازدید از این جاذبه، نیاز به مجوز داشته باشید که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با سازمان حفاظت محیط زیست کردستان تماس بگیرید.

    وسایل مورد نیاز منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، خوراکی های لازم، کمک های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    پیشنهاد ویژه منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره

    در کنار بازدید از منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره، می‌توانید از غار کرفتو که 15 کیلومتر با زرینه فاصله دارد هم دیدن کنید.

    سایر اطلاعات منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره

    شکار میش‌مرغ‌ها در دهه اول انقلاب و قبل از آن یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش جمعیت این‌گونه بوده است. اغلب زیستگاه‌های این‌گونه شامل تپه ماهورهای کم ارتفاع و دشت‌های باز، به‌مزارع کشاورزی به‌خصوص به اراضی دیم کم بازده تبدیل شده است. تبدیل اراضی، این‌گونه را ناچار کرده که مزارع گندم، نخود و جو را به‌عنوان زیستگاه خود انتخاب کند. این عامل در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات، یعنی در تمام مراحل کشت و زرع به پرنده استرس وارد کرده و همیشه آن را در معرض تهدید و خطر قرار می‌دهد.

    کاهش شدید جمعیت میش‌مرغ در اغلب زیستگاه‌های مهم آن به‌دلیل چرای بی‌رویه، تخریب پوشش گیاهی، فرسایش خاک، ناامن شدن منطقه و کاهش غذا برای این‌گونه نیز بوده است. همچنین بروز پدیده خشکسالی در سال‌های 74 تا 80 نیز از جمله عوامل طبیعی مهم در کاهش جمعیت میش‌مرغ بوده است، زیرا در زمان خشکسالی گندمزارها و سایر مزارع از جمله مزارع نخود که محل تخم‌گذاری و تغذیه این پرنده بود، خشک شده و یا ارتفاع رویشی آنها برای انتخاب محل آشیانه‌سازی و استتار مناسب نبوده است.

    نکات منفی منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره

    تردد مالکین مزارع در منطقه، باعث رم‌کردن و فرار میش‌مرغ‌ها از لانه می‌شود. همچنین برخی افراد آگاهانه یا بدون آگاهی اقدام به جمع‌آوری تخم‌ها یا جوجه‌ها می‌کنند که این کار خسارت جبران ناپذیری به جمعیت گونه و تنوع ژنتیک آن وارد می‌کند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به 16 كيلومتری شمال ديواندره بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.