2.8
از22 نظر

موزه تاریخی شهر ساری ( عمارت کلبادی)

    3046
    نمایش

    موزه تاريخي شهر ساري شامل هنرهاي سنتي، مردم شناسي و باستان شناسي هست؛ اين موزه تاريخي در عمارت کلبادي شهر ساري واقع شده است. سبک معماری این خانه الهام گرفته شده از تکایای دوره قاجاریه است. خانه کلبادی شامل دو بخش بیرونی و اندرونی می‌شود و در ساخت آن به‌طور عمده از آجر، چوب و سفال استفاده شده است. بام خانه را نیز به‌طور کامل سفالپوش کرده‌‌‌اند. این جاذبه در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۱۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه تاریخی شهر ساری ( عمارت کلبادی)

    خانه کلبادی بدون شک یکی از زیباترین ساکنان محله آب‌انبار نو ساری است. سبک معماری این خانه الهام گرفته شده از تکایای دوره قاجاریه است.

    سایر اطلاعات موزه تاریخی شهر ساری ( عمارت کلبادی)

    موزه تاریخ ساری در سه عمارت تاریخی واقع شده است که خانه کلبادی، ساختمان اصلی آن محسوب می‌شود. بخش‌های متنوعی در موزه موجود هستند، از جمله گالری صنایع چوبی، گالری صنایع نساجی، گالری سفال گری و بخش باستان‌شناسی.

    شرایط استفاده موزه تاریخی شهر ساری ( عمارت کلبادی)

    برای بازدید از خانه کلبادی می‌توانید از ساعت ۸ تا ۱۳ به آن مراجعه کنید.

    تاریخچه موزه تاریخی شهر ساری ( عمارت کلبادی)

    عمارت کلبادی به دستور سردار جلیل از امرای ارتش در اواخر دوران قاجار برای فرزندش امیر نصرت ساخته شد. امیر نصرت در جوانی درگذشت و سردار جلیل پس از مرگ او بنا را به فرزند وی منوچهرخان بخشید.

    منوچهرخان کلبادی که زمانی نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی بود، در سال 1362 دار فانی را وداع گفت و این بنا در سال 1370 در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

    در سال 1388 به مناسبت سی امین سالگرد انقلاب اسلامی موزه هنرهای سنتی، صنایع دستی و باستان شناسی در عمارت تاریخی کلبادی در شهر ساری افتتاح گردید. این موزه در مرکز شهر ساری و در محله ای موسوم به چهار راه برق واقع شده است.

    ویژگی‌ها موزه تاریخی شهر ساری ( عمارت کلبادی)

    این خانه زیبا در تاریخ ۹ آبان سال ۱۳۷۷ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۱۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    سیمای عمومی موزه تاریخی شهر ساری ( عمارت کلبادی)

    معماری ساختمان کلبادی برگرفته از مکتب اصفهان و دوره قاجار است. این عمارت دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای اصلی این عمارت در دو طبقه و یک سرداب احداث شده است و هر طبقه یک شاه نشین و اتاق هایی در طرفین دارد.

    شاه نشین طبقه دوم با تزئینات ارسی و پنجره های گره چینی شده از زیباترین اتاق های بنا است. مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب، آجر و خشت و بام آن به صورت شیروانی و سفال پوش می باشد.

    این عمارت علاوه بر بخش مسکونی دارای اصطبل، آشپز خانه، محل مسکونی خدمه و حمام بوده که در حال حاضر تغییر کاربری یافته است. حمام بنا متشکل از دو بخش سربینه و گرمخانه است و در بخش گرمخانه خزینه های آب گرم و سرد قرار دارد.

    در موزه کلبادی آثار متنوعی از هنرهای سنتی، صنایع دستی، مردم شناسی و باستان شناسی به نمایش درآمده است. اشیاء باستانی این موزه با 7000 سال قدمت در تنوع مصنوعات سفالین، فلزی، شیشه ای و سنگی از دوران پیش از تاریخ ایران تا اواخر دوره قاجار، راوی فرهنگ و گذشتة ایران و مازندران است.

    زمان مناسب بازدید موزه تاریخی شهر ساری ( عمارت کلبادی)

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان مازندران فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.