0
از0 نظر

موزه خیام

    2365
    نمایش

    موزه خيام نيشابور، تنها يکي از چندین موزه تاریخی و تماشایی استان خراسان رضوی است که در اطراف شهر مشهد و در کنار مقبره خيام نيشابوري قرار دارد و زمينه اصلي و فعاليت تخصصي آن، ابزار و ادوات مربوط علم نجوم است. همه ساله گردشگران و علاقه مندان زیادی از این جاذبه تاریخی بازدید می کنند و شاهد تنديس حکيم عمر خيام نيشابوري که در محوطهٔ موزه خودنمایی می کند نیز هستند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه خیام

    یکی از دیدنی های معروف اطراف مشهد آرامگاه خیام است که یکی از بناهای تاریخی نیشابور نیز محسوب می شود. مجموعه خیام که شامل موزه و آرامگاه می شود، در جنوب شرقی نیشابور در انتهای خیابان خیام قرار دارد که همه ساله مورد بازدید شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی و دوستداران این شاعر، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ قرار می‌گیرد.

    تاریخچه موزه خیام

    موزه خيام در 28 ارديبهشت ماه 1379 همزمان با برگزاري كنگره جهاني ‹‹ حكيم عمر خيام›› و با عنايت به شان و مرتبه علمي حكيم عمر خيام و آثار ارزشمند باقي مانده از وي افتتاح شد. 

    سایر اطلاعات موزه خیام

    اهميت دانش ستاره شناسي ، تقويم و رياضيات و از سوي ديگر اشارات مكرر خيام به خاك ، كوزه و كوزه گري و اهميت سفال نيشابور از سوي ديگر و نيز فقدان موزه اي در استان كه به نوعي نشان دهنده مراتب علمي و بيانگر ويژگي هاي دوران حكيم عمر خيام باشد ، موجب شد كه سازمان ميراث فرهنگي اقدام به تاسيس اين موزه در كنار آرامگاه خيام نمايد.

    ویژگی‌ها موزه خیام

    موزه خیام شامل چهار بخش است که در بخش اول، شاهد آثار مربوط به نجوم همچون ابزار آلات رصد و ستاره شناسی، اسطر لاب، انواع قطب نماها و صور فلکی، در بخش دوم، شاهد ظروف مفرغی و فلزی معاصر با خیام از قرن پنجم تا هفتم هجری، در بخش سوم، شاهد ظروف سفالین لعابدار مربوط به قرون سوم تا هفتم هجری قمری و در بخش چهارم، شاهد نسخ خطی، نسخ خطی نجوم و تابلوهای مربوط به حکیم عمر خیام خواهیم بود.

    سیمای عمومی موزه خیام

    آرامگاه این دانشمند، ستاره شناس و ریاضی دان برجسته در باغی وسیع و زیبا در جنوب شرقی شهر نیشابور توسط استاد سیحون به زیبایی تمام طراحی شده است. طراحی ارتفاع و محل بنای آرامگاه خیام به گونه ایست که آرزوی خیام را همانطور که وی در بیتی از اشعار خود ذکر کرده، برآورده کرده و شکوفه های درختان زردآلو در بهار بر روی مزار وی می ریزند.

    هنگام بازدید از اسن جاذبه، بیست رباعی از اشعار خیام را خواهید دید که بر روی بنای آرامگاه وی نوشته شده و همچنین، در این مجموعه تندیس خیام، کتابخانه و موزه نیز پذیرای علاقمندان است.

    پیشنهاد ویژه موزه خیام

    به دلیل قرارگرفتن موزه خیام در مجموعه آرامگاه خیام می توانید از بخش های مختلف این مجموعه مانند کتابخانه و آرامگاه نیز بازدید کنید.

    امکانات ویژه موزه خیام

    از جمله امکانات ویژه این جاذبه می توان به وجود کتابخانه و فروشگاه صنایع دستی آن اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید موزه خیام

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    اینترنت بی‌سیم
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    تحویل رایگان در محل
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.