0
از0 نظر

موزه پست زاهدان

    584
    نمایش

    موزه پست زاهدان که از آن با عنوان «موزه پست و ارتباطات» نیز ياد مي شود، تنها یکی از چندین موزه تماشایی و جاذبه گردشگری تاریخي استان سیستان و بلوچستان به شمار مي رود که همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد. همچنين، در این موزه شاهد ساختمان جامعي خواهید بود كه به معرفي وضعيت پست در شهر زاهدان از آغاز تا كنون مي پردازد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه پست زاهدان

    ساختمان موزه پست زاهدان از جمله ساختمان هاي اداري است كه اوايل سلسله پهلوي براي انجام مراسلات پستي با توجه به كتيبه موجود در سر در به سال 1311 هجري شمسي توسط دولت بنا گرديده است و نام اداره ايالتي پست و تلگراف بلوچستان و سيستان به خود گرفته است.

    این اثر ارزشمند در طول هشت دهه حیات خود ، فعالیت های چشمگیر و متعددی داشته و دو دوره کاملا ممتاز در کارنامه فعالیت های خود دارد. این بنای ارزشمند برابر کتیبه سر در آن تحت عنوان اداره ایالتی پست و تلگراف سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۱۱ هـ ش احداث شده است.

    ویژگی‌ها موزه پست زاهدان

    سبك معماري سنتي و تزئينات آجري و ايوان ورودي رفيع از ويژگي هاي اين بناست كه بيانگر هويت و اصالت و شناسنامه شهر نوپاي زاهدان است هم اكنون نيز در اين موزه انواع تلفن ها و تمبرهاي مربوط به دوره هاي مختلف به نمايش گذاشته شده است .

    سیمای عمومی موزه پست زاهدان

    مصالح عمده این بنا از خشت خام در جرزها و آجر در نما می باشد که از شیوه معماری بومی کویری بهره گرفته شده و در ابتدا دارای مجموعه ای بسیار بزرگ و وسیع بوده که بخش عمده آن متاسفانه تخریب شده و تغییر کاربری پیدا کرده است. در پلان اولیه آن ، کلیه فضاهای معماری آن به حیاط مرکزی منتهی می شد که اکنون این حیاط در بخش غربی بنای فعلی موزه پست واقع شده است.

    حیات و فعالیت این بنا در کاربری جدید آن است و در سال ۱۳۸۷ هـ ش همزمان با دومین سفر ریاست جمهوری اسبق آقای احمدی نژاد به استان این بنا به عنوان موزه پست و ارتباطات زاهدان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

    شرایط استفاده موزه پست زاهدان

    شش ماهه اول سال در ساعات 12-8 و 20-16، شش ماهه دوم سال در ساعات 12-8 و 19-15 و صبح جمعه ها امکان بازدید از این موزه فراهم است.

    سایر اطلاعات موزه پست زاهدان

    این بنا علاوه بر فعالیت اصلی خود به عنوان اداره پست و تلگراف در سال ۱۳۳۸ با نصب اولین فرستنده رادیویی یک کیلو واتی با تهیه و ارسال برنامه هایی به زبان های سیستانی و بلوچی به عنوان مرکز و ایستگاه رادیویی جنوب شرق فعالیت می نمود و در سال ۱۳۴۲ با ارتقاء و نصب فرستنده صد کیلو واتی در آن، برنامه های رادیویی تهیه شده در این محل به زبان اردو و هندی برای کشورهای شبه قاره هند همچون افغانستان، پاکستان و هندوستان نیز پخش می شده است.

    بهتر است بدانید که بقعه گنبد مصلی عتیق یزد پس از احداث ساختمان جدید پست زاهدان، که در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۵۷ به ثبت آثار ملی کشور رسیده بود، در سال ۱۳۸۴ با اعتباری معادل ۲۰۱ میلیون ریال از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان مورد مرمت و احیاء قرار گرفت.

    زمان مناسب بازدید موزه پست زاهدان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.