0
از0 نظر

نقش برجسته خونگ اژدر

    1246
    نمایش

    سنگ نگاره یا نقش برجسته خونگ اژدر، تنها یکی از چند جاذبه تاریخی استان خوزستان است که در 15 کيلومتري ايذه و شرق روستاي خونگ اژدر قرار دارد. هنگام بازدید از این سنگ نگاره، شاهد دو نقش متفاوت از دو دوره تاریخی مختلف خواهید بود که یکی از دوره عیلامیان و دیگری از دوره اشکانیان به یادگار مانده است. این نقش برجسته که در سال ۱۹۶۱ میلادی کشف شد، نشانگر جایگزین شدن سبک چهره‌های روبرو و برافتادن چهره‌‌های نیم‌رخ در نقش برجسته‌های اشکانی است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات نقش برجسته خونگ اژدر

    سنگ‌نگاره خونگ اژدر، از جمله جاذبه های با ارزش باقی مانده از سالیان گذشته و حکومت های پیشین ایران است که در 15 کیلومتری ایذه و شرق روستای خونگ اژدر خودنمایی می کند. بازدید از دو نقش برجسته متعلق به دوره عیلامیان و اشکانیان در این جاذبه، مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

    ویژگی‌ها نقش برجسته خونگ اژدر

    در سنگ‌نگاره اشکانی، تصویر یک مرد سوار بر اسب، یک مرد در وسط، سه مرد به صورت ایستاده و دو کبوتر دیده حکاکی شده که مرد سواره هیبتی کهن سال و کلاه شاهی بر سر دارد که چهار نفری مقابل او ایستادند و احتمالا او را سپاس و درود می‌گویند.

    برخی معتقدند، مرد سوار بر اسب مهرداد دوم اشکانی است و پشت سر او فردی به عنوان ملازم دیده می‌شود.

    نکات منفی نقش برجسته خونگ اژدر

    متاسفانه، نقش برجسته مربوط به دوره عیلامی تا حدود زیادی محو شده اما موضوع آن که به حضور پادشاه می پردازد، قابل درک است.

    زمان مناسب بازدید نقش برجسته خونگ اژدر

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خوزستان، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    سیمای عمومی نقش برجسته خونگ اژدر

    هنگام بازدید از این نقوش، شاهد تصویر شخصی خواهید بود که در وسط ایستاده و چهره او از روبرو نشان داده شده، وی یکی از حاکمان محلی است که قامتی بلندتر از دیگران، شال بر شانه چپ و دست چپ بر کمر و قبضه شمشیر دارد. همچنین، در قسمت دیگر کتیبه تصویر سه فرد دیگر به صورت ایستاده‌ دیده می‌شود که اولی یک روحانی است و چیزی شبیه به میوه کاج در دستان خود دارد.

    تاریخچه نقش برجسته خونگ اژدر

    در مورد تاریخچه این سنگ برجسته باید گفت که برای اولین بار در سال 1916 میلادی توسط فردی به نام واندنبرگ کشف شد. بر روی آن دو نقش متفاوت از دو دوره تاریخی مختلف مشاهده می شود که یکی مربوط به دوره عیلامیان و دیگری از دوره اشکانیان به یادگار مانده است.

    سایر اطلاعات نقش برجسته خونگ اژدر

    از سایر اطلاعات مربوط به این نقش برجسته، می توان به نقش دو نفری که دستان خود را به حالت گره خورده در برابر کمر گرفتند، اشاره کرد که احتمالاً نگهبان هستند.

    در نوک یکی از دو کبوتری که در میان پادشاه سوار بر اسب و حاکم بلندقامت حجاری شده‌، حلقه قدرت و فَرَه شاهی بدون هیچ‌گونه نماد تزئینی و فقط برای نمایش شکوه و عظمت حضور شاه نقش شده است. چرا که این سنگ‌نگاره، آیین تنفیذ قدرت حاکم از سوی مهرداد اشکانی را نشان می‌دهد.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری خوزستان می‌توانند شما را برای بازدید از این نقش برجسته راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    نقش برجسته خونگ اژدر خوزستان نقش برجسته نقش خونگ اژدر نقش خوزستان برجسته نقش نقش خونگ اژدر برجسته خوزستان خونگ اژدر نقش خونگ اژدر برجسته خونگ اژدر خوزستان خوزستان نقش خوزستان برجسته خوزستان خونگ اژدر نقش برجسته خونگ اژدر نقش برجسته خوزستان نقش خونگ اژدر برجسته نقش خونگ اژدر خوزستان نقش خوزستان برجسته نقش خوزستان خونگ اژدر برجسته نقش خونگ اژدر برجسته نقش خوزستان برجسته خونگ اژدر خوزستان برجسته خونگ اژدر نقش برجسته خوزستان نقش برجسته خوزستان خونگ اژدر خونگ اژدر نقش برجسته خونگ اژدر نقش خوزستان خونگ اژدر برجسته نقش خونگ اژدر برجسته خوزستان خونگ اژدر خوزستان نقش خونگ اژدر خوزستان برجسته خوزستان نقش برجسته خوزستان نقش خونگ اژدر خوزستان برجسته نقش خوزستان برجسته خونگ اژدر خوزستان خونگ اژدر نقش خوزستان خونگ اژدر برجسته نقش برجسته خونگ اژدر خوزستان نقش خونگ اژدر خوزستان برجسته نقش خوزستان برجسته خونگ اژدر نقش خونگ اژدر برجسته خوزستان نقش خونگ اژدر خوزستان برجسته نقش برجسته خوزستان خونگ اژدر برجسته نقش خونگ اژدر خوزستان برجسته نقش خوزستان خونگ اژدر برجسته خونگ اژدر خوزستان نقش برجسته خونگ اژدر نقش خوزستان خونگ اژدر نقش برجسته خوزستان خونگ اژدر برجسته نقش خوزستان خونگ اژدر خوزستان نقش برجسته خونگ اژدر خوزستان برجسته نقش خوزستان نقش برجسته خونگ اژدر خوزستان برجسته نقش خونگ اژدر خوزستان خونگ اژدر نقش برجسته خوزستان برجسته خونگ اژدر نقش خوزستان خونگ اژدر برجسته نقش