0
از0 نظر

پارک فاتح (باغ فاتح) جهانشهر

    1136
    نمایش

    باغ فاتح که به پارک تنیس کرج یا پارک تنیس جهانشهر نیز معروف است، یکی از پارک‌های بسیار زیبا و سرسبز کرج است که در مرکز این شهر و در محدوده محله جهانشهر جای دارد.این باغ درگذشته وسعت زیادی داشته و بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ هکتار بوده است. کاشت درختان این مکان در ۱۰۰ سال پیش به‌گونه‌ای مهندسی‌شده بود که پیش‌بینی خیابان‌های عریض امروزی را کرده بود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پارک فاتح (باغ فاتح) جهانشهر

    بوستان فاتح (باغ فاتح) یا پارک تنیس یکی از بوستان‌های شهر کرج است. یکی از فعالیت‌های عمرانی محمد صادق فاتح، احداث باغ‌های متعدد در شهر کرج بوده‌است که اکنون به پارک و فضای سبز تبدیل شده‌است.

    تاریخچه پارک فاتح (باغ فاتح) جهانشهر

    بوستان فاتح یادگاری از یک نیکوکار ثروتمند کرجی است و نامش با یک داستان عاشقانه پیوند خورده.

    محمد صادق فاتح یزدی متولد سال 1277 در یزد، از جمله مهاجران ساکن در کرج بود که با وجود سرمایه و مال و اموال بسیار که در زادگاه خود یعنی یزد داشت، در سال های پیش از انقلاب به دلیل وقوع قحطی و خشکسالی در یزد به کرج عزیمت کرد. فاتح یزدی که نام او بر باغ فاتح نقش بسته، یک کارآفرین و در عین حال فردی نیکوکار در زمان خود بود. او در دوره زندگی خود در کرج، صنایع و کارخانجات بسیاری را همگی با نام و برند جهان یا گروه صنعتی جهان، ایجاد کرد که از آن جمله می توان شرکت آبادانی جهان، روغن جهان، یخ سازی جهان، چای جهان و صابون جهان را نام برد.

    وی به عنوان یک فرد نیکوکار، محلات، باغ ها، مدارس و بیمارستان هایی نیز برای عموم مردم در شهر کرج ایجاد کرد که از میان آنها می توان به چهارصد دستگاه، باغ فاتح، جهانشهر و کوی کارمندان اشاره کرد. نام جهان که بر بیشتر کارهای او نقش بسته، در واقع نامی است که او با آن همسرش رقیه غضنفری را صدا می کرده. پیش از ازدواج او با همسرش و زمانی که فاتح در کشور هندوستان، مشغول تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی بوده، رقیه خانم یا همان جهان آبله گرفته و کور می شود. اما این موضوع مانع ازدواج و وصال آنها نمی شود. فاتح در واقع به نوعی نام همسرش را در شهر کرج جاودانه ساخت.

    محلاتی که محمد فاتح در کرج بنا کرد، اغلب توسط وی میان کارگران و کارمندان مجموعه اش، تقسیم شد. به نوعی هم برای آنها کارآفرینی کرد و هم مسکن برایشان ایجاد نمود. او علاوه بر باغ فاتح، چندین دبستان نیز با عناوینی چون دبستان فاتح یا دبستان تعاونی جهان چیت و همچنین آموزشگاه های حرفه ای و فن آموزی رایگان فاتح و دو ساختمان مبارزه با بی سوادی را بنا کرد. وی علاوه بر اینها در کوی دانشگاه تهران نیز یک واحد خوابگاه 3400 متری بنا نمود. وی در بیستم مرداد سال 1353 به وسیله سازمان فداییان خلق ترور گردید و در جهانشهر به خاک سپرده شد.

    از جمله کارهای محمدصادق فاتح، همانگونه که گفته شد ساخت باغ فاتح بوده. مساحت اولیه این پارک امروزی در یک سده پیش که زمان احداث آن بوده، بین 130 تا 300 هکتار تخمین زده شده که امروزه تنها 20 درصد آن باقیمانده. ساخت این پارک و بوستان با کار کارشناسی و تخصصی مهندسی صورت پذیرفته به طوری که امروزه نیز پاسخگوی نیاز جمعیتی فعلی شهر می باشد. این پارک از ابتدا به نام پارک تنیس جهانشهر نیز شهرت داشته و در سال 1390 همراه با درختان میوه اش، به شهرداری کرج واگذار گردیده.

    زمان مناسب بازدید پارک فاتح (باغ فاتح) جهانشهر

    این باغ یک جاذبه دیدنی چهارفصل می باشد که هر فصل آن تفریحات مخصوص به خود را دارد. با این حال باغ فاتح در پاییز، زیبایی بسیار خاصی دارد و منظره درختان پاییزی با رنگ های طلایی، سرخ و نارنجی آن فارغ از هر تفریح دیگری، هر بیننده ای را مسحور خود می کند. البته بسیاری از علاقمندان به بوستان فاتح، فصل بهار و تابستان آن را برای گشت و گذارها و دورهمی های خانوادگی و دوستانه در طبیعت آن ترجیح می دهند، چرا که درختان آن در اوج سرسبزی و طراوت هستند.

    پیشنهاد ویژه پارک فاتح (باغ فاتح) جهانشهر

    در کنار گردش و تفریح در باغ فاتح پیشنهاد می‌دهیم از سایر جاهای دیدنی استان البرز در کرج نیز بازدید کنید. 

    امکانات ویژه پارک فاتح (باغ فاتح) جهانشهر

    این جاذبه دارای امکاناتی همچون:سرویس بهداشتی،کافی شاپ،رستوران،کلبه کتاب،امکانات ورزشی و... است.

    سایر اطلاعات پارک فاتح (باغ فاتح) جهانشهر

    اگر علاقه مند به بازدید از این پارک شدین راهی استان البرز و شهر کرج شوید. این باغ استان البرز، شهر کرج، میدان سپاه، به‌سمت میدان جمهوری، باغ فاتح از سمت شمال و غرب به بلوار ماهان جهانشهر، از سمت شرق به کوی کارمندان شمالی گوهردشت و از سمت جنوب به میدان سپاه منتهی می‌شود. به میدان سپاه و سپس به‌سمت میدان جمهوری بروید تا به باغ فاتح و مجموعه بین‌المللی تنیس جهانشر یا پارک تنیس کرج برسید.‌

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.