0
از0 نظر

پارک ملی خبر

    752
    نمایش

    پارک ملي خبر، با وسعتي حدود ۱۵۰هزار هکتار، يكی از بزرگترين پارک‌های ملی ايران است. با بازدید از این منطقه، خوش آب و هوا، شاهد چشم اندازی زیبا و پوشش گیاهی و جانوری متنوع خواهید بود. مساحت آن، حدود ۱۲۰٬۰۰۰ هکتار است. این پارک در سال ۱۳۵۰ ه‍.ش با عنوان منطقهٔ حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت. عمده منابع آبی این پارک از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پارک ملی خبر

    سه نوع آب و هوای سردسیر، معتدل و گرمسیری در پارک ملی خبر موجب تشکیل سیستم های اکولوژیک مختلف شده و زیستگاه‌های متفاوت، چشم اندازهای دیدنی و گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی را در منطقه بوجود آورده است.

    تاریخچه پارک ملی خبر

    پارک ملی خبر در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شهر بافت قرار دارد و در سال 1379 از سوى سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان پارک ملى معرفی شد. پارک ملی خبر یازدهمین منطقه‌ای است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است.

    ویژگی‌ها پارک ملی خبر

    بخش اعظم پارک ملی خبر به وسیله کوه‌ها پوشیده شده، اما پراکندگی این ارتفاعات در تمامی سطح پناهگاه یکسان نیست. به جز کوه بزرگ و کوچک خبر که در شمال غربی پناهگاه به صورت منفرد دیده می‌شود، دیگر کوه‌های مرتفع موجود در پناهگاه، به صورت رشته کوهی از شمال شرقی تا جنوب غربی پناهگاه کشیده شده است. چشمه‌ها، رودخانه‌ها، چاه‌ها، قنوات و ریزآب‌های موقت و فصلی از منابع آبی پارک ملی خبر به شمار می‌آیند.

    وسایل مورد نیاز پارک ملی خبر

    هنگام بازدید از پارک ملی خبر، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم، کمک های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    سیمای عمومی پارک ملی خبر

    دو قله اصلی چاه برف و برج شوم از جلوه های طبیعی پارک ملی خبر است. همچنین غار شب پره که در کوه خبر واقع شده و شبیه تالار بزرگی با ۴۰ متر ارتفاع و ۲۰ متر پهنا است که دیوار ه‌ای صیقلی بر پیشانی آن مشاهده می‌شود.

    زمان مناسب بازدید پارک ملی خبر

    به دلیل کمبود ریزش‌های جوی، میزان آب های سطحی منطقه بسیار ناچیز است و به جز ایامی که در اثر بارندگی شدید مسیل‌ها آبدار می‌گردند، بقیه مواقع سال اکثر مسیل‌ها خشک و بی آب بوده و ساکنان منطقه همچنین وحوش و دام ها، نیاز خود را از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌کنند.

    سایر اطلاعات پارک ملی خبر

    پارک خبر داراى پوشش گیاهى غنى بوده و گونه‌هاى جانورى کاراکال، گرگ، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، مانندپلنگ، یوزپلنگ، و پرندگانى مانند هوبره، دراج، کبک، تیهو، عقاب طلایى، سارگپه پا بلند و تعداد زیادى از پرندگان آوازه خوان را در خود جاى داده است. پناهگاه حیات وحش روچون نیز با 000/50 هکتار وسعت در جوار این پارک قرار گرفته است.

    شرایط استفاده پارک ملی خبر

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کرمان، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه طبیعی، اوایل بهار و پاییز است.

    نکات منفی پارک ملی خبر

    ممکن است برای بازدید از پارک ملی خبر نیاز به مجوز داشته باشید. بنابراین قبل از رفتن به این منطقه، اطلاعات لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست کرمان کسب کنید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۶۰ كیلومتری جنوب بافت بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها