0
از0 نظر

پارک ملی قطرویه

    607
    نمایش

    پارک ملی قطرویه يا منطقه حفاظت شده بهرام گور، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي و ارزشمند استان فارس است كه مساحتي حدود 58,000 هکتار داشته و بر اساس داستان های تاریخی نقل شده، بهرام گور پادشاه ساسانی این منطقه را برای شکار انتخاب می کرده. همچنين،حدود 350 راس گور خر در این پارک ملی زندگی می کنند که تمامی آن ها شناسایی شده، به ردیاب مجهز شدند و تحت مراقبت قرار دارند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پارک ملی قطرویه

    پارک ملی قطرویه آب و هوایی گرم و خشک دارد که میانگین بارندگی آن حدود 200 میلی متر بوده و 2787 متر، ارتفاع بلندترین نقطه و 1600 متر، پست ترین نقطه این پارک است.

    ویژگی‌ها پارک ملی قطرویه

    تنها در منطقه حفاظت شده بهرام است که این تعداد از گور خرهای ایرانی دیده می شود البته در این منطقه گونه های دیگر با ارزش جانوری مانند يوزپلنگ آسيايي، كاراكال ، زاغ بور، هوبره هم وجود دارند. از دیگر گونه های موجود می توان به كل و بز، قوچ و ميش، گراز، روباه، گرگ، كفتار، گربه جنگلي و جبير در كنار كبك، تيهو، باقرقره و انواع پرندگان شكاري اشاره کرد که ارزش اکولوژیکی این منطقه را افزایش دادند.

    سیمای عمومی پارک ملی قطرویه

    از جمله درختانی که در این منطقه بیشتر به چشم می خورد درخت بنه است که در چهگونی منطقه امن شماره ۱ قرار گرفته و همچنین در کنار باغ ماهور بشنه دو اصله از این درخت که قدمت زیادی هم دارد به چشم می خورد. در حسن آباد درخت پیر بنه ای وجود دارد که محلی ها معتقدند اگر پارچه ای به شاخه های درخت ببندند و آرزویی کنند، با باز شدن پارچه آرزوی آن ها بر آورده خواهد شد. قسمت زیادی از منطقه حفاظت شده بهرام گور مرتفع است که حدود 22,000 هکتار آن از پوشش گیاهی چوبی تشکیل شده است.

    تغییرات اقلیمی و توپوگرافی که در این منطقه رخ داده و همچنین نوع خاک باعث پیدایش تیپ های متنوع گیاهی شده که شامل:

    1. تیپ جنگلی: که دارای دو اشکوب می باشد که اشکوب بالایی را بنه و اشکوب زیرین را بادام، کیکم و تنکرس تشکیل میدهد.

    2. تیپ درمنه

    3. تیپ درمنه – گون

    4. تیپ درمنه

    5. تیپ گون – پیچک – درمنه

    6. تیپ گون – پرند – درمنه

    7. تیپ آبنوس – درمنه – گون

    8. تیپ تاغ -درمنه – شور

    9. تیپ جاشیر – گون – کلاه میرحسن

    10. تیپ شور- درمنه

    11. تیپ نمکزار که فاقد پوشش گیاهی بوده و به صورت دق (نمکزار) می باشد که حدود نیمی از کل منطقه را دربر می گیرد.

    سایر اطلاعات پارک ملی قطرویه

    در اطراف پارک ملی قطرویه حدود 20 روستا وجود دارد که با توجه به این که این منطقه آب و هوایی گرم و خشک دارد را معیشت روستاییان از طریق دامداری و باغداری مانند کشت درختان پسته و انار است.

    تاریخچه پارک ملی قطرویه

    اقامتگاه خشتی ای در نزدیکی یکی از روستاهای اطراف این پارک ملی وجود دارد که مردم آن منطقه بر این باورند این اقامتگاه محل استراحت بهرام گور بوده است.

    زمان مناسب بازدید پارک ملی قطرویه

    فصل بهار بهترین زمان بازدید از این پارک ملی است.

    نکات منفی پارک ملی قطرویه

    پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده بهرام گور مدت زیادی برای چرای سنگین دام های اهلی مورد استفاده قرار می گرفت به همین دلیل پوشش گیاهی آن ضعیف و روبه نابودی است و حتی با فرسایش شدید خاک مواجه شده است که باید توجه بیشتری به آن شود.

    پارک ملی قطرویه 5 چشمه آب دارد که به دلیل خشکسالی های استان فارس، آب این چشمه ها کم شده اند و آبشخورهای این منطقه به طور مصنوعی با انتقال آب به وسیله تانکر تامین می شوند.

    نکات مثبت پارک ملی قطرویه

    وجود گونه نادر گور ایرانی باعث شده تا این منطقه از پتانسیل گردشگری بالایی برخوردار باشد .

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    پارک ملي قطرويه کرمان پارک ملي پارک قطرويه پارک کرمان ملي پارک پارک قطرويه ملي کرمان قطرويه پارک قطرويه ملي قطرويه کرمان کرمان پارک کرمان ملي کرمان قطرويه پارک ملي قطرويه پارک ملي کرمان پارک قطرويه ملي پارک قطرويه کرمان پارک کرمان ملي پارک کرمان قطرويه ملي پارک قطرويه ملي پارک کرمان ملي قطرويه کرمان ملي قطرويه پارک ملي کرمان پارک ملي کرمان قطرويه قطرويه پارک ملي قطرويه پارک کرمان قطرويه ملي پارک قطرويه ملي کرمان قطرويه کرمان پارک قطرويه کرمان ملي کرمان پارک ملي کرمان پارک قطرويه کرمان ملي پارک کرمان ملي قطرويه کرمان قطرويه پارک کرمان قطرويه ملي پارک ملي قطرويه کرمان پارک قطرويه کرمان ملي پارک کرمان ملي قطرويه پارک قطرويه ملي کرمان پارک قطرويه کرمان ملي پارک ملي کرمان قطرويه ملي پارک قطرويه کرمان ملي پارک کرمان قطرويه ملي قطرويه کرمان پارک ملي قطرويه پارک کرمان قطرويه پارک ملي کرمان قطرويه ملي پارک کرمان قطرويه کرمان پارک ملي قطرويه کرمان ملي پارک کرمان پارک ملي قطرويه کرمان ملي پارک قطرويه کرمان قطرويه پارک ملي کرمان ملي قطرويه پارک کرمان قطرويه ملي پارک