3.2
از9 نظر

پارک ملی قمیشلو

    1231
    نمایش

    پارک ملي و پناهگاه حيات وحش قميشلو در فاصله 25 كيلومتري اصفهان و 15 كيلومتري شهر تيران قرار دارد. ۱۵۰ سال قبل ظل السلطان پسر بزرگ ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان قمیشلو را بعنوان قرق و شگارگاه اختصاصی اعلام و حتی از چرای دام در این منطقه جلوگیری کرد. در سال ۱۳۴۳ کانون شکار ایران این منطقه را با وسعت ۳۷هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفت. در سال ۱۳۵۰منطقه سیاه کوه و عمر کوه در مجاور منطقه حفاظت شده به عنوان منطقه شکار ممنوع تصویب شد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پارک ملی قمیشلو

    پارک ملی قمیشلو با چشم انداز دشتي –تپه ماهوري، شامل دو بخش اصلی ارتفاعات و دشت می باشد. ارتفاعات به صورت پراکنده در قسمتهای مختلف دیده می شوند ولی در بخش جنوبی بیشتر هستند. حداقل ارتفاع از سطح دریا ۱۶۸۷متر در بخش غربی و حداکثر ارتفاع ۲۷۶۷ متر در بخش جنوبی منطقه است. بخش غربی منطقه دشتی و کم ارتفاع است.

    تاریخچه پارک ملی قمیشلو

    ۱۵۰ سال قبل ظل السلطان پسر بزرگ ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان قمیشلو را بعنوان قرق و شگارگاه اختصاصی اعلام و حتی از چرای دام در این منطقه جلوگیری کرد. در سال ۱۳۴۳ کانون شکار ایران این منطقه را با وسعت ۳۷هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفت. در سال ۱۳۵۰منطقه سیاه کوه و عمر کوه در مجاور منطقه حفاظت شده به عنوان منطقه شکار ممنوع تصویب شد.

    در سال ۱۳۷۴با الحاق دو منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع، پناهگاه حیات وحش قمیشلو به تصویب رسید و در نهایت در سال ۱۳۸۶ با الحاق سه منطقه امن کرالیاس، کهوک و لاسمیان، محدوده ای با وسعت ۲۹۸۸۶ هکتار، این پناهگاه به پارک ملی ارتقاء سطح پیدا کرد.

    زمان مناسب بازدید پارک ملی قمیشلو

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار مي باشد.

    پیشنهاد ویژه پارک ملی قمیشلو

    در نزديكي اين جاذبه قلعه قميشلو و قلعه ياور قرار دارد ميتوانيد از اين جاذبه ها بازديد كنيد.

    نکات منفی پارک ملی قمیشلو

    شکار غیرمجاز،تصرفات و واگذاری‌های غیر قانونی از سوی ارگان‌های ذیربط،تعداد دام مازاد بر ظرفیت مراتع منطقه و چرا در خارج از فصل مجاز

    سیمای عمومی پارک ملی قمیشلو

    پناهگاه حيات وحش قميشلو توسط رشته كوههايي كه در امتداد شمال غربي، جنوب شرقي و به موازات يكديگر كشيده شده اند، به بخشهاي دشتي و كوهستاني تقسيم مي شود. بخش اعظم قسمت غربي پناهگاه، كوهستاني است كه در بين آنها دشتهاي محدودي قرار دارد و كل محدوده توسط دشتهايي وسيع احاطه شده است.

    سایر اطلاعات پارک ملی قمیشلو

    طبق آخرين طرح تحقيقاتي انجام شده در منطقه، 371 گونه گياهي متعلق به 244 جنس و 63 تیره گزارش شده است. بزرگترين تيره، تیره کاسنی با 33 جنس و 44 گونه مي باشد. همچنین گونه هاي شاخص جانوری قمیشلو شامل: قوچ وميش اصفهان، آهوي ايراني، كل وبز وحشي، گرگ، كبك، تيهو و كفتار می باشد. باغ قميشلو در مجاورت قلعه تاريخي قميشلو قرار دارد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    جاده اصفهان ـ تهران پس از عبور از پل شاهين شهر به سمت جاده جهادآباد و پس از خروج از جهاد آباد در امتداد جاده شوسه شاه‌ماهور به منطقه می رسید. جاده اصفهان ـ تيران و جاده شهداي آن شهر و در امتداد آن تا دربند تيران، ورودي ديگري به پناهگاه است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.