3.7
از3 نظر

پل بانو سحرا ساوجبلاغ

    449
    نمایش

    پل بانو سحرا ساوجبلاغ  مربوط به دوره صفوي است و در بخش چندار، روستاي بانو صحرا قرار دارد. اين پل در دو کيلومتري شمال غرب روستاي کردان قرار گرفته است. این پل دارای دو دهانه در ضلع غربی و شرقی خود بوده که ابعاد ضلع غربی آن بزرگ تر از دیگری است. در حال حاضر دهانه ضلع شرقی پل بانو صحرا از بین رفته است. همچنین ضلع غربی نیز با توجه به ترک هایی که روی آن به وجود آمده، رو به ویرانی گذاشته است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پل بانو سحرا ساوجبلاغ

    این پل در روستایی به نام بانو صحرا قرار داشته که از توابع دهستان چندار ساوجبلاغ و برروی رودخانه کردان می باشد. به دلیل سیل آسا نبودن و طغیان نکردن این رودخانه، این پل دارای خیز کمی می باشد.

    تاریخچه پل بانو سحرا ساوجبلاغ

    قدمت این پل به دوران صفویه باز می گردد.

     در زمان صفویه تا زمان پادشاهان دوران قاجار از این پل استفاده می شده و پس از آن دیگر کارایی خود را به طور کامل از دست داد.همچنین تا سال 1353 ساختار آن سالم بود، اما پس از آن تا به امروز کم کم در حال تخریب و ویرانی است.

    ویژگی‌ها پل بانو سحرا ساوجبلاغ

    پل بانو صحرا ساوجبلاغ در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۰۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی پل بانو سحرا ساوجبلاغ

    این پل دارای دو دهانه در ضلع غربی و شرقی خود بوده که ابعاد ضلع غربی آن بزرگ تر از دیگری است. در حال حاضر دهانه ضلع شرقی پل بانو صحرا از بین رفته است. همچنین ضلع غربی نیز با توجه به ترک هایی که روی آن به وجود آمده، رو به ویرانی گذاشته است.

    زمان مناسب بازدید پل بانو سحرا ساوجبلاغ

    با توجه به این که رودخانه بانو صحرا رودخانه ای فصلی می باشد و تنها در فصل زمستان تا بهار پرآب بوده، بهتر است برای بازدید از این منطقه سفر خود را به یکی از این دو فصل یعنی زمستان یا بهار موکول کنید تا بتوانید از زیبایی های بیشتری در این منطقه بهره مند شوید.

    سایر اطلاعات پل بانو سحرا ساوجبلاغ

    ساختار این پل از سنگ و ملاط ساروج بوده و توسط تیرهایی از جنس چوب و ابعادی قطور، به صورت بسیار مستحکم و مقاوم ساخته شده است. برروی ورودی این پل، کتیبه سنگی کوچکی نصب شده که اطلاعاتی همچون: تاریخ ساخت و همچنین تاریخ مرمت روی آن حک شده است. ناگفته نماند برای تزئین ورودی این پل از آجرهای قرمز رنگ استفاده شده است.

    نکات منفی پل بانو سحرا ساوجبلاغ

    متاسفانه یکی از اصلی ترین دلایل تخریب و از بین رفتن بیشتر بخش های این پل مربوط به این است که امروزه افراد سودجویی به بهانه یافتن گنج در حوالی این پل، حفره های بزرگ و کوچکی در آن ایجاد کرده اند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.