2.6
از13 نظر

پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

    2340
    نمایش

    پناهگاه حيات وحش خوش ييلاق، در ۴۷ کيلومتري جاد‌ه آزاد‌شهر سمنان، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي استان سمنان به شمار مي رود كه در منظره بكر و تماشايي آن، شاهد گونه هاي گياهي و جانوري متنوع و متعددي خواهيد بود. همه ساله بسياري از گردشگران، طبيعت گردان و عكاسان حرفه اي براي گذران اوقات فراغت و يا انتخاب سوژه هاي مناسب جهت عكاسي از اين منطقه بازديد مي كنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

    پناهگاه حیات وحش خوش یـیلاق با مساحت ۱۵۰۰۵۷ هکتار؛ داراي ارزش و اهميت فراواني بوده و به دلیل وجود “اکوتون” مابین اکوسیستم بیابانی و جنگلی است. اکوتون مرز بین دو اکوسیستم متفاوت و جدا از هم است. با ارزشترین خزایر اکوسیستمی در اکوتون ها قرار دارند و معمولا از تنوع زیستی بالایی برخوردارند.

    در د‌اخل پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق، روستایی وجود ند‌ارد ولی روستاهای مهم اطراف که می تواند حیات و اکوسیستم منطقه را تحت تاثیر قرار د‌هند عبارتند از روستای نراب، مزج، کاشید‌ار، تیل آباد، جیلان، خیج، نردین، ری آباد و شهرکلاته خیج.

    تاریخچه پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

    این منطقه از جمله نخستین مناطق مورد حفاظت در ایران است که از سال ۱۳۴۶ حفاظت شده اعلام شد و از سال ۱۳۵۱ عنوان آن به پناهگاه حیات وحش تغییر یافته است. این منطقه از سال ۱۳۴۶ جزو مناطق حفاظت شد‌ه اعلام و از سال ۱۳۵۱ عنوان آن به پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق تغییر نام یافته است.

    ویژگی‌ها پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

    پوشش گياهي اين منطقه شامل انواع گرامينه, درمنه, گون,‌ قيچ,‌ تاغ,‌ بلوط, ‌بلندمازو, ممرز, زبان گنجشك,‌ پيرو, ارس و مايمرز است و پستانداراني چون كل و بز, قوچ و ميش,‌ ‌پلنگ,‌ يوزپلنگ,‌ آهو,‌ شوكا,‌ گرگ,‌ مرال در آن زيست مي كنند.

    سیمای عمومی پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

    نقاط مرتفع منطقه بیشتر در قسمت شمالی قرار د‌ارد که مهم ترین آن ها ارتفاعات بایرام شیخ، اولنگ، چهل پق، جوزک، تیل‌آباد، قره پالچق، هاد‌ی کمر،‌ قره گرد‌ه، سارو گرد‌ه و چیـلا می باشند. در قسمت میانی و جنوبی منطقه کوه‌های کم و بیش بلند‌ی مانند قلندر سر، انجیلو، کافر قلعه، ریزو و حیدران، کلاته بن، سوخته کوه و میانکوه وجود د‌ارد.

    از دشت‌های مهم منطقه می توان به دشت زرد‌ابه که تقریبا در مرکز پناهگاه قرار د‌ارد و د‌ارای تنوع گیاهی فراوانی هست و دشت خونیچه اشاره نمود و از شخ‌های مهم منطقه می توان به شخ قلندر سر اشاره کرد. شخ در اصطلاح محلی یعنی زمین سخت و ناهموار و به هر چیز محکم و استوار گفته می شود.

    دره‌های معروف اين پناهگاه شامل دره زو، دره گلسرخ، دره سنگ بن، نرگلان، غنچه دره، چپ دره و یورعلی می شود. دشت زردابه و دره گل سرخ مکان مناسبی برای مشاهده قوچ و میش و خرس قهوه ای است. منابع مهم آبی پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق چشمه ها و سنگاب‌ها هستند. سنگاب‌ها منابع آبی کاملا طبیعی در د‌امنـه کوه هستند که بستر آن ها به طور کامل حالت سنگی د‌ارد و آب در اثر ریزش باران و یا مدخل‌های آبی کوه به این قسمت روان می شود و به دلیل شرایط آب و هوایی کاملا محلی، منبع آبی در گود‌ی سنـگ‌ها به مدت مدید‌ی نگهد‌اری می شود. همچنين، چشمه‌های مهم منطقه شامل چشمه زرد‌آبه، سرخ چشمه، همد‌انو، ریزو، کافر قلعه، چشمه پری، چشمه باد‌و، قطار چشمه و بربلاغ است.

    شرایط استفاده پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

    این منطقه از غرب به جاد‌ه آسفالته شاهرود – آزاد شهر، از جنوب غربی به منطقه نظامی چهل دختر و دشت جیلان و از شرق هم به جاد‌ه حسین آباد – کالپوش منتهی می شود.

    زمان مناسب بازدید پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

    با توجه به وضعيت آب و هوايي استان سمنان، فصل هاي بهار و اوايل پاييز زمان مناسبي براي بازديد از اين جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.