3.7
از3 نظر

چشمه گل فشان پیرگل خاش

    1181
    نمایش

    چشمه گل افشان پيرگل در 76 كيلومتري خاش، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و منحصر به فرد در استان سیستان و بلوچستان است که ارتفاع آن يك هزار و 653 متر محاسبه شده و همه ساله توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جلب می کند. این جاذبه در میان حصار كوه هاي تفتان قرار گرفته و منظره شگفت انگیزی را خلق می کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات چشمه گل فشان پیرگل خاش

    گل افشان ها پدیده جالب و مهیجی هستند که با جزر و مد دریا از دل زمین گل به بیرون پرتاب می کنند. پیرگل نام گل افشان مشهور خاش است که خاک حاشیه اش، ترک برداشته و خشک و نیمه خشک، تکه تکه شده، با رنگی شبیه خاک کائولین (خاک زرد) جلایی زیبا به فضای بین کوه های سپیدپوش تفتان داده است.

    شرایط استفاده چشمه گل فشان پیرگل خاش

    درحال حاضر برخی از گل فشان های ایران خاموش و یا غیرفعال هستند و برخی دیگر فعال بوده و دارای فعالیت متناوبی هستند. در فصول بارندگی، فعالیت آن ها بیشتر می شود، اما گل آن ها رقیق تر و سیال تر بوده و به صورت سرریز جاری می شود. در فصول خشک تر فعالیت آن ها کمتر است و در عوض گل غلیظ تر و به حالت انفجاری تر بیرون می ریزد.

    ویژگی‌ها چشمه گل فشان پیرگل خاش

    از ویژگی های این جاذبه تماشایی، می توان به منحصر به فرد بودن آن در دنیا اشاره کرد که باعث جلب توجه و جذب بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می شود.

    سیمای عمومی چشمه گل فشان پیرگل خاش

    گستره ای 3 هکتاری پوشیده در لفافه گل های رس و مارن، بدون هیچ گیاه و سبزی در اطراف، منحصر و تک افتاده در نزدیکی ساحل دریای آزاد، منظره ای زیبا از عارضه جغرافیایی به نمایش گذاشته که تعداد سوراخ های استخراج گل در پیرگل به 15 عدد می رسد و بلندترین آن بیش از بقیه گل تراوش می کند.

    گل های ساحلی که با بالا و پایین رفتن آفتاب از دهانه های پیرگل بیرون می زند.

    زمان مناسب بازدید چشمه گل فشان پیرگل خاش

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سایر اطلاعات چشمه گل فشان پیرگل خاش

    گل فشان ها پدیده ای طبیعی و همانند آتشفشان هستند که به صورت تپه ای مخروطی بوده و به جای گدازه، از دهانه آن گاز همراه با گل خارج می شود. این عارضه عمدتا در دشت ها و جلگه های مشرف بر دریا دیده می شود و اغلب آن ها در فاصله کمی از دریا (حداکثر 15تا 20 کیلومتر) استقرار یافتند. این پدیده ها به صورت تپه های مخروطی قرینه وگاه بی قرینه هستند که حداکثر ارتفاع آن ها به 30 تا 50 متر می رسد. مخروط های مذکور گاه به صورت انفرادی و در برخی مناطق با یک یا چند مخروط کوچکتر و فرعی همراه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.