0
از0 نظر

کاخ آپادانای شوش

    2923
    نمایش

    کاخ آپادانا شوش که با نام کاخ داریوش نیز معرفی می‌شود، تنها یکی از چند جاذبه گردشگری تاریخی استان خوزستان به شمار می‌رود که قدمت بنای آن به دوران هخامنشیان مربوط می‌شود. کاخ آپادانا با دیوارهای خشتی، نمای آجری و ستون‌های سنگی به دستور داریوش بر روی آثار و بقایای عیلامی بنا شده است. این جاذبه در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره 3981 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و همچنین، نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو‌ می‌درخشد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کاخ آپادانای شوش

    کاخ آپادانا شوش با مساحت ۱۰۴۳۴ متر، از بخش های مختلفی چون دروازه، تالار بار عام، حرم سرا و کاخ پذیرایی تشکیل شده و دارای سه حیاط مرکزی نیز است. این کاخ به علت خوش آب و هوا بودن منطقه در فصل زمستان، مورد پسند شاهان هخامنشی داشت.

    تاریخچه کاخ آپادانای شوش

    این کاخ که بارگاه یا آپادانه نامیده می شود توسط اردشیر دوم تجدید بنا شده و اتفاقات متعددی را در طی این سال ها پست سر گذاشته است. متاسفانه بخش‌های مهمی از آن در زمان اردشیر اول دچار آتش‌سوزی شد و در زمان اردشیر دوم بازسازی شد. همچنین، در سال 330 پیش از میلاد، با هجوم وحشیانه و مخرب اسکندر مقدونی، کاخ یک بار دیگر تخریب شد.

    سال ۱۸۸۰ میلادی، یک گروه از باستان شناسان فرانسوی این کاخ را از دل خاک بیرون کشیدند و کاوش‌های باستان شناسی روی ویرانه‌های شوش از سال 1849 میلادی آغاز شد اما کشف کامل آپادانا در حفاری‌هایی بین سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۴ اتفاق افتاد.

    ویژگی‌ها کاخ آپادانای شوش

    با توجه به بقایای بازمانده از دیوارهای داخلی کاخ که در موزه های خارجی و داخلی نگهداری می شوند، مشخص است که این دیوار ها با استفاده از آجر لعابدار نقاشی و ساخته شدند و طرح هایی مثل سپاه جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی تزئینات این آجرها را تشکیل می دهند.

    از ویژگی های خاص این جاذبه می توان به روشنایی و تهویه اتاق‌ها و ساختمان‌های مختلف کاخ به وسیله این حیاط‌ها اشاره کرد. بستر این حیاط‌ها با آجرهایی به رنگ قرمز اخرایی فرش شدند و در شرقی‌ترین و بزرگترین حیاط، سوراخ های مدوری دیده می‌شود که احتمالا محل نصب دکل یا پرچم بوده و باستان شناسان حدس می‌زنند که این حیاط کاربری نظامی داشته یا محل صف بستن و تجمع نگاهبانان کاخ بوده است. در شمال این حیاط هم نقش شیرها را به طول چهار متر می‌بینید که در گذر زمان کاملا سالم ماندند.

    آپادانا نام یک قلعه نیست، بلکه نام باستانی بناهایی است که با تالارهای ستون‌دار شناخته می‌شدند. بهترین نمونه‌های آپاداناها را در تخت جمشید و کاخ شوش می‌توانید ببینید و یکی از این بهترین آپاداناها در شوش دانیال وجود دارد. امروزه در شوش، فقط چند زیرستون وجود دارد و کاخ به شکل سابقش وجود ندارد. بیش‌تر اشیا خارج شده، اکنون در موزه لوور نگهداری می‌شوند.

    نکات مثبت کاخ آپادانای شوش

    کاخ آپادانای شوش در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره 3981 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و همچنین نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو‌ نیز می‌درخشد.

    سیمای عمومی کاخ آپادانای شوش

    طرح کاخ بنایی کوشک مانند با ۳ ایوان ستوندار در جبهه شمالی ، شرقی و غربی آن است و تالار مرکزی با ابعاد ۵۸ در ۵۸ متر و دارای ۳۶ ستون می باشد. ارتفاع ستون ها حدوداً ۲۰ متر است و با ستون های کله گاوی شکل ساخته شده و ایوان ها هر کدام دارای دو ردیف ستون ۶ تایی می باشند.

    از کلیه مجموعه کاخ ۱۱۰ اتاق و تالار مکشوف شده و شش حیاط که سه تای آن ها بسیار بزرگ دور یک محور شرقی و غربی قرار گرفتند، در داخل مجموعه کاخ ها وجود داشتند که به وسیله یک راهروی بزرگ به بخش شمالی مربوط می گردیده است. سه حیاط کوچکتر در بخش شمالی مجموعه کاخ قرار داشتند.

    شش حیاط که سه تای آن ها بسیار بزرگ بوده و دور یک محور شرقی و غربی قرار گرفتند، در داخل نیز مجموعه کاخ‌ها وجود داشتند که به وسیله یک راهروی بزرگ به بخش شمالی مربوط شده و سه حیاط کوچکتر در بخش شمالی مجموعه کاخ قرار داشته. بعد از عبور از حیاط این مجموعه در مسیر غرب به شرق به محوطه دوم می‌رسیم که به دلیل بارندگی‌های زیاد منطقه که بی شباهت به بارندگی‌های استوایی نیست این روزها جا جایش را علف پر کرده است.

    سایر اطلاعات کاخ آپادانای شوش

    از سال ۱۸۴۹ میلادی که کاوش های باستان شناسی بر روی ویرانه های شهر شوش آغاز شد، باستان شناسان آثار و بقایای منحصر به فرد و ارزشمندی از دوره های مختلف اعم از دوران شکوهمند تمدن و فرهنگ ایلامی، هخامنشیان، ساسانیان و دوران اسلامی و حتی دوران ماقبل تاریخ، کشف کردند.

    زمان مناسب بازدید کاخ آپادانای شوش

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خوزستان، فصل های بهار و زمستان زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان خواهند بود.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    کاخ آپاداناي شوش خوزستان کاخ آپاداناي کاخ شوش کاخ خوزستان آپاداناي کاخ کاخ شوش آپاداناي خوزستان شوش کاخ شوش آپاداناي شوش خوزستان خوزستان کاخ خوزستان آپاداناي خوزستان شوش کاخ آپاداناي شوش کاخ آپاداناي خوزستان کاخ شوش آپاداناي کاخ شوش خوزستان کاخ خوزستان آپاداناي کاخ خوزستان شوش آپاداناي کاخ شوش آپاداناي کاخ خوزستان آپاداناي شوش خوزستان آپاداناي شوش کاخ آپاداناي خوزستان کاخ آپاداناي خوزستان شوش شوش کاخ آپاداناي شوش کاخ خوزستان شوش آپاداناي کاخ شوش آپاداناي خوزستان شوش خوزستان کاخ شوش خوزستان آپاداناي خوزستان کاخ آپاداناي خوزستان کاخ شوش خوزستان آپاداناي کاخ خوزستان آپاداناي شوش خوزستان شوش کاخ خوزستان شوش آپاداناي کاخ آپاداناي شوش خوزستان کاخ شوش خوزستان آپاداناي کاخ خوزستان آپاداناي شوش کاخ شوش آپاداناي خوزستان کاخ شوش خوزستان آپاداناي کاخ آپاداناي خوزستان شوش آپاداناي کاخ شوش خوزستان آپاداناي کاخ خوزستان شوش آپاداناي شوش خوزستان کاخ آپاداناي شوش کاخ خوزستان شوش کاخ آپاداناي خوزستان شوش آپاداناي کاخ خوزستان شوش خوزستان کاخ آپاداناي شوش خوزستان آپاداناي کاخ خوزستان کاخ آپاداناي شوش خوزستان آپاداناي کاخ شوش خوزستان شوش کاخ آپاداناي خوزستان آپاداناي شوش کاخ خوزستان شوش آپاداناي کاخ