3.3
از16 نظر

کاخ ساسان سروستان

    3099
    نمایش

    مجموعه کاخ ساسانی سروستان، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری تاریخی استان فارس به شمار می رود که از دوران ساسانیان به یادگار مانده است. قديمی ترين گنبد آجری کشور در این مجموعه قرار گرفته و همه روزه بسیاری از مسافران برای بازدید از آن به جنوب شهرستان سروستان سر می زنند. همچنین، کاخ ساسانی در تاریخ 24 شهریور 1310 با شماره 23 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کاخ ساسان سروستان

    کاخ سروستان در مسیر روستای نظر آباد در دشتی وسیع جای گرفته و مصالح آن از جنس سنگ و گچ است.این کاخ در زمان شکوه خود حدود 30 هکتار وسعت داشته است. نمای اصلی بنا در ضلع جنوبی قرار دارد که شامل یک ایوان مرکزی و دو ایوان کوچکتر در دو طرف است. ایوانی مربع شکل بخش مرکزی آن را تشکیل می‌دهد که دارای ۱۳ متر طول و عرض، و ۱۸ متر ارتفاع دارد. این ایوان به تالار اصلی و پس از آن به چهار حیاط متصل می‌شود و دیوار جنوبی تالار مرکزی به یک ایوان جانبی خارجی راه می‌یابد.

    ایوانی که در سمت شمال کاخ واقع است بوسیله چند پله به محوطه بیرون کاخ مربوط می‌شود اما ایوان بزرگ شرقی به تالار مرکزی و قسمت‌های دیگر بنا ارتباط دارد و در دو طرف این بنا دو اتاق باریک با طاق گهواره‌ای قرار دارد که مقابل هم قرار نگرفته‌اند.

    تاریخچه کاخ ساسان سروستان

    این کاخ از دید زمانی احتمالاً به بهرام پنجم ساسانی-بهرام گور منسوب است (قرن 5 میلادی) و بوسیله مهر نرسی وزیر معروف بهرام پنجم که صدرات یزدگرد اول و یزدگرد دوم را نیز عهده‌دار بوده ساخته شده‌است.

    ویژگی‌ها کاخ ساسان سروستان

    نقشه کاخ سروستان شیوه بسیار بدیع و جالب معماری عهد ساسانی را به نمایش می‌گذارد. برخی از پژوهشگران معماری ساسانی، با توجه به تکنیک پیشرفته‌تر در طرحی کلی و جزئیات بنا آن را متعلق به اواخر دوران ساسانی می‌دانند و معتقدند که ساخت این بنا یکی از نخستین قدم‌ها در جهت سبک ساختمانی ویژه‌ای بود که معماری گوتیک را می‌توان تحقق نهایی آن دانست.

    سیمای عمومی کاخ ساسان سروستان

    این کاخ همانند آتشکدهٔ فیروزآباد است ولی از آن بسیار پیچیده‌تر و پر تاق و گنبدتر است. اندازهٔ آن ۳۷*۴۳ متر است. در این سازهٔ ساسانی به ستون‌ها و گنبدها و تاق‌های بی همتایی در میان سازه‌های ساسانی برمی‌خوریم. با توجه به زمین‌های پیرامون این کاخ می‌توان گمان برد این همان نخچیرگاه بزرگی است که بهرام گور (فرزند یزدگرد یکم) در آن به شکار می‌پرداخته است.

    شرایط استفاده کاخ ساسان سروستان

    کاخ سروستان به فاصلهٔ ۱ ساعت از شیراز واقع شده است.

    سایر اطلاعات کاخ ساسان سروستان

    برخی با توجه به عدم وسعت کافی و بنایی که در خور یک کاخ شاهی باشد، کاخ سروستان را به عنوان آتشگاه معرفی کردند و برخی دیگر با توجه به گسترش آن که بیش از محدوده یک آتشگاه است مکان را به مثابه یک استراحتگاه و یا شکارگاه سلطنتی معرفی کردند.

    زمان مناسب بازدید کاخ ساسان سروستان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان فارس، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه خواهد بود.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    مکان تاريخي کاخ ساسان سروستان استان فارس مکان تاريخي کاخ ساسان مکان تاريخي سروستان مکان تاريخي استان فارس کاخ ساسان مکان تاريخي مکان تاريخي سروستان کاخ ساسان استان فارس سروستان مکان تاريخي سروستان کاخ ساسان سروستان استان فارس استان فارس مکان تاريخي استان فارس کاخ ساسان استان فارس سروستان مکان تاريخي کاخ ساسان سروستان مکان تاريخي کاخ ساسان استان فارس مکان تاريخي سروستان کاخ ساسان مکان تاريخي سروستان استان فارس مکان تاريخي استان فارس کاخ ساسان مکان تاريخي استان فارس سروستان کاخ ساسان مکان تاريخي سروستان کاخ ساسان مکان تاريخي استان فارس کاخ ساسان سروستان استان فارس کاخ ساسان سروستان مکان تاريخي کاخ ساسان استان فارس مکان تاريخي کاخ ساسان استان فارس سروستان سروستان مکان تاريخي کاخ ساسان سروستان مکان تاريخي استان فارس سروستان کاخ ساسان مکان تاريخي سروستان کاخ ساسان استان فارس سروستان استان فارس مکان تاريخي سروستان استان فارس کاخ ساسان استان فارس مکان تاريخي کاخ ساسان استان فارس مکان تاريخي سروستان استان فارس کاخ ساسان مکان تاريخي استان فارس کاخ ساسان سروستان