1
از1 نظر

کاخ موزه باغچه جوق ماکو

    2185
    نمایش

    کاخ باغچه جوق  ماکو معروف به کاخ سردار بوسيله تيمورتيموري که يکي از سرداران با نفوذ دوره قاجار بود ساخته شده است. ساختمان اصلی کاخ با تزیینات و جذابیتهای کم نظیر با نمایش اثاثیه سردار در حال حاضر به عنوان موزه فعال است.ساخت بنا در زمان پاشاخان آغاز و در دوره اقبال السلطنه به پایان رسیده است و به مدت ۳۰ سال تزیینات داخلی سالنهای هفت‌گانه آن انجام پذیرفته است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کاخ موزه باغچه جوق ماکو

    کاخ باغچه جوق  ماکو معروف به کاخ سردار بوسيله تيمورتيموري که يکي از سرداران با نفوذ دوره قاجار بود ساخته شده است. ساختمان اصلی کاخ با تزیینات و جذابیتهای کم نظیر با نمایش اثاثیه سردار در حال حاضر به عنوان موزه فعال است.

    تاریخچه کاخ موزه باغچه جوق ماکو

    بانی کاخ موزه باغچه جوق ماکو تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکوئی یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدین شاه است.این قصر به علت ویژگی‌های ممتاز معماری و هنری در سال ۱۳۵۳ توسط دولت خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری و رفع خطر از آن به علت علاقه مردم منطقه و جاذبه‌های قوی فرهنگی با موافقت سازمان میراث فرهنگی و تهیه مقدمات لازم، برای بازدید عموم آماده شد و عنوان کاخ موزه باغچه جوق ماکو موردبهره برداری قرار گرفت.

    خانواده سردار ماکویی تا سال ۱۳۵۳ در این کاخ زندگی می‌کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال ۱۳۵۸ به منظور بازدید عموم افتتاح شد. کاخ موزه باغچه جوق ماکو موزه در سال ۱۳۶۶ در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

    ویژگی‌ها کاخ موزه باغچه جوق ماکو

    پایه ستون‌ها و گلدان‌های کاخ موزه باغچه جوق ماکو از سنگ خارا است و خوب حجاری شده است. اولین گرامافونی که به ایران وارد شده در این عمارت به چشم می‌خورد که طول بوق آن ۶۰ سانتیمتر و ارتفاع پایه‌اش بیش از یک متر است.

    پرده‌های زربفت، مبل‌های بی نظیر، تخت‌خواب‌های متعدد با تشک‌های پر قو، کاغذ دیواری‌ها و رنگ‌آمیزی سالن‌ها و نقاشی سقف اتاق‌ها، ظروف چینی اعلا و لوسترهای کریستال، فضای حیاط با گلکاری و درختان میوه و اشجار زینتی و حوض‌های وسیع بازدید کنندگان را به یاد کاخ‌های افسانه‌ای می‌اندازد. بخشی از باغ در پیرامون کاخ اصلی باغچه جوق ماکو دارای طرحی از پیش اندیشیده و تقریباً منظم و محصور است.

    این محوطه توسط نرده‌های چدنی زیبایی از سایر بخش‌های باغ جدا شده که تقریباً نقشی همچون اندرونی ایفا می‌کند. در بخش‌هایی از محوطه، آثاری از کف‌سازی سنگی باقی مانده است و در سمت غربی کاخ نیز نمای اصلی ساختمان حوض بیضی شکل دیده می‌شود.

    سیمای عمومی کاخ موزه باغچه جوق ماکو

    نمای خارجی بنای کاخ موزه باغچه جوق ماکو با مجسمه‌های گچی که سردرها و نرده‌های گچی لبه بام را زینت داده‌اند، ساختمان سنگی یا آشپزخانه کاخ که با سنگ‌های صیقلی و تراش خورده ساخته شده است و استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن به قسمت‌های مختلف باغ جاری است از دیگر دیدنی‌های باغچه جوق به حساب می‌آید.

    پنجره های رنگی، کاغذ دیواری های گران قیمت مخملین با طرح گل و بوته و پرده های اشرافی نیز، چشم هر بازدید کننده ای را خیره می کنند. یکی از نکاتی که در مورد این کاخ بسیار ذکر شده؛ شیشه های استفاده شده در آن است که طبق گفته ها؛ بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی خاصیت حشره کشی دارد.

    سایر اطلاعات کاخ موزه باغچه جوق ماکو

    گچبری ساختمان توسط اساتید ایرانی انجام گرفت و آئینه‌کاری و گچبری ساختمان در سطح عالی است در بالای عمارت دور تا دور گلدان‌ها و مجسمه‌ها وجود دارد که اغلب جای گل و چراغ است. موقعیت باغچه جوق به علت قرارگیری بر سر جاده ترانزیتی ترکیه و اروپا اهمیت توریستی زیادی دارد و همین امر می تواند سبب جلب توجه مسافرین و علاقه مندان به این کاخ زیبا شود.

    زمان مناسب بازدید کاخ موزه باغچه جوق ماکو

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    سانس‌ها کاخ موزه باغچه جوق ماکو

    ٩:٠٠ الي ١٨:٠٠

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.