0
از0 نظر

کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی

    3390
    نمایش

    کاخ موزه ميان پشته شهر بندر انزلي واقع شده و به عنوان يکي از کاخ هاي تاريخي گيلان شناخته مي شود. اين کاخ که حالا به عنوان موزه نظامي انزلي مورد استفاده قرار مي گيره، در منطقه ميان پشته و بين دو پل انزلي و پل غازيان در محوطه و سيعي قرار دارد.ساخت بنای کاخ میان پشته به دستور رضاخان و به‌دست مهندسان ایرانی در سال ‪ ۱۳۰۸‬ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی

    کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی دارای ۱۱ اتاق و یک سالن پذیرایی با چهار سرویس حمام و دستشوئی در ساختمان است سقف کلیه اتاق ها بتن آرمه بوده و روی سقف از داخل اتاق ها گچ بری شده و تعدادی مجسمه کوچک از گچ ، بر حاشیه اتصال دیوار-سقف به چشم می خورد. در اتاق ها لوستر های کریستال آویزان است ولی در سرسرا که ارتفاع از کف تا سقف طبقه دوم بیش از ۱2 متر است ، لوستر بزرگ 6۰ شاخه ای کریستال با زنجیری آویزان است. ابتدا برای کاخ بامی از بتون آرمه ساخته بودند و گنبد آهنی رویش را با حلب سفید پوشانده بودند. در تعمیرات قبلی دو شیر و تاج پهلوی را که در سمت شمالی بالای ساختمان بوده ، برداشتند.

    کاخ دارای یک در بزرگ از سمت شمال است که پس از یک راهروی پهن سرسرای کاخ نمایان می شود که پلکانی پهن را در بر دارد و پلکان به دو سمت شرقی و قربی به سمت طبقه بالا منتهی میشود و ما بین این پلکان پنجره های بزرگی به سمت جنوب وجود دارد که به نقش خورشید ساخته اند. منطقه وسیع زمین کاخ دارای چهار خیابان است که کاخ در تقاطع آن قرار دارد. در طرفین خیابان های اصلی کاخ درختهای سرو کاشته و کناره های خیابان را با بوته های کیش « شمشاد» محصور کرده بودند.

    در داخل محوطه چهار خیابانها صدها درخت نارنج را با نظم وترتیب کاشته بودند که منظره ای جالب و بسیار فرح انگیز داشت. که در برف سنگین سال ۱۳۲۸ بسیاری از درختهای نارنج کاخ میسوزد و خشک میشود.

    تاریخچه کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی

    کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی در سال ۱۳۰۷ یک بار دچار آتش‌سوزی شد که در زمان رضا خان برای اقامت وی آنرا بازسازی کردند و نام کاخ سلطنتی به آن نهادند. به این نوع بناها در عهد قاجار کلاه فرنگی می گفتند. کاخ خوشتاریا بدستور رضا شاه در سال ۱۳۰۳ به تعمیر و بازسازی پرداخته شد.پس از این که خوشتاریا امتیاز چوب و بریدن درختهای جنگلهای تالش را دریافت کرد ضمن اینکه کارخانه ای در حوالی کرگانرود برپا نمود، کارخانه چوب بری دیگری در میان پشته احداث نمود و قصری دو طبقه و با شکوه و زیبا از چوب ساختند و از کارخانه برق این قصر را در نور غرق کردند.

    پس از این که ساختمان کاخ آتش گرفت بدستور رضاشاه مهندس علی خان معمار مخصوص شاه ، نقشه این کاخ را طراحی کرده و مهندس مظلومیان آرشیتک و رئیس فنی اداره بندر مأمور اجرای آن گردیده است .

    این کاخ در سال ۱۳۰۸ آغار به کار کرده و پس از دو سال ۱۳۱۰ بپایان رسید ، ولی پیمانکار آن می گوید در سال ۱۳۱۳-۱۳۱۴ بپایان رسید. از جمله کارهای هنری این ساختمان پله ایست که طبقات سهگانه را به هم وصل می کند ،به طوری که اگر شخصی در شیروانی باشد پله ها بدون پایه جاگذاری شدند که در آن واحد کف زیرین را خواهد دید ، ابتکار این پله از چوب بدست حاجی آقا نامی بوده.نجاری این ساختمان با استاد باقر قزوینی انجام گرفت، پنجره ای که در ضلع جنوبی ساختمان به صورت خورشیدی است توسط او ساخته شده. در نمای شمالی آن در بالا کاخ ابتدا دو شیر وجود داشته که توسط مهندسین مهاجر بنام نعلبنیانس طراحی شده.

    گچبری و گچ کاری داخل اتاق ها بوسیله استاد محمود و پدرش که از همدان آمدند انجام گرفت.نقاشی های داخل ساختمان بوسیله استاد رضا رنگچی انجام گرفت. این کاخ در ابتدا به وسیله اداره بندر اداره میشد و بعداً به استانداری گیلان و از نیمه دوم سال ۱۳۳۲، نیروی دریایی ارتش و پس از مدت کوتاهی توسط بیوتات سلطنتی اداره و از حدود سال ۱۳۴۸ مجدداً به نیروی دریایی واگذار گردید.

    بعد از انقلاب اسلامی چند سالی این بنا بلا استفاده ماند و از سال ۱۳۶۷ شمسی پس از تعمیرات اساسی و تعویض حلب های شیروانی، ساختمان کاخ به موزه نیروی دریایی تبدیل شد و انواع سلاح های گرم و سرد، از زمان صفویه تا کنون، در قفسه های مخصوص برای بازدید کنندگان جا سازی و حتی بعضی اشیاء قدیمی تر نیز در این موزه به چشم میخورد و از طرفی ماکت و مدل های انواع ناوهای جنگی نیروی دریائی ایران نیز در آنجا جلب توجه مینماید. که به نظر کاری بسیار بجا و شایسته ای انجام گرفته است. به منظور حفاظت از موزه به‌ناچار روی پنجره ها را با شبکه ای از آلمینیوم پوشانیده اند ، هر چند به زیبایی ساختمان لطمه زده ولی چون از آلمینیوم درست کرده اند صدمه چندانی به ساختمان وارد نساخته است.

    قبل از احداث آن، در همان مکان کاخ باشکوه خوشتاریا قرار داشت، این کاخ اختصاص داشت به تاجر روس که از اولین کسانی بود که صنعت برق را وارد ایران کرد . روایت است در دورانی که خبری از روشنایی برق نبود در شب‌های مه آلود بندر انزلی این بنا با نور خود منظره‌ای زیبا را به وجود می‌آورد . بنای کاخ میان پشته از سال ۱۳۰۸ شمسی جای کاخ خوشتاریا آغاز و بین سالهای ۱۳۱۳ - ۱۳۱۴ شمسی پایان یافت . مساحت زیر بنای آن ۱۱۶۸ مترمربع می‌باشد .

    ویژگی‌ها کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی

    کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی در حال حاضر موزه نظامی انزلی است و و انواع سلاحهای گرم و سرد از زمان صفویه تا کنون در معرض دید عموم است. موزه نظامی بندرانزلی در ساختمانی قرار گرفته که خود موزه‌ای از معماری و هنر است.

    کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی که در میان باغ دلگشایی با درختهای نارنج و سرو محصور شده از شمال به آبهای نیلگون خزر نظاره دارد. بنای کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی که به کاخ میان پشته معروف است در سال1309 به دستور رضاخان و به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است.

    سیمای عمومی کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی

    از در شمالی به راهروی پهن سرسرای کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی وارد می‌شوی که اکنون ماکتهایی از کشتی‌های مختلف و برخی ابزار دیگر دریایی در دو طرف و وسط آن قرار داده شده‌است. بعد از گذر از میان این راهرو به محوطه سرسرای کاخ می‌رسی که با دو ردیف پله متقارن سپید زیبا تو را به طبقه بالا راهنمایی می‌کند. ساختمان دارای یک سرسرای وسیع ، ۱۱اتاق و یک سالن پذیرایی با چهار حمام و دستشویی است.

    سقف اتاقها از بتون مسلح است و روی آن به شکل زیبایی با دستان هنرمندان گچ بری شده و گوشه‌ها نیزبا تعدادی مجسمه‌های کوچک گچی زینت داده شده است. کاخ میان پشته پس از وقوع انقلاب اسلامی چند سالی بلا استفاده ماند و از سال۱۳۶۷ پس از تعمیرات اساسی به موزه نیروی دریایی تبدیل شد. در حیاط کاخ چند اراده تانک و توپ و سلاحهای سنگین و نیمه سنگین در بین درختان قرار داده شده كه از همان ابتدا نظامی بودن كاخ را به ما یادآوری میكند. در طبقه پایین بنا سلاحهای سبك و ادوات نظامی از زمان زندیه تا دوره رضا خان قرار داده شده‌است.

    تفنگهای بزرگ قلعه‌ای، تفنگهای سنگ چخماق، سپر و كلاهخود و نیزه‌ها سلاحهای ابتدایی هستند كه جنگاوران كشورمان در قدیم از آن استفاده میكردند. طبقه دوم بنا حالت كاخ بودن خود را بیشتر حفظ كرده و در آن از مبلمان مورد استفاده رضاخان و مهمانهایش، قفسه‌های چوبی بسیار خوش ساخت و ظریف و در عین حال مقاوم، شمعدانها و ساعتهای برنزی، ظروف چینی و كریستال كه تعدادی از آنها هدایای سران كشورهای خارجی به رضا خان است، نگهداری می‌شود. رادیو ضبط مبله هدیه هیتلر به رضا خان یكی از این تحفه‌ها است.

    تابلوی كبك آویز اثر كمال الملك و تابلوی نقاشی كار ناصرالدین شاه از جمله تابلوهای موجود در كاخ است. یكی دیگر ازآثار زیبای موجود لوستری است كه از چوب یك پارچه تراشیده شده و بر سقف یكی از اتاقها نصب شده‌است. میزهای چوبی خوش تراش با طرحهای بسیار ظریف و زیبا حكایت از سلیقه هنرمندانه صنعتگران آن زمان دارد. در همه اتاقها شومیه دیواری تعبیه شده و پنجره‌های بزرگ فضای درون كاخ را به طبیعت زیبای پیرامون پیوند می‌دهد. سالانه تعداد قابل توجهی از ایرانگردان و حتی گردشگران خارجی از این موزه دیدن میكنند.

    پیشنهاد ویژه کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی

    از تمامی بخش های کاخ موزه نظامی میان پشته بندر انزلی دیدن کنید : ـ نمایشگاه سلاح سرد وگرم. ـ نمایشگاه هدایای سران کشورها به خاندان پهلوی. ـ نمایشگاه عکس های قدیمی از نحوه شکل گیری ارتش از سال 1300هجری شمسی به بعد. ـ نمایشگاه تجهیزات ناوبری و غواصی قدیمی. ـ آلاچیق سنتی و آتلیه عکاسی با لباس محلی گیلان.

    زمان مناسب بازدید کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.