3.9
از7 نظر

کال جنی طبس

    6536
    نمایش

    کال جني طبس که مردم محلی منطقه آن را با نام «دره جن ها» می شناسند، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و تماشایی استان خراسان جنوبی به شمار می رود که در 35 کیلومتری شمال شهرستان طبس و اطراف روستای ازمغان خودنمایی می کند. این جاذبه همه ساله مورد توجه بسیاری از کوهنوردان و گردشگران قرار می گیرد و همچنین با شماره 350 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کال جنی طبس

    دره کال جنی طبس، جاذبه ای طبیعی و شگفت انگیز است که در آن دیواره های بلند و پرشیبی دیده می شود که وارد شدن به آن میتواند خطراتی به همراه داشته باشد.

    تاریخچه کال جنی طبس

    ساخت این تونل ها و حفره ها احتمالا به دوران امپراتوری ساسانیان بر می گردد که در دامنه جداره های دره قرار گرفتند. مردم محلی به آن کال جنی می‌گویند و بهتر است هرگز به تنهایی و بدون راهنما از این جاذبه بازدید نداشته باشید.

    ویژگی‌ها کال جنی طبس

    از ویژگی های این جاذبه می توان به ثبت آن در تاریخ با شماره به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد. همچنین، وجود تونل ها و خانه هایی به نام «خانه گبرها» در دل دیواره ها که برای سکنای زرتشتیان زمان خود ساخته شده از دیگر جذابیت های این دره است.

    زمان مناسب بازدید کال جنی طبس

    چشمه‌های کوچک میان راه را محلی‌ها شلن می‌نامند و در تابستان و اوایل پاییز می‌توان در آنها آبتنی و خستگی راه را از تن به در کرد.

    سایر اطلاعات کال جنی طبس

    این دره را که طی سده‌های متمادی سیلاب‌های منطقه خراسان‌جنوبی تراشیدند کال‌جنی می‌نامند و در واقع «کال» اصطلاحی است که به دره یا مسیر ایجاد شده به وسیله سیلاب ها و جریان آب اطلاق می شود.

    شرایط استفاده کال جنی طبس

    مسیر دسترسی به این حفره ها خیلی دشوار است و در مسیر آن ها تونل هایی دیده می شه که احتمالا راه های ارتباطی آن ها با یکدیگر بودند.

    سیمای عمومی کال جنی طبس

    در مورد حفره‌های داخل دیواره‌های کال جنی طبس برخی بر این باورند که ساخته دست انسان است و مشاهده برخی نشانه‌ها نیز این دیدگاه را تأیید می‌کند. برای نمونه در بخشی از کال‌جنی و در ارتفاع 2‌ متری از سطح زمین یک چاه ورودی وجود دارد که می‌توان به درون آن رفت.

    در چاه که 7 تا 8 متر بلندی دارد جای دست‌ها و حفره‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن ها برای بالا رفتن بهره برد. در بالای آن به تالاری بر می‌خوریم که 2 دالان دارد و هر کدام شامل چندین اتاق است. آن جا می‌توان مطمئن شد که همه این ها به‌وسیله بشر و در دل دیواره این دره شگفت، پدید آمده است؛ تا جایی که هنوز رد تیشه معمار‌های منسوب به دوره ساسانیان بر در و دیوار اتاقک‌ها باقی مانده است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    از آنجا که رسیدن به کف دره برای برخی دشوار است حرفه‌ای‌ها 2مسیر را پیشنهاد می‌کنند. راه نخست این است که پس از جدا شدن از جاده آسفالت و دوراهی استخر شاعر و طی حدود 5کیلومتر جاده خاکی به دره می‌رسیم، از آن پس می‌توان از انتهای جاده خاکی که به نوعی ابتدای دره و در مجاورت کوه است پیش رفت. راه دیگر این است که از شکافی که در میانه راه خاکی است وارد دره شد. هر چند راه نخست بهتر است و در کنار آن چشمه آبی نیز مشاهده می‌شود. بلد‌ها به همراه گردشگر‌ها مسیر آب را دنبال می‌کنند و در مسیر، درخت‌های نخل و نیزار‌ها همچنین حالت U و گاهی V شکل شدن دره برای آنها چشم‌نواز خواهد بود. اگر دقیقا 23 کیلومتر از میدان شهدای طبس به سمت "بشرویه" برانیم، در سمت راست جاده گشتارگاهی مشاهده میشود. روبروی کشتارگاه و در سمت دیگر جاده آسفالت و در کنار ردیف چاههای قنات ، جاده ای خاکی و کم گذر وجود دارد. وارد جاده خاکی که بشوید و یکی دو کیلومتری را بپیمایید ،دره نمایان می شود. دره ای که از دور اصلا وجودش حس نمی شود. تا انتهای جاده خاکی کمی بیش از سه کیلومتر مسیر است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.