0
از0 نظر

کبوترخانه های خمین

    19
    نمایش

    کبوترخانه های خمین به دلیل طراحی خاصی که دارند، هنر معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارند. این بناهای کنگره‌دار، با نوار سفیدی از گچ در چهار طرف پوشیده شده‌اند. کبوترخانه‌ها محلی امنی برای کبوترها هستند و شرایط دسترسی به آب و غذا نیز در این سازه‌ها برایشان فراهم شده است. کبوترخانه‌های خمین، به دلیل طراحی خاصی که دارند، هنر معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارند. این جاذبه، محل امنی برای زندگی و تخم‌گذاری کبوترها به شمار می‌رود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کبوترخانه های خمین

    کبوترخانه های خمین، به دلیل طراحی خاصی که دارند، هنر معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارند. این بناهای کنگره‌دار، با نوار سفیدی از گچ در چهار طرف پوشیده شده‌اند. کبوترخانه‌ها محل امنی برای کبوترها هستند و شرایط دسترسی به آب و غذا هم برایشان فراهم است.

    فرهنگ معین کبوترخانه را این‌طور تعریف کرده است: «برجی که برای کبوتران ساخته می‌شود‌/ منفذی در زیر حمام‌های قدیمی برای انتقال حرارت ساخته می‌شد.»

    سایر اطلاعات کبوترخانه های خمین

    طبق توضیحی که درباره کبوترخانه ها در لغت‌نامه دهخدا، آمده است: کبوترخانه؛ برج حمام‌/ برج کبوتر‌/ کفترخان‌/ کبوترخانه‌/ باروگونه‌ای که کنند و در آن لانه‌های کبوتران سازند‌/ در اصطلاح بنایی سوراخ‌ها که در زیر حمام برای نقل حرارت سازند. جایی که برای کبوتران اهلی سازند‌./ کبوترخان‌/ ورده‌/ آنجا که کبوتران خانه کنند‌/ برج کبوتر‌/ بنایی که به آشیانهٔ کبوتر اختصاص دارد و آن معمولاً به‌صورت برجی باشد و اندر وی برجی و کبوتر خانه‌ای ساخت.»

    ویژگی‌ها کبوترخانه های خمین

    از کاربردهای کبوترخانه‌ها در گذشته می‌توان به گردآوری کود کبوترها و بقیه پرندگان، برای مصارف کشاورزی اشاره کرد. مثلا از کود کبوترها برای دباغی در چرم‌سازی و ساخت باروتبه استفاده می‌شده است. به همین دلیل در زمان شاه عباس صفوی مالیات نسبتا سنگینی از کبوترخانه‌ها گرفته می‌شد.

    سیمای عمومی کبوترخانه های خمین

    فضای کبوترخانه ها معمولا تودرتو است و در ساخت آنها از کاه‌گل استفاده شده تا در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم باشد. سوراخ‌هایی با قطر برابر برای ورود کبوتر و ممانعت از ورود حیوانات بزرگ‌تر و کوچک‌تر با لوله‌های سفالی ایجاد شده است. همچنین در دیوار داخلی برج سوراخ‌هایی وجود دارد تا کبوتران بتوانند در آن بنشینند.

    زمان مناسب بازدید کبوترخانه های خمین

    فصل بهار که استان مرکزی هوای مطبوعی دارد، بهترین زمان بازدید از کبوترخانه‌های خمین است.

    وسایل مورد نیاز کبوترخانه های خمین

    هنگام بازدید از کبوترخانه های خمین، آب آشامیدنی، پاوربانک و دوربین عکاسی همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها