0
از0 نظر

کلوت های شهداد

    427
    نمایش

    کلوت های شهداد یکی از جاذبه های زیبای کویر کرمان هستند. این کلوت ها در واقع کوه های شنی ویژه ای هستند که بر اثر فرسایش باد ایجاد شده و فرم ها و شکل های مسحور کننده ای را ایجاد می کنند. به برجستگی‌های بین شیارهای u شکل در نواحی بیابانی کلوت می گویند. کلوت‌های بزرگ حاصل فرسایش آبی-بادی و کلوت‌های کوچک تحت‌تاثیر فرسایش بادی شکل گرفته‌اند. قدمت کلوت‌ها به حدود ۲۰ هزار سال قبل بازمی‌گردد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کلوت های شهداد

    «شهداد» تا كرمان صد كیلومتر فاصله و تا شهر افسانه‌ای «كلوت ها» 40 كیلومتر فاصله دارد. این منطقه در بین زمین شناسان به یکی از «قطب های گرمایی زمین» معروف است. همین خشكی كویر ممکن است گردشگران را از اروپای سبز به ایران بكشاند. در نزدیكی شهداد، «نبکا»‌ها (گلدان های كویری) وجود دارد كه گاهی طول آنها به 10 متر می رسد؛ در حالی که بلندترین نبکاهاى صحراهاى آفریقا 3 متر طول دارند. شهداد در ارتفاع 430 متری از سطح دریا قرار دارد. از سمت شرق فاصله آن تا دشت لوت حدود 30 كیلومتر و مشرف به جلگه‌ای است به نام تكاب كه بخش‌ اصلی خبیص را تشكیل می‌دهد.

    ویژگی‌ها کلوت های شهداد

    شهر افسانه‌ای کلوت‌ها 11 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و فاصله اش با شهداد تنها 40 كیلومتر است؛ و حدود 20 هزار سال قبل، با فرسایش آبی و بادى، به وجود آمده است. در کویر شهداد، 100 هکتار نمکزار به شکل جوشش تخم مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن نیست. در محدوده‌ای 30 هزار کیلومتری، در دل لوت، هیچ حیاتی وجود ندارد. شاهد این ادعا جسد سالم گاوی است كه در زمستان سال ۱۳۶۵ در كویر لوت تلف شده است. پس از گذشت 15 سال از آن زمان، جسد این گاو (در حالی كه براثر نور شدید آفتاب خشك شده بود) بدون هیچ تغییری پیدا شد.

    سیمای عمومی کلوت های شهداد

    شهداد كنونی به شكل مثلثی است كه رأس آن به طرف دره «كناران» و قاعده آن به سمت شرق در حوزه تكاب قرار گرفته است و به كلوت های موازی حاشیه لوت منتهی می‌شود. زمین‌های شهداد، پوشیده از باغ های مركبات و خرما است.

    سایر اطلاعات کلوت های شهداد

    قلل ارتفاعات كوهستان تا اواخر اردیبهشت‌ ماه پوشیده از برف است؛ ‌از این‌ رو، آب های فراوانی به طرف دشت جریان دارد.

    تاریخچه کلوت های شهداد

    قدمت کلوت‌ها به حدود ۲۰ هزار سال قبل برمی‌گردد. بررسی ها نشان می دهد قدمت کلوت های شهداد احتمالا به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد می رسد.

    پیشنهاد ویژه کلوت های شهداد

    عکاسی و تماشای آسمان شب می تواند تفریح پرجاذبه ای برای شما باشد. رود شور، پلی گون‌ها و نمکزار در نزدیکی کلوت های شهداد قرار دارند و دیدنشان خالی از لطف نیست.

    شرایط استفاده کلوت های شهداد

    از آن جایی که کلوت های شهداد دمای بالایی دارند، بهتر است زمانی قصد سفر کنید که هوا خنک باشد. فصول خنک سال زمان مناسبی برای بازدید از کلوت های شهداد هستند. کلوت شهداد به سه قسمت سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود. از آنجایی که ممکن است بازدید از نواحی نارنجی و قرمز نیاز به مجوز داشته باشد، بهتر است قبل از ورود به منطقه، اطلاعات موثق را از راهنمایان حرفه ای بپرسید.

    وسایل مورد نیاز کلوت های شهداد

    هنگام بازدید از کلوت های شهداد، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید وارد جاده کرمان- بم شوید. بعد از طی 35 کیلومتر خودتان را به سیرچ برسانید. در ادامه وارد جاده شهداد شوید. پس از چند کیلومتر، به دوراهی شهداد-گلبافت می رسید و می توانید از کلوت های شهداد دیدن کنید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.