0
از0 نظر

کویر ریگان کرمان

    540
    نمایش

    کوير ريگان در منتهِي اليه جنوب شرقي استان کرمان و در نزديکي شهرستان ريگان قرار گرفته است و  از شمال شرقي در مجاورت لوت جنوبي يا لوت زنگي احمد قرار گرفته است.کویر ریگان در سمت جنوب شرقی استان کرمان و در نزدیکی شهرستان ریگان قرار گرفته و از شمال شرقی در مجاورت لوت جنوبی یا لوت زنگی احمد قرار دارد. رودخانه ریگان یکی از سرچشمه های کویر نمک شورگز هامون است که در لوت زنگی احمد قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر ریگان کرمان

    منطقه کویر ریگان کرمان پوشیده از ریگزار است که از نظر جنس و رنگ با سایر ریگزارهای ایران تفاوت هایی دارند. رنگ ریگزار روشن تر از سایر ریگزارهای ایران است که منشا آن احتمالا جنس سنگ های تشکیل دهنده آن است. ریگزار گستره ای غربی-شرقی دارد و فاصله غرب به شرق آن در حدود 20 کیلومتر و شمال به جنوب آن در بیشترین حالت در حدود 4 کیلومتر است. ریگزار توسط روستاهای زیادی در منطقه ریگان احاطه شده و گسترش آن زندگی روستاییان را تهدید می کند. بلندترین ارتفاع تپه های ماسه ای منطقه در حدود 75 متر است.

    سیمای عمومی کویر ریگان کرمان

    کویر ریگان کرمان یکی از زیستگاه های سوسمار دم تیغی ایرانی است که در خطر انقراض قرار دارد. سوسمار دم تیغی ایرانی حدود 147 سال پیش توسط محققی بنام «استرُچ» در 60 کیلومتری جنوب خوسف در حاشیه کویر لوت گزارش و توصیف شد. گونه مذکور در 134 سال پیش نیز توسط «بولانژه» در حوالی ریگان گزارش و توصیف شده است. با گذشت بیش از یک قرن سوسمار دم تیغی ایرانی مجدداً توسط یک دانشجوی علاقه مند در دشت سیف الدینی واقع در 65 کیلومتری جنوب شهرستان ریگان مشاهده و زنده گیری گردید.

    ویژگی‌ها کویر ریگان کرمان

    یکی از با ارزش ترین عرصه های طبیعی استان کرمان جنگلهای کهور در در این منطقه قرار دارد. این ذخیره گاه جنگلی بزرگترین جنگل کهور ایران با وسعت 30 هزار هکتار است و یکی از مهمترین زیستگاههای جانوری استان کرمان محسوب می شود. یکی از مهمترین کاربرد های این جنگل وسیع تثبیت شن در این منطقه و جلوگیری از بیابان زایی است بطوریکه ادامه حیات در بسیاری از مراکز جمعیتی شرق کرمان وابسته به این جنگل است. در این میان عوامل انسانی و همچنین خشکسالی و کم آبی پیاپی طی سالهای اخیر صدمات جبران ناپذیری به جنگلهای کهور ریگان وارد کرده است که حفظ و بقای این جنگل منحصر به فرد را نیازمند تدبیر و توجه بیشتر مسئولان کرده است. این درختان به گونه ای هستند که در اوج کم آبی می توانند به حیات خود ادامه دهند و این مزیت اصلی درختان کهور است. این گونه گیاهی به دلیل ساختار خاص برگهای خود در فصلهای خشک و بدون بارندگی قادر است رطوبت مورد نیاز خود را از طریق برگ جذب کند. متوسط بارندگی در مناطق جنگلی کهور و کویر ریگان در حدود 50 میلیمتر است.

    وسایل مورد نیاز کویر ریگان کرمان

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    پیشنهاد ویژه کویر ریگان کرمان

    بعضی از مردم اعتقاد دارند ریگزارهای منطقه خواص درمانی دارد.

    امکانات ویژه کویر ریگان کرمان

    تعدادی آلاچیق، نصب سرویس بهداشتی وایجاد راه مناسب جهت دسترسی به تپه ها در مجاورت روستای علی آباد پشت ریگ واقع در 13 کیلومتری شهرستان ریگان از امکانات رفاهی موجود در منطقه است.

    سایر اطلاعات کویر ریگان کرمان

    سوسمار دم تیغی ایرانی در بخش شرقی فلات مرکزی ایران، جنوب غربی پاکستان و جنوب افغانستان در زیستگاه های بیابانی و نیمه بیابانی خشک در دشتهای ریگزار،سنگریزه ای و سنگلاخی با پوشش گیاهی بوته ای، درختچه ای به طور پراکنده زیست می کند. این گونه روزهای گرم و آفتابی در اواسط روز فعالیت می کند و لانه آن شامل سوراخ های زیر زمینی است که حفر می کند. در نمونه های بالغ گیاهخواری دیده می شود و طبق گزارش ها 7 تا 10 تخم در سال می گذارند. از حیات وحش منطقه می‌توان به روباه شنی، گربه شنی، هوبره، زاغ بور، انواع آگاما و گکو، شاهین، جرد، پامسواکی، دو پا، مرغ حق، سارگپه بیابانی و... اشاره کرد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشی شخصی باید به شهرستان محمدآباد، روستای علی آباد بروید و کویر ریگان را ببینید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    کوير ريگان خشک کرمان کوير ريگان کوير خشک کوير کرمان ريگان کوير کوير خشک ريگان کرمان خشک کوير خشک ريگان خشک کرمان کرمان کوير کرمان ريگان کرمان خشک کوير ريگان خشک کوير ريگان کرمان کوير خشک ريگان کوير خشک کرمان کوير کرمان ريگان کوير کرمان خشک ريگان کوير خشک ريگان کوير کرمان ريگان خشک کرمان ريگان خشک کوير ريگان کرمان کوير ريگان کرمان خشک خشک کوير ريگان خشک کوير کرمان خشک ريگان کوير خشک ريگان کرمان خشک کرمان کوير خشک کرمان ريگان کرمان کوير ريگان کرمان کوير خشک کرمان ريگان کوير کرمان ريگان خشک کرمان خشک کوير کرمان خشک ريگان کوير ريگان خشک کرمان کوير خشک کرمان ريگان کوير کرمان ريگان خشک کوير خشک ريگان کرمان کوير خشک کرمان ريگان کوير ريگان کرمان خشک ريگان کوير خشک کرمان ريگان کوير کرمان خشک ريگان خشک کرمان کوير ريگان خشک کوير کرمان خشک کوير ريگان کرمان خشک ريگان کوير کرمان خشک کرمان کوير ريگان خشک کرمان ريگان کوير کرمان کوير ريگان خشک کرمان ريگان کوير خشک کرمان خشک کوير ريگان کرمان ريگان خشک کوير کرمان خشک ريگان کوير