0
از0 نظر

کویر ساغند یزد

    1016
    نمایش

    کوير ساغند، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و مناطق کویری یزد است که در شمال غربي روستاي ساغند و جنوب روستاي بياضه قرار دارد. این کویر توسط ارتفاعاتي که از ميانه، کوير را قطع مي کند به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم شده و از ویژگی های این منطقه می توان به پوشش جانوری غنی آن اشاره کرد که گونه های متنوعی از پرندگان، پستانداران و خزندگان را شامل می شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر ساغند یزد

    ارتفاع کویر ساغند یزد از سطح دریا 1027 متر است. سطح این کویر را نمکزار پوشانده و در حاشیه نمکزار نوار باریکی از خاک های رسی باد کرده دیده می شود. کویر ساغند یزد از جنوب غربی به کوه بنه شورو , از جنوب به ارتفاعات نتاک و معدن مس چادرملو محدود می شود.

    تاریخچه کویر ساغند یزد

    کویر ساغند یزد دارای یکی از مهمترین معادن اورانیوم در ایران است که در سال 1985 کشف شد .

    ویژگی‌ها کویر ساغند یزد

    به دلیل شوری خاک، ضعف پوشش گیاهی و نبود چشمه های آب شیرین در منطقه حیات وحشی برای این منطقه متصور نیست اما در حاشیه منطقه به دلیل بکر بودن و نبود دسترسی مناسب دارای حیات وحش قابل توجهی است.

    حیات وحش منطقه شامل گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، روباه معمولی، کفتار، جبیر، هوبره، بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند. انواع گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می‌خورد که شامل راسته لاک‌پشت‌ها و نیز خانواده آگاماها، سمندرها و اسکینک ها است و از دیگر خانواده خزندگان می توان به بزمجه ها اشاره کرد.

    وسایل مورد نیاز کویر ساغند یزد

    بهتر است پیش از سفر به مناطق کویری استان یزد، وسایل و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. کفش مناسب، کیسه خواب، کوله، بطری آب، خوراکی و ... شامل این اقلام می شود.

    سیمای عمومی کویر ساغند یزد

    در داخل کویر ساغند و نمکزار آن هیچ گونه پوشش گیاهی قابل مشاهده نیست. تنها در حاشیه کویر گیاهان هالوفیت و شور پسند همچون اشنان و گز قابل مشاهده هستند.

    در خارج از منطقه کویر در زمین هایی که شوری خاک کمی کاهش می یابد می توان پوشش گیاهی شامل تاغ، گون، اسفناج وحشي، تره تيزك، كاكوتي، فرفيون، گل گندم، شقايق كوهي، انغوزه، زنبق صحرايي، مليكا، خارشتر، كلاه ميرحسن، كاروانكش، افدرا، اسكنبيل، تاغ، قيچ، پرند، گز، گل كتاني، بابونه اي، شب بوي صحرايي، تلخك، اسفند ، علف شور، كلپوره، شيرينک مشاهده کرد.

    زمان مناسب بازدید کویر ساغند یزد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان یزد، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    شرایط استفاده کویر ساغند یزد

    جاده ارتباطی یزد، بهاباد، ساغند، طبس از غرب کویر ساغند یزد عبور می کند.

    سایر اطلاعات کویر ساغند یزد

    در جنوب این کویر معادن چادرملو قرار دارد که دارای سنگ های مس , آهن و طلا بوده و در قسمت شرقی کویر ماسه های روان قرار گرفتند و کویر به شکل حرف انگلیسی U در اطراف آن پیشروی کرده است.

    فاصله غربی ترین نقطه کویر تا پیشروی ماسه زار 10 کیلومتر است و از نقطه شروع ماسه زار تا ارتفاعات شرقی منطقه 15 کیلومتر فاصله است. مجموعه تپه های ماسه ای و کویر ساغند از جنوب، شمال و شرق توسط ارتفاعات محدود شده اند و حالتی جزیره مانند به این منطقه داده است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    جاده ارتباطی یزد، بهاباد، ساغند، طبس از غرب این منطقه عبور می کند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.