0
از0 نظر

کویر صفائیه گرمسار

    527
    نمایش

    کوير صفائيه، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي موجود در استان سمنان است كه در جنوب شرقي شهر گرمسار و جنوب روستاي صفائيه قرار دارد. اين کوير از جنوب به کوير ريگ جن و پارک ملي کوير محدود مي شود و بخش عمده اي از زمين هاي آن، باتلاقي با پلتفرم هاي نمکي است که در مرکز آن هيچ گونه پوشش گياهي مشاهده نمي شود. چشم انداز زيباي اين جاذبه مي تواند به عنوان سوژه خوبي جهت عكاسي انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر صفائیه گرمسار

    طول کویر صفائیه، در حدود 50 کیلومتر و عرض آن 12 کیلومتر که گسترش شرقی غربی دارد و ارتفاع متوسط آن از سطح آب های آزاد در حدود 808 متر است.

    ویژگی‌ها کویر صفائیه گرمسار

    منطقه کویر صفائیه در مرکز و مناطق کویری آن فاقد پوشش گیاهی است و زمین کاملا عریان است. اما در حاشیه نمکزار گیاهان شور پسندي همچون اشنان و گز قابلیت رشد پيدا كردند. در اطراف کویر، پوشش گیاهی گون، اسفناج وحشي، تره تيزك، كاكوتي، فرفيون، گل گندم، شقايق كوهي، انغوزه، زنبق صحرايي، مليكا، خارشتر، كلاه ميرحسن، كاروانكش، افدرا، اسكنبيل، تاغ، قيچ، پرند، گز، گل كتاني، بابونه اي، شب بوي صحرايي، تلخك، اسفند ، علف شور، كلپوره، شيرينك قابل مشاهده است.

    حیات وحش منطقه در منطقه کویری فاقد هرگونه گونه زیستی است اما در حاشیه شامل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبای هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند. انواع گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می‌خورد که شامل خانواده آگاماها، و اسکینک ها مي شود و از دیگر خانواده خزندگان می توان به بزمجه بیابانی اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید کویر صفائیه گرمسار

    با توجه به وضعيت آب و هوايي استان سمنان، فصل هاي بهار و اوايل پاييز زمان مناسبي براي بازديد از اين جاذبه هستند.

    سایر اطلاعات کویر صفائیه گرمسار

    بهتر است بدانيد كه علت پیدایش اين کویر، موقعيت ارتفاعات بنه در شمال و کوه گوگرد در جنوب است.

    سیمای عمومی کویر صفائیه گرمسار

    با بازديد از اين جاذبه، شاهد منطقه اي بياباني با پوشش گياهي و جانوري خاص خود خواهيد بود.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای دسترسی به این منطقه باید ۴٢ کیلومتر در جاده سمنان ـ تهران حرکت کنید و از آنجا وارد جاده خاکی به سمت جنوب شوید. در ابتدای جاده خاکی پس از عبور از رودخانه از مسیر سمت راست حرکت کرده و در ادامه به سمت پلی که در مقابل شما قرار دارد ادامه مسیر داده تا از پل خط آهن عبور کنید. در ادامه مسیر نیز مستقیم به سمت جنوب حرکت کنید. پس از طی ۵/١١ کیلومتر به روستای صفاییه خواهید رسید. ادامه مسیر به سمت جنوب به کویر صفائیه منتهی میشود.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.