0
از0 نظر

کویر طبقه خور (کویر نمک سیاه)

    237
    نمایش

    کوير طبقه يا نمک سياه در منتهي اليه شمال شرقي استان اصفهان و در شمال استان يزد واقع شده است. اين منطقه کويري داراي نمکهاي انفجاري سياه رنگي است که به صورت جزيره جزيره در بين پلتفرمهاي نمکي سفيد رنگ قرار دارند و به کوير طبقه شهرت دارند. این منطقه به کل فاقد پوشش گیاهی است. حتی گیاهان هالوفیت و شورپسند نیز توان رشد در این عرصه نمکی را ندارند. همچنین، به دلیل ضعف پوشش گیاهی، منطقه فاقد حیات جانوری است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر طبقه خور (کویر نمک سیاه)

    منطقه کویر نمک سیاه واقع در موقعیت جغرافیایی N3343 E5530 تا N3342 E5544 است. نمکهای انفجاری در سرتاسر دریاچه نمک خور و بیابانک تا شمال دشت کویر گسترده شده اند. وجود این اشکال برنده نمک عبور از این عرصه نمکزار را بسیار دشوار کرده است، از این رو از مناطق مرکزی آن اطلاعات چندانی در دست نیست.

    ویژگی‌ها کویر طبقه خور (کویر نمک سیاه)

    این منطقه به کل فاقد پوشش گیاهی است. حتی گیاهان هالوفیت و شورپسند نیز توان رشد در این عرصه نمکی را ندارند. همچنین، به دلیل ضعف پوشش گیاهی، عدم وجود منابع آب شیرین در گستره این نمکزار، منطقه فاقد حیات جانوری است. البته در حاشیه این منطقه ممکن است حیات جانوری مشاهده گردد که بیشتر به صورت گذری است و حیات وحشی ساکن در منطقه وجود ندارد.

    سیمای عمومی کویر طبقه خور (کویر نمک سیاه)

    این عرصه نمکی از مختصات ذکر شده به طول 50 کیلومتر به سمت شمال و 150 کیلومتر به سمت شمال شرقی تا محدوده پارک ملی توران گسترده شده است و بزرگترین عرصه نمکزاری ایران را تشکیل می دهد.

    سایر اطلاعات کویر طبقه خور (کویر نمک سیاه)

    علت ایجاد اشکال تیز و انفجاری نمک سیاه که در گویش بومی به کویر طبقه شهرت دارد به شرح زیر است: اشعه مادون قرمز گرمايی كه ما از خورشيد يا از يك محيط گرم احساس ميكنيم، همان تشعشعات مادون قرمز يا به عبارتی انرژی گرمایی است.

    نمک سفید موجود در سطح زمین در مناطق کویری اشعه مادون قرمز خورشید را از خود عبور میدهد. بهترین سطح برای جذب این اشعه لجنهای سیاه رنگ لایه های زیرین است. این لجنها در اثر جذب این اشعه گرم شده و منبسط میشوند. این انبساط باعث ایجاد فشار بر لایه های سطحی شده که در نهایت باعث شکسته شدن این لایه ها و خروج لجن سیاه از لایه های زیرین زمین به سطح کویر می شوند.

    در واقع حالت برندگي و تيزی نمك سياه پس از خشک شدن در سطح کویر بر اثر برخورد قطرات باران همراه با مواد سيلتی باد آورده بوجود مي آيد. با مخلوط شدن مواد سيلتی باد آورده با لجن سياه تا حدی شكل تيره و مات به اين صفحات تيز و برنده ميدهد. احتمالاً نمك سياه قديمی ترين نمك موجود در سطح كوير مرکزی ایران است. ولی سن حقيقی آنها روشن نيست. يك چنين نمكزاری نيز در دره Death Valley در كاليفرنيا وجود دارد كه به ميدان گلف شياطين معروف است و در حدود 20000 سال از تشكيل آن ميگذرد.

    زمان مناسب بازدید کویر طبقه خور (کویر نمک سیاه)

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه نیمه دوم سال است.

    وسایل مورد نیاز کویر طبقه خور (کویر نمک سیاه)

    قمقمه،چادر،لباس گرم،پتوي نازك،بالشت كوچك،كرم ضد آفتاب،عينك آفتابي،كلاه لبه دار،پاور بانك جيبي،پوتين مناسب براي پياده روي در كوير و...

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.