0
از0 نظر

کویر عقدا (سیاه کوه) یزد

    501
    نمایش

    کوير عقدا یا همان کویر سیاه کوه، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و منطقه کویری استان یزد است که داخل فرو رفتگي نامنظمي در مجاورت کويرهاي اردستان و زردين قرار دارد. حدود مجاور اين کوير از سنگ هاي آذرين و آهکي پوشیده شده و در داخل آن هیچ گونه پوشش گیاهی و جانوری دیده نمی شود. درحالی که در اطراف آن، شاهد انواعی از گیاهان و جانوران خواهید بود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر عقدا (سیاه کوه) یزد

    در کویر عقدا یا سیاه کوه یزد، به دلیل عدم وجود آب شیرین و شوری خاک نمی توان پوشش گیاهی و جانوری وسیعی را مشاهده کرد. این در حالی این که نواحی اطراف و حاشیه این منطقه، زیستگاه بسیاری از گیاهان، پرندگان، خزندگان و ... است.

    ویژگی‌ها کویر عقدا (سیاه کوه) یزد

    در داخل کویر عقدا هیچ گونه پوشش گیاهی مشاهده نمی شود ولی در حاشیه کویر، گیاهان هالوفیت و شور پسند همچون اشنان و گز قابل مشاهده هستند. همچنین، در خارج از منطقه کویر در زمین هایی که شوری خاک کمی کاهش می یابد، می توان پوشش گیاهی شامل تاغ، گون، اسفناج وحشي، تره تيزك، كاكوتي، فرفيون، گل گندم، شقايق كوهي، انغوزه، زنبق صحرايي، مليكا، خارشتر، كلاه ميرحسن، كاروانكش، افدرا، اسكنبيل، تاغ، قيچ، پرند، گز، گل كتاني، بابونه اي، شب بوي صحرايي، تلخك، اسفند ، علف شور، كلپوره، شيرينک مشاهده کرد.

    در حاشیه این منطقه، حیواناتی چون گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، جبیر، هوبره، بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی زیست می کنند و انواع گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می‌خورد که شامل راسته لاک‌پشت‌ها و نیز خانواده آگاماها، سمندرها و اسکینک ها است. از دیگر خانواده خزندگان می توان به بزمجه ها اشاره کرد.

    وسایل مورد نیاز کویر عقدا (سیاه کوه) یزد

    بهتر است پیش از سفر به مناطق کویری استان یزد، وسایل و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. کفش مناسب، کیسه خواب، کوله، بطری آب، خوراکی و ... شامل این اقلام می شود.

    سیمای عمومی کویر عقدا (سیاه کوه) یزد

    مخروط افکنه های وسیعی در امتداد جنوب غربی بر روی سطح کویر عقدا یزد توسعه یافتند و دو رودخانه اصلی آن از حد جنوب غربی کویر از انتهای شمالی و جنوبی وارد کویر می شود. همچنین، چند جریان های سیلابی نیز از سمت جنوب شرقی یزد به این کویر وارد می شود.

    قسمت جنوبی این کویر در حد فاصل زمین های پف کرده و نمکزار باتلاق قرار دارد و بیشتر سطح صفحات رسی آن ناهموار بوده و حالت باد کرده دارند که منعکس کننده شوری زیاد و بالا بودن سطح آب زیر زمینی در این کویر است.

    در امتداد بخش غربی این کویر حفره هایی دیده می شود که بر اثر افت سطح زمین بوجود آمده که بعضی از این فرورفتگی ها بیضوی بوده و طول آن ها تا یک متر می رسد و دارای 60 سانتی متر عرض و 15 سانتی متر عمق می باشند.

    وسایل مورد نیاز کویر عقدا (سیاه کوه) یزد

    کفش کوه پیمایی سبک، کوله پشتی کوچک یک روزه، لباس مناسب طبیعت گردی، کاپشن بادگیر و لباس گرم اضافه، قمقمه آب (پر شده)، لیوان و ظروف شخصی، هد لمپ و... از وسایل مورد نیاز برای بازدید از این جاذبه به شمار می رود.

    زمان مناسب بازدید کویر عقدا (سیاه کوه) یزد

    بخش شمالی این کویر حتی در ماه مرداد نیز مرطوب می باشد (گرمترین ماه سال) در صورتی که بخش جنوبی در اواخر ماه خرداد خشک می شود.ولی در اوایل ماه شهریور مجددا مرطوب می شود. کویر عقدا (سیاه کوه) یزد معمولا دارای بادهای نسبتا شدیدی می باشد.

    در اين منطقه نوسان دما در تابستان و زمستان و حتي در شب و روز زياد است. درجه حرارت هوا در طول سال، بين حداقل بيست درجه سانتيگراد زير صفر تا چهل و شش درجه سانتيگراد بالاي صفر در نوسان است. معمولاً سردترين ماه‌هاي سال در این منطقه کویری، دي و بهمن و گرم‌ترين آن تير است.

    شرایط استفاده کویر عقدا (سیاه کوه) یزد

    مسیر اول , مسیر اردکان به احمدآباد و سپس جاده خاکی احمد آباد است که از کنار خط آهن می گذرد و به کویر سیاه کوه می رسد.

    مسیر دوم , مسیر انارک به ایستکاه راه آهن نایین و سپس جاده خاکی کنار گذر خط آهن تا ایستگاه نو گنبد است.

    مسیر سوم , مسیر خاکی انارک به اسماعیلان و سپس سیاه کوه است. زمین های اطراف این کویر بشدت باتلاقی هستند.

    سایر اطلاعات کویر عقدا (سیاه کوه) یزد

    صفحات اخیر که از نوع صفحات رسی خشک فصلی هستند و مساحت آن ها در حدود 51% سطح کویر است و سطح ناهموار و باد کرده با اختلاف سطحی در حدود 6-10 سانتی متر دارند . این کویر شکلی شبیه به هلال ماه دارد که در قوس درونی هلال آن سیاه کوه با ارتفاع 2050 متر قرار گرفته است.

    این کویر از سمت جنوب به کوه نمک و گریگون , از غرب به بیابان های نایین و نو گنبد و از شمال به ارتفاعات انارک محدود است. میانگین ارتفاع این کویر از سطح آب های آزاد در حدود 730 متر است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    مسیر اول , مسیر اردکان به احمدآباد و سپس جاده خاکی احمد آباد است که از کنار خط آهن می گذرد و به کویر سیاه کوه می رسد . مسیر دوم , مسیر انارک به ایستکاه راه آهن نایین و سپس جاده خاکی کنار گذر خط آهن تا ایستگاه نو گنبد است . مسیر سوم , مسیر خاکی انارک به اسماعیلان و سپس سیاه کوه است . زمینهای اطراف این کویر بشدت باتلاقی می باشند .
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.