0
از0 نظر

گنبد خشتی مشهد

    1704
    نمایش

    گنبد خشتي مشهد، تنها يکي از چندین جاذبه تاريخي و ارزشمند استان خراسان رضوی است که قدمت آن به دوران صفويه مربوط می شود. اين بنا در ابتداي خيابان طبرسي و کوچه‌اي به همين نام و در مجاورت کوچه سياه آب واقع شده و همچنین، نام بنای آن در تاريخ ۱۶ دي ماه ۱۳۴۵ با شماره ۶۱۶ به‌ عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌ است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد خشتی مشهد

    گنبد خشتی مشهد مدفن امیرسلطان غیاث الدین محمد بن امر طاهرالموسی است که نسبت شریفش با هفده واسطه به حضرت موسی بن جعفر (ع) می‌رسد. گنبد این آرامگاه خشتی است و به همین سبب آن را گنبد خشتی می‌نامند.

    این بقعه از نظر معماری مشتمل بر دو بخش مهم پیوسته‌ است که شامل فضای زیر گنبد به صورت چهارشاه نشین و هشتی ورودی می‌باشد. بنا بر شواهد بنیان اولیه این بنا در دوره تیموری صورت گرفته و در عصر صفوی و قاجار نیز تکمیل و تزئین شده‌است.

    تاریخچه گنبد خشتی مشهد

    گنبد خشتی واقع در مشهد، مزار امامزاده سید محمد از اولاد امام موسی بن جعفر (ع) بوده و با هجده واسطه به حضرت سجاد علیه السلام می رسد. البته برخی نقل کردند که وی امام زاده نیست بلکه یکی از اطباء سپاه هارون الرشید بوده که در راه مرو در گذشته و در این نقطه که شهر تاریخی نوغان بوده، دفن گردیده است.

    طبق تاریخی که بر روی سنگ مزار آمده است، ایشان در ماه رمضان سال ۸۵۲ هجری قمری در گذشتند و همچنین بنا بر شواهد، بنیان اولیه این بنا در دوره تیموری صورت گرفته و در عصر صفوی و قاجار نیز تکمیل و تزئین شده‌ است.

    سیمای عمومی گنبد خشتی مشهد

    گنبد خشتی مشهد و بقعه آن از جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می رود و در دوران شاه عباس از خشت ساده، بدون کاشی کاری و بدون گلدسته ساخته شده البته داخل گنبد با گچبری زیبایی تزیین شده است. این بقعه از نظر معماری مشتمل بر دو بخش مهم پیوسته‌ است که شامل فضای زیر گنبد به صورت چهار شاه نشین و هشتی ورودی می‌باشد.

    برای ورود به مقبره که از سطح زمین پایین تر است باید از دالانی مسقف به طاق چشمه ای و به ارتفاع چهار متر عبور کرد. دالان به طول ۴٫۷ متر به محوطه ضریح ختم می شود که محوطه ای ۹٫۵ در ۷ متر با سقفی بلند و به ارتفاع ۱۲ متر است. طول ضریح ۲ متر، عرض ۱٫۸ متر و ارتفاع آن ۲٫۷ متر است و از آهن ساخته شده است. داخل ضریح که به وسیله شیشه محصور شده، تخته سنگی حجاری شده به ارتفاع ۸۰ و عرض ۷۰ و طول ۱۷۰ سانتی متر قرار دارد.

    سایر اطلاعات گنبد خشتی مشهد

    گنبد خشتی شامل سرداب و چهار طاقی دارای چهار ایوان که بر روی سرداب واقع شده است. همچنین گنبد ساقه دار بر فراز بنا قرار دارد.

    زمان مناسب بازدید گنبد خشتی مشهد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان رضوی، فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.