0
از0 نظر

گنبد نمکی رمقان

    1706
    نمایش

    گنبد نمكي رمقان، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي استان فارس است که در منطقه کوهمره سرخي قرار گرفته و بخش هايي از آن توسط رسوبات و پوشش جنگلي پوشيده شده و در برخي قسمت ها به هم ريخته و تنوع رنگي و سنگي زيادي دارد. همه ساله بسياري از طبيعت گردان و علاقه مندان از اين جاذبه بازديد مي كنند. همچنین‌‌، گنبد نمكي رمقان مي تواند به عنوان سوژه مناسبي جهت عكاسي انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد نمکی رمقان

    گنبد نمکی رمقان از گنبدنمکی های موجود در استان فارس و جاذبه های طبیعی ارزشمند این منطقه است که مورد توجه بسیاری از گردشگران و اهالی مناطق دور و نزدیک قرار دارد.

    تاریخچه گنبد نمکی رمقان

    در سال های نه چندان دور مردم روستاهای همجوار با راه اندازی قافله های به اين تل می رفتند و بلورهای ریز و درشت نمک را برای مصرف سالانه خود حمل می کردند. بلور نمک این نمکدان در بین مردم از قداستی ویژه برخوردار بود، به طوری که هرکس با دیدن تکه ای بلور نمک که در جایی افتاده بود، آن را می بوسد و در جایی امن می گذاشت. معمولا گهواره تمامی کودکان منطقه برای جلوگیری از چشم زخم آراسته به بلور های نمک بود.

    اگر مزرعه ای خوب محصول می داد، بوستانی پر ثمر می شد و کشتزاری سر سبز می شد، مالکش دور تا دور آن نمک می گذاشت. اگر گاو یا گوسفندی دو قلو می زائید، صاحبش بر گردن آن بلورهای نمک می آویخت. امروزه باورهاي مردم رنگ باخته، با ورود نمك صنعتي قافله هاي نمكي بي رونق شده و تل نمكدان ميزبان سود جوياني شده است، كه بلورهاي مكعبي شكل زيباي نمك را به بهاي ناچيز مي فروشند.

    ویژگی‌ها گنبد نمکی رمقان

    این کوه نمکی در منطقه کوهمره سرخی در کنار روستای رمقان واقع شده است و در بین اهالی محلی به تل نمکدان معروف است. از دیدگاه سنگ شناسی اين گنبد در بر دارنده مجموعه ی درهمی از مارن اليژيست دار صورتی، نمک و سنگ آهک های سیاه رنگ با لایه بندی ظریف و دولومیت های سياه تکتونیزه است.

    سیمای عمومی گنبد نمکی رمقان

    گنبد نمکی رمقان بین دو کوه سلامتی و مروک در دره گسلی کره بس که رودخانه خروشان جره در آن جریان دارد، سر از خاک بر آورده است.

    سایر اطلاعات گنبد نمکی رمقان

    در تقسیم بندی زمین شناسی ساختمانی، کوهمره سرخی در کمربند چین-گسل خورده زاگرس، زیر واحد زاگرس چین خورده ساده واقع شده است. مهمترین قضیه ساختاری در ارتباط با اين منطقه وجود گسل امتداد لغز باراستای شمالی- جنوبی به نام گسل کره بس در میان منطقه می باشد.

    این گسل باعث ایجاد دره ای عریض با راستای شمالی- جنوبی در میانه منطقه گردیده که اغلب روستاهای کوهمره سرخی در آن ساخته شدند. گسل کره بس امتداد لغز و راستگرد است و سبب جابه جایی تاقدیس های منطقه شده است.

    این گسل از نظر لرزه ای فعال و مولد زلزله است (از جمله زلزله کره بس در 17 اردیبهشت سال 1378) چندین دیاپیر نمکی هرمز نیز از محصولات این گسل عمیق می باشد كه يكي از آن ها گنبد نمكي رمقان است.

    نکات مثبت گنبد نمکی رمقان

    این پديده زمين شناسي زيبا از نظر تکتونیکی و همچنین دارا بودن اشکال رسوبی یکی از جمله آثار جذاب، دیدنی و تماشایی ژئوتوريستي حوضه زاگرس در شهرستان شیراز است.

    زمان مناسب بازدید گنبد نمکی رمقان

    با توجه به وضعيت آب و هوايي استان فارس، فصل بهار و پاییز مي تواند زمان مناسبي براي بازديد از اين جاذبه باشد.

    وسایل مورد نیاز گنبد نمکی رمقان

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، خوراکی‌های لازم، کمک‌های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۵۰ کيلومتري جنوب غربي شيراز، روستای رمقان بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.