0
از0 نظر

گنبد نمکی ملحه

    797
    نمایش

    گنبد نمکی ملحه

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد نمکی ملحه

    معدن نمک ملحه، از جاذبه های ارزشمند و طبیعی استان سمنان است که به صورت گنبد های نمکی دیده می شود. در منطقه محدوده معدن و حومه آن تناوبی از طبقات توف های مارنی به رنگ های سبز و قرمز، مارن های بنتونیزه شده به رنگ سبز تا سفید متمایل به کرم، نمک و آهک وجود دارد.

    ویژگی‌ها گنبد نمکی ملحه

    معدن نمک ملحه یکی از کهن ترین و فعال ترین معادن نمک ایران است و با حدود 45000 متر مربع مساحتی که دارد، به عنوان یکی از معادن بزرگ ایران نیز در نظر گرفته می شود.

    از ویژگی های مهم این معدن نمک می توان به استفاده از نمک های آن در شهرهای مختلف چون اصفهان، نکا، همدان، کرمانشاه و سمنان اشاره کرد.

    سیمای عمومی گنبد نمکی ملحه

    هنگام بازدید از این جاذبه، تکه های ریز و درشت نمک با رنگ های متفاوت و چشم نوازی که دارند، توجه شما را جلب خواهند کرد. همچنین، تپه ماهورهايي كه نمک ها را به روش های متفاوت از آن ها جدا مي كنند، بسیار تماشایی است.

    زمان مناسب بازدید گنبد نمکی ملحه

    با توجه به شرایط آب و هوایی استان سمنان، فصل بهار و پاییز مناسب ترین زمان برای بازدید از این جاذبه است.

    تاریخچه گنبد نمکی ملحه

    بر اساس تحقیقات انجام شده، تشکیلات نمک دار این معدن به دوره الیگوسن نسبت داده می شوند.

    وسایل مورد نیاز گنبد نمکی ملحه

    بهتر است بدانید که از همان ابتدای بازدید از این جاذبه ممکن است قدري تشنه مي شويد. چرا که نمك، رطوبت بدن و محيط را جذب می كند. پس فراموش نكنيد هنگامي كه به معدن مي رويد، چند بطري آب معدني به همراه خود داشته باشید.

    سایر اطلاعات گنبد نمکی ملحه

    ضخامت لایه بندی در طبقات مارنی و توفی مذکور بین ۱ تا ۵ متر که شمال غرب – جنوب شرق است با ضخامت بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر وجود دارد. خلوص ماده معدنی به بیش از ۹۸% می رسد و در نوع سنگ ممتاز آن بیش از ۹۹% می باشد.

    ذخیره این معدن حدود ۱۴۰۰۰۰۰ هزار تن است که سالانه ۱۰۰۰۰۰ تن از آن استخراج می شود. معدن نمك ملحه در جنوب شهر سمنان كه در حوضه ي دشت كوير بزرگ رسوب گذاري کرده به لحاظ كاني شناسي، از هاليت، سيلويت، پلي هاليت، كارناليت و لانجبينيت تشكيل شدند و از بين كاني هاي نام برده، پلي هاليت، كارناليت و لانجبينيت، به صورت ثانويه و اطراف و حاشيه ي هاليت با بافت هاي اوليه ي رسوبي مكعبي را احاطه کردند.اين دسته از كاني هاي تبخيري زماني كه در شورابه مقدار كافي از يون هاي پتاسيم و مقادير ناچيز منيزيم موجود باشد، تشكيل مي شوند.

    علاوه بر لايه اي بودن نمک ها، وجود بافت هاي اوليه ي جناغي، اسكلتي و تجمعي در كاني هاي هاليت و سيلويت حاكي از اين است كه آن ها در محيط رسوبي كم عمقي قرار گرفتند كه آب هاي دريايي به آن راه یافته است.

    براي اثبات دريايي بودن نمك هاي معدن ملحه، از ژئوشيمي عنصر برم كه به صورت بسيار جزئي وارد شبكه كاني هاي تبخيري سيلويت و هاليت مي شود، استفاده شده که بالاترين ميزان برم، ٢٠٠ پي پي ام، در كاني هاليت از افق هاي مختلف بوده است. به نظر مي رسد اين رسوبات تبخيري با توجه به لايه اي بودن آن ها و همراهي با رخساره هاي كم عمق دريايي در يک محيط رسوبي اوليه مرتبط با منشا آب هاي دريايي تشكيل شدند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای دسترسی به این گنبد و معدن نمک از سمنان 30 کیلومتر در جاده نظامی حرکت کنید. پس از آن تابلوی معدن نمک ملحه به مسیر انحرافی به سمت جنوب بروید و پس از طی 10 کیلومتر به معدن نمک خواهید رسید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    گنبد نمکي ملحه سمنان گنبد نمکي گنبد ملحه گنبد سمنان نمکي گنبد گنبد ملحه نمکي سمنان ملحه گنبد ملحه نمکي ملحه سمنان سمنان گنبد سمنان نمکي سمنان ملحه گنبد نمکي ملحه گنبد نمکي سمنان گنبد ملحه نمکي گنبد ملحه سمنان گنبد سمنان نمکي گنبد سمنان ملحه نمکي گنبد ملحه نمکي گنبد سمنان نمکي ملحه سمنان نمکي ملحه گنبد نمکي سمنان گنبد نمکي سمنان ملحه ملحه گنبد نمکي ملحه گنبد سمنان ملحه نمکي گنبد ملحه نمکي سمنان ملحه سمنان گنبد ملحه سمنان نمکي سمنان گنبد نمکي سمنان گنبد ملحه سمنان نمکي گنبد سمنان نمکي ملحه سمنان ملحه گنبد سمنان ملحه نمکي گنبد نمکي ملحه سمنان گنبد ملحه سمنان نمکي گنبد سمنان نمکي ملحه گنبد ملحه نمکي سمنان گنبد ملحه سمنان نمکي گنبد نمکي سمنان ملحه نمکي گنبد ملحه سمنان نمکي گنبد سمنان ملحه نمکي ملحه سمنان گنبد نمکي ملحه گنبد سمنان ملحه گنبد نمکي سمنان ملحه نمکي گنبد سمنان ملحه سمنان گنبد نمکي ملحه سمنان نمکي گنبد سمنان گنبد نمکي ملحه سمنان نمکي گنبد ملحه سمنان ملحه گنبد نمکي سمنان نمکي ملحه گنبد سمنان ملحه نمکي گنبد