0
از0 نظر

گنبد نمکی کوهدشت کهن

    358
    نمایش

    گنبد نمکي کوهدشت، تنها يكي از چندين جاذبه گردشگري تفريحي استان سمنان به شمار مي رود كه در جنوب شرقي شهرستان گرمسار قرار دارد و معدن کوهدشت گرمسار، به عنوان محل بالا آمدن گنبد نمکي با پوشش گچ و نمک شناخته مي شود. همه ساله، منظره بكر و منحصر به فرد اين جاذبه مورد توجه بسياري از طبيعت گردان و بازديد كنندگان قرار مي گيرد و نماي زيباي آن مي تواند به عنوان سوژه مناسبي براي عكاسي انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد نمکی کوهدشت کهن

    در داخل این گونه گنبد های نمکی محل گیر افتادن نفت (تله های نفتی) است. این معدن جزء معدود معادن (معادن مشابه در کرمان ٬ هرمز) زیر زمینی نمک در جهان است. علت رو باز نبودن معدن مذکور بارندگی در منطقه است که موجب تخریب معدن روباز و شسته شدن نمک می شود.

    نکات مثبت گنبد نمکی کوهدشت کهن

    نمک سازنده ی این معدن از رسوبات تبخیری بوده و این رسوب متعلق به اینفرا کامبرین است. همچنين، نمکي با خلوص ۹۸ درصد، در حدود ۸۰ درصد نمک استان را تعیین می کند.

    سایر اطلاعات گنبد نمکی کوهدشت کهن

    ویژگی‌ها گنبد نمکی کوهدشت کهن

    نحوه ی استخراج این معدن به روش اتاق و پایه با پایه های نا منظم است و پایه ها بوسیله باقی گذاشتن ستون های نمکی ایجاد شده است. در مرحله ابتدای استخراج اقدام به حفر تونل به عرض ۵ و ارتفاع ١۵ متراست. در این معدن قطر پایه ها در حدود ١۵ متر در نظر گرفته شده است تا درزمان محاسبات صرفه جویی و ایمنی معدن بالا برود.

    اتاق های قسمت های مختلف بوسیله ی رمپ هایی با شیب های ١۰- ۵ درجه به یکدیگر متصل می شوند. در این معدن دو جبهه کار با ارتفاع سه متر وجود دارد که بوسیله ی حفاری اولیه دو پله در دو جهت مختلف ایجاد می شود که بعد از چالزنی و خرج گذاری در یک جبهه آتشباری انجام و در زمان بارگیری و حمل و نقل در جبهه ی دوم آتشباری انجام می شود و به طور مداوم این آتشباری و بارگیری در دو جهت انجام می شود. در مورد آتشباری یک بازنشسته ی شهربانی به طور دائم در استخدام معدن است.

    بهتر است بدانيد كه به دلیل ارتفاع ۲۰ متری اتاق ها و تونل ها، تهویه به شیوه ی طبیعی انجام می شود و به همین دلیل در آخر ساعت کاری انفجار انجام و در شیفت بعدی اقدام به بارگیری و تخلیه می نمایند.

    سیمای عمومی گنبد نمکی کوهدشت کهن

    در ورودی غار، دیواره ها تیره و طوسی رنگ و هر چه به عمق آن نزدیکتر شوید روشن تر و براق تر ديده می شوند و نزدیک شدن به سطوح روشن تر گویای این مطلب است که زمان حفر آن نقطه از غار به زمان حال نزدیکتر است.

    شرایط استفاده گنبد نمکی کوهدشت کهن

    نحوۀ استخراج نمک از معدن باعث شکل گیری غاری دستکن شده و گردشگران می توانند با هماهنگی های از پیش انجام شده توسط آژانس های مسافرتی با پلیس راهنمایی و رانندگی از آن بازدید کنند چرا که اتوبوس های مسافرتی اجازۀ عبور در مسیر این معدن را ندارند.

    زمان مناسب بازدید گنبد نمکی کوهدشت کهن

    با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان گرمسار، فصل های بهار و پاییز که هوا خنک تر است، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    سایر اطلاعات گنبد نمکی کوهدشت کهن

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.