1
از1 نظر

گنبد پیرمحله رودسر

    3452
    نمایش

    گنبد پير محله رودسر در دهکده پير محله رانکوه در ۱۰ کيلومتري جنوب رودسر واقع شده است گنبد پير محله بناي آجري مربوط به اوايل دوره صفويه از دوره كيائيان مي باشد بناي مورد بحث با توجه به ساختار كه در علم معماري بسيار جالب است بعنوان يكي از عجايب گيلان شناخته شده است.این اثر  در تاریخ 5 دی 1356 نیز با شماره‌ی 1542 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد پیرمحله رودسر

    بقعه‌ی پیر محله از جاذبه‌های دیدنی شهرستان رودسر در استان گیلان است که در محله‌ای به بنام پیرمحله قرار دارد و به همین جهت به این نام شهرت پیدا کرده است.

    تاریخچه گنبد پیرمحله رودسر

    قدمت این بنا به دوران صفوی بازمی گردد.

    ویژگی‌ها گنبد پیرمحله رودسر

    گنبد پیر محله دارای یک ایوان کوچک در سمت ورودی و دو اتاق کوچک در طرفین آن است. گنبد خانه به شکل هشت ضلعی و ساده ساخته شده، سطح آن را گچ اندود کرده اند. قطر دیوارها حدود ۶۵ و قطر دیوار گنبد حدود ۱۱۵ سانتی متر است .

    از مشخصات بنا، گنبد دو لا یه آن است. در داخل اتاق میانی، محرابی با دهنه ای به عرض ۹۰ و بلندی ۱۷۰ سانت تعبیه شده است. این بنا فاقد عناصر تزئینی و نمونه یک معماری اصیل و سنتی گیلان است.

    سیمای عمومی گنبد پیرمحله رودسر

    طاق نماهایی در بیرون بنا در کادرهایی چهارگوش و مستطیل جای گرفته و دارای طاق جناقی است. در داخل بنا نیز طاق نماهایی به ارتفاع ۳۰/۳ متر دیده می شود . آجرکاری خارجی بقعه، ساده و در قسمت فوقانی دیوارها، قرنیزهایی متمایل به خارج وجود دارد. با توجه به معماری بقعه از جمله استفاده از قوس های جناقی تیز، پیش آمدگی قرنیزهای فوقانی و نوع گورسازی که شبیه سردابه است، این بنا شباهت به معماری دوره ایلخانی دارد.

    همچنین در زیر این گنبد خانه سردابی قرار دارد که گویی محل برداشت آب بوده است. در اتاق غربی، پلکانی است که با هیجده پله‌ بیست و پنج سانتی‌متری به بام اتاق‌ها و راهرو می ‌رود. عظمت گنبد از بام بیشتر محسوس است.

    بلندی کمربند گنبد 185 سانتی‌متر و محیط دایره‌ی این کمربند بیست متر تمام است. بلندی گنبد بیرونی 550 سانتی‌متر و قطر طاق آن 70 سانتی متر و فاصله‌ی میان گنبد درونی و بیرونی50 سانتی‌متر است. اگر برای بناهای تاریخی گیلان عجایب هفتگانه‌ای در نظر بگیریم، گنبد پیرمحله بی‌شک یکی از آن‌ها خواهد بود.

    شرایط استفاده گنبد پیرمحله رودسر

    مسیر دسترسی به گنبد پیر محله رودسر : بخش مركزی رودسر، دهستان ورضا محله، حسن سرا بطرف جاده رحیم آباد، كنار جاده آسفالت روستای پیر محله

    سایر اطلاعات گنبد پیرمحله رودسر

    درون این مقبره طبق گفته‌های مردم محلی اشیا و سکه‌های تاریخی وجود داشته که امروز به سرقت رفته است.

    نکات منفی گنبد پیرمحله رودسر

    متاسفانه این بنا برعکس بناهای باستانی دیگر مورد توجه مردم قرار نگرفته و متروک است که همین موضوع یکی از عوامل مصون ماندن بنا وعدم مرمت های بی اساس از طرف مردم است.

    زمان مناسب بازدید گنبد پیرمحله رودسر

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار است.

    نکات مثبت گنبد پیرمحله رودسر

    گنبد پیر محله رودسر در سال ۱۳۵۶ توسط سازمان میراث فرهنگی کشور با شماره ۱۵۴۲در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    مسیر دسترسی به گنبد پیر محله رودسر : بخش مركزی رودسر، دهستان ورضا محله، حسن سرا بطرف جاده رحیم آباد، كنار جاده آسفالت روستای پیر محله
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها