0
از0 نظر

یخچال های تخت سلیمان (علم کوه)

    1227
    نمایش

    مجموع يخچال هاي علم کوه واقع برفلاتي مرتفع درارتفاع تقربي 400متري درميان قلل گرانيتي تخت سليمان واقع گرديده اند. قله علم کوه پس از قله دماوند دومین قله مرتفع ایران به شمار می‌رود. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنه شمالی آن واقع است و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگنوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. مجموع یخچال های تخت سلیمان عبارتند از:سرچال،علم چال، تخت سلیمان،مرجیکش، خرسان، هفت خوان، چالون، شانه کوه واسپلیت.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات یخچال های تخت سلیمان (علم کوه)

    مجموعه یخچال های علم کوه در واقع بر فلاتی مرتفع در ارتفاع تقریبی 4000 متری در میان قلل گرانیتی تخت سلیمان واقع گردیده اند.

    ویژگی‌ها یخچال های تخت سلیمان (علم کوه)

    این منطقه دارای بیشترین تعداد قلل بالای 400متر درکل کشور است.

    زمان مناسب بازدید یخچال های تخت سلیمان (علم کوه)

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان مازندران فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است.

    وسایل مورد نیاز یخچال های تخت سلیمان (علم کوه)

    مواردی همچون: کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    سیمای عمومی یخچال های تخت سلیمان (علم کوه)

    در جبههٔ شمالی این قله، دیواره‌ای به طول ۶۵۰ متر وجود دارد که یکی از زیباترین و مشکل‌ترین دیواره‌های دنیا به شمار می‌رود. منطقهٔ علم کوه دارای ۴۷ قلّهٔ بالای ۴۰۰۰متر است.

    سایر اطلاعات یخچال های تخت سلیمان (علم کوه)

    مجموعه یخچال های تخت سلیمان  عبارتند از :1- سرچال 2- علم چال 3- تخت سلیمان  4- مرجیکش 5- خرسان 6- هفت خوان  7- چالون 8- شانه کوه 9-اسپیلت.  

    ( یخچال سرچال ) : 1-) این یخچال در ارتفاع 4050 متر تا 4230 متر در حد فاصل دو قله میان سه چال و تخت سلیمان  قرار دارد وسطح ان توسط سنگلاخ ها و ریزشهای کوه پوشیده شده است.                                                                                                                  

    ( یخچال علم چال ) : 2-) این یخچال بزرگ که در  ارتفاع تقریبی 4000  متری واقع است به علت ان که در گودی قرار گرفته و قلل اطراف عمدتا از 4200 تا 4800 متر ارتفاع دارند از نظر پنهان است. ابتدای یخچال اصلی در 4200 متری و دیواره شمالی علم کوه بر فراز ان بر افراشته شده است. سطح یخچال توسط میزهای سنگی یخچالی وخرد شده در نواحی کناره ان پوشیده شده است.                                                                                                                                                                                                               

    ( یخچال تخت سلیمان ) : 3-) این یخچال با شیبی تند از پاتخت در جناح شمالی قله تخت سلیمان در ارتفاع 4350 متری    تا نز دیکی قله 4659 متری تخت سلیمان به صورت یک مرکز نسبتا عریض یخچالی با دو زبانه شرقی و غربی کشیده شده است و شیب ان در قسمت های شمالی تر بیشتر است.                                                                                                   

    ( یخچال مرجیکش ) : 4-) این یخچال در ارتفاع 4340متری در گودی حدفاصل دو یال قله سیاه سنگ و مرجیکش قرار گرفته و زبانه شمالی ان تا ارتفاع 4500 مترارتفاع می گیرد. سطح یخچال پوشیده از سنگلاخ است و ریزش مداوم سنگ از سمت قله مرجیکش بر روی ان جریان دارد.                                                                                                                                                                                           ( یخچال خرسان ) : 5-) این یخچال بزرگ در حدفاصل قلل علم کوه و مرجیکش در جناح  جنوبی این قلل واقع شده واز ارتفاع تقریبی 4150 تا 4500 متر با عرض نسبتا زیاد تا زیر قله علم کوه به پیش می رود و قلل سوزنی ودیئاره ای خرسان شمالی و میانی  و جنوبی در جناح غربی ان قرار گرفته اند.                                                                                             

    ( یخچال هفت خوان ) : 6-) مجموعه بزرگ و طویل یخچال هفت خوان از ارتفاع  4950 تا 4400 متر بر روی گردنه هفت خوان امتداد یافته و در بستر خود تشکیل زبانه های کوجک یخچالی به داخل دره های هفت خوان را می دهد. بعضی از این زبانه ها تا نزدیکی قلل با شکوه هفت خوان ارتفاع می گیرند. وجود ابگیرهای متعدد در بستر یخجال دارای اهمیت خاصی است. در جناح شمالی این یخچال قلل نگین و تخت سلیمان و در سراسر امتداد جنوبی ان قلل مضرس و دندانه دار هفت خوان از ارتفاع 4000 متر تا 4537 متر قرار دارند.                                                                                                    

    ( یخچال چالون ) : 7-) این یخچال حدفاصل دو قله سیاه سنگ و چالون در ارتفاع 3900 تا 4200 متری قرار دارد ومیان این دو قله مر تفع را می پوشاند.

    ( یخچال شانه کوه ) : 8-) این یخچال متصل به یخچال علم چال از ارتفاع 4230 تا نزدیکی قله 4400 متری شانه کوه امتداد دارد. وجه تسمیه این یخچال عمدتا به دلیل نزدیک بودن ان به قله شانه کوه می باشد.                                                      

    ( یخچال اسپیلت ) : 9-) زبانه عظیم و مرتفع یخچال اسپیلت به ارتفاع 600 مترزبانه ای فرعی از مجموعه یخچال های هفت خوان و یکی از زیباترین یخچال های ایران می باشد. این یخچال به صورت 3 زبانه فرعی از جناح شمالی قله نگین بر روی دیواره غربی علم کوه تا سوزنی اسپیلت در ارتفاع 4600 متری امتداد دارد.

    شرایط استفاده یخچال های تخت سلیمان (علم کوه)

    با توجه به ارتباط علم کوه با کوه‌های اطراف و وجود دیواره و گرده، برای رسیدن به آن راه‌های بسیاری وجود دارد. مسیرهای رایج صعود به علم کوه را می‌توان به دو مسیر کوهپیمایی جنوبی، یک مسیر کوهنوردی شمالی و یک مسیر دیواره‌نوردی تقسیم‌بندی کرد. مسیر جبهه جنوبی؛ مسیر کوهپیمایی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، تنگ گلو و حصار چال از سمت جنوبی به قله علم‌کوه می‌رسد، ساده‌ترین مسیر صعود به قله است. که معمولاً با شبمانی در دشت حصارچال همراه است.

    مسیر جبهه شمالی؛ مسیر کوهپیمایی شمالی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گردنه سیاسنگ از سمت شرق به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر به عنوان یکی از سخت‌ترین مسیرهای کوهپیمایی در ایران محسوب می‌شود و غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است. مسیر گرده آلمان‌ها؛ مسیر کوهنوردی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاسنگ است ولی نیازمند ابزار فنی است و مانند آن، غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.

    مسیر دیواره شمالی؛ مسیر دیواره‌نوردی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علم‌چال و دیواره شمالی به قله می‌رسد که با توجه به تعدد مسیرهای دیواره علم صعود متفاوتی خواهد بود.

    نکات مثبت یخچال های تخت سلیمان (علم کوه)

    از یخچال های طبیعی پنج گانه در ایران، یخچال علم چال از مجموعه یخچال های طبیعی تخت سلیمان ( علم کوه ) در شهر کلاردشت واقع در استان مازندران انتخاب گردید.این یخچال به سه علت انتخاب شد : 1 – به علت شکل کاسه یخگیر ( سیرک یخچالی ) و ارتفاع نسبتاً بالای آن که موجب شده است در این یخچال خصوصیات رفتاری مربوط به سایر یخچال های طبیعی در ایران به صورت واضح تر مشاهده شود.

    2 - به علت سیستم تخلیه جریان ناشی از ذوب برف و یخ که بعد از طی فاصله کوتاهی به صورت رودخانه ظاهر می شود که این امر باعث می شود مطالعه مدل ریاضی اثر ذوب برف و تأثیر آن بر جریان رودخانه قابل تحقیق باشد.

    3 – به علت فاصله نزدیک آن به تهران که دسترسی به این یخچال را امکان پذیر و آسان می سازد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.