0
از0 نظر

آسیاب‌های آبی دزفول

    1120
    نمایش

    آسياب هاي آبي دزفول، از جمله آثار ارزشمند تاريخي و جاذبه های گردشگري در شهرستان دزفول استان خوزستان می باشد و در واقع مجموعه اي از سازه هاي آبي است که در گذشته به عنوان بند و آسياب استفاده مي شده. همچنین، این جاذبه که بیش از 15 قرن قدمت دارد و از دوره ساسانیان به یادگار مانده با شماره ۳۹۸۴ در فهرست آثار ملي ایران نیز به ثبت رسيده است.همچنین این جاذبه در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آسیاب‌های آبی دزفول

    تعداد آسیاب‌ها در دوره‌ صفویه حدود ۵۰ تا ۶۰ عدد بود که بخشی از آنها در اثر سیلاب‌های فصلی تخریب شدند. آسیاب‌های آبی دزفول در بخش‌های مختلف رودخانه دز قرار دارند. بخشی از آنها به فاصله حدود ۸۰۰ متر از سد تنظیمی (دزفول) و در جنوب تفریحگاه ساحلی دز، بخشی در زیر پل جدید (دوم) دزفول و بخشی دیگر نیز در کنار پل قدیم این شهرستان ساخته شده‌اند.

    تاریخچه آسیاب‌های آبی دزفول

    پیشینه تاریخی آسیابهای آبی دزفول در ارتباط با پل قدیم (دزفول) بوده که به دوره ساسانیان باز می گردد اما عمده آثار موجود از آسیاب‌ها که در سه بخش از رودخانه موجود است به دوره تاریخی صفویه و قاجاریه باز می گردد.

    ویژگی‌ها آسیاب‌های آبی دزفول

    سازه های آبی دزفول از مصالحی چون قلوه سنگ رودخانه ایی، آجر و با ملات ساروج ساخته شده اند.شکل معماری آسیاب‌ها برگرفته از سبک معماری بومی شهرستان دزفول بوده و به صورت یک مجموعه به هم پیوسته ساخته شده و به هم مربط هستند.

    سیمای عمومی آسیاب‌های آبی دزفول

    پایه این آسیاب‌های دزفول از ملات گچ، خاکستر و آجرها در سه ردیف ساخته شده‌اند و در قسمت‌هایی از سنگ ساخته می‌شود. دیوارها نیز از آجر و سنگ قلوه رودخانه و ملات ساروج که نوعی آهک‌ بندی بوده پوشیده شده است.

    نحوه کنار هم قرارگیری آسیاب‌ها به شکلی است که در گذشته حالت سد مانند داشته تا آب را به جای مورد نظر هدایت کنند. این سیستم، سیستم پیشرفته ساسانی بوده است که قسمت اول رودخانه را قطع می‌کند. این سازه‌ها پل بند یا دَمبِرِج نام دارند. ارتفاع درون اتاقک این آسیاب‌ها تا کف رودخانه حدود چهار متر است و حالت تقارن دارند.

    زمان مناسب بازدید آسیاب‌های آبی دزفول

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خوزستان و دزفول، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این منطقه هستند.

    سایر اطلاعات آسیاب‌های آبی دزفول

    بازمانده آسیاب های دزفول در سه قسمت از رود دز وجود دارند، بخش اول در بالادست در پارک ساحلی دز، بخش دوم در کنار پل جدید دزفول و بخش سوم در کنار پل تاریخی دزفول قرار دارند.

    امکانات ویژه آسیاب‌های آبی دزفول

    این جاذبه دارای امکاناتی همچون:اقامتگاه،رستوران،پوشش شبکه و... است.

    نکات مثبت آسیاب‌های آبی دزفول

    نکات مثبت آسیاب‌های آبی دزفول

    نکات مثبت آسیاب‌های آبی دزفول

    نکات مثبت آسیاب‌های آبی دزفول

    نکات مثبت آسیاب‌های آبی دزفول

    نکات مثبت آسیاب‌های آبی دزفول

    نکات مثبت آسیاب‌های آبی دزفول

    نکات مثبت آسیاب‌های آبی دزفول

    نکات مثبت آسیاب‌های آبی دزفول

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری دزفول می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه تاریخی راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    آسياب‌هاي آبي دزفول اهواز آسياب‌هاي آبي آسياب‌هاي دزفول آسياب‌هاي اهواز آبي آسياب‌هاي آسياب‌هاي دزفول آبي اهواز دزفول آسياب‌هاي دزفول آبي دزفول اهواز اهواز آسياب‌هاي اهواز آبي اهواز دزفول آسياب‌هاي آبي دزفول آسياب‌هاي آبي اهواز آسياب‌هاي دزفول آبي آسياب‌هاي دزفول اهواز آسياب‌هاي اهواز آبي آسياب‌هاي اهواز دزفول آبي آسياب‌هاي دزفول آبي آسياب‌هاي اهواز آبي دزفول اهواز آبي دزفول آسياب‌هاي آبي اهواز آسياب‌هاي آبي اهواز دزفول دزفول آسياب‌هاي آبي دزفول آسياب‌هاي اهواز دزفول آبي آسياب‌هاي دزفول آبي اهواز دزفول اهواز آسياب‌هاي دزفول اهواز آبي اهواز آسياب‌هاي آبي اهواز آسياب‌هاي دزفول اهواز آبي آسياب‌هاي اهواز آبي دزفول اهواز دزفول آسياب‌هاي اهواز دزفول آبي آسياب‌هاي آبي دزفول اهواز آسياب‌هاي دزفول اهواز آبي آسياب‌هاي اهواز آبي دزفول آسياب‌هاي دزفول آبي اهواز آسياب‌هاي دزفول اهواز آبي آسياب‌هاي آبي اهواز دزفول آبي آسياب‌هاي دزفول اهواز آبي آسياب‌هاي اهواز دزفول آبي دزفول اهواز آسياب‌هاي آبي دزفول آسياب‌هاي اهواز دزفول آسياب‌هاي آبي اهواز دزفول آبي آسياب‌هاي اهواز دزفول اهواز آسياب‌هاي آبي دزفول اهواز آبي آسياب‌هاي اهواز آسياب‌هاي آبي دزفول اهواز آبي آسياب‌هاي دزفول اهواز دزفول آسياب‌هاي آبي اهواز آبي دزفول آسياب‌هاي اهواز دزفول آبي آسياب‌هاي