4.8
از4 نظر

موزه سنجش تبریز

    1381
    نمایش

    موزه سنجش تبريز يکي از موزه هاي موضوعي استان آذربايجان شرقي است که در محل خانه تاريخي سلماسي تبريز قرار دارد؛ در موزه سنجش انواع ادوات مقياس و توزين از قبيل تراز و هاي گوناگون ، انواع ساعت، وزنه ها، پيمانه ها ، آلات و ادوات مربوط به علم نجوم از جمله اسطرلاب به نمايش گذاشته شده است.موزه سنجش در یکی از خانه های زیبا و قدیمی شهر تبریز واقع شده ؛ ساختمان آن به اواسط دوره قاجار تعلق دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه سنجش تبریز

    موزه سنجش که در محل خانه سلماسی از خانه های زیبا و قدیمی شهر تبریز برپا شده است، با هدف آشنایی مردم با انواع وسایل متنوع و زیبای سنجیدن در ادوار مختلف تجهیز گشته است. در موزه سنجش تبریز که به خانه سلماسی مشهور است نخستین ابزارهای سنجش زمان، وزن، برق، آب، بنزین در ایران نگهداری می‌شود. نیاز انسان به داشتن مقیاسها و همچنین استفاده از ابزار و ادوات سنجش از بدو تشکیل جوامع انسانی مطرح بوده چرا که باعث نظم بخشیدن به زندگی اجتماعی می شده است.

    تاریخچه موزه سنجش تبریز

    این موزه در سال 1381 و در محل خانه تاریخی سلماسی تبریز افتتاح شده است.

    ویژگی‌ها موزه سنجش تبریز

    تنها موزه سنجش در ایران است.

    سیمای عمومی موزه سنجش تبریز

    خانه دارای سردر و نمای آجری است و برای ورود باید از هشتی بگذرید. ساختمان این بنا در سه ضلع حیاط و دو طبقه با زیربنای ۸۷۵ متر احداث شده است. در طبقه‌ی همکف طنبی‌های اصلی و جانبی در سه ضلع شمالی، شرقی و غربی با پنجره‌های ارسی و شیشه‌های رنگی مخصوص معماری قاجار قرار گرفته‌اند. حوض بسیار زیبایی در حیاط دیده می‌شود که دورادور آن را باغچه‌های کوچکی دربرگرفتند.

    در قسمت غربی ساختمان (یعنی ورودی جانبی طنبی غربی) دو ایوان ستوندار با سرستون‌های گچ‌کاری‌شده جای دارند. دز زیرزمین ضلع شمالی عمارت نیز حوض‌خانه‌ی بسیار زیبایی قرار دارد که نشیمن‌گاه تابستانی اهالی خانه بوده است و سقفی طاق شکل دارد. بقیه‌ی قسمت‌های زیرزمین به‌عنوان مطبخ، آب انبار و انباری مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

    زمان مناسب بازدید موزه سنجش تبریز

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    سانس‌ها موزه سنجش تبریز

    - ساعات کار موزه : بهار ( 8- 15)تابستان(8- 14و16- 21)پاییز و زمستان( 8- 15) - تعطیلی هفتگی موزه : روزهای دوشنبه - تعطیلات سالانه موزه : روزهای : - 9 محرم ( برابر با روز تاسوعا ) - 10 محرم (روز عاشورا ، شهادت امام حسین (ع)) – 28 صفر (رحلت پیامبر اکرم (ص) ) - 21 مضان (شهادت حضرت علی (ع) ) - 25 شوال (شهادت امام جعفر صادق (ع)) - 14 خرداد ماه ( رحلت امام خمینی (ره) )

    امکانات ویژه موزه سنجش تبریز

    این حاذبه داراي امكاناتي همچون؛ راهنماي موزه، سرويس بهداشتي، رستوران، بوفه و اقامتگاه مي باشد.

    سایر اطلاعات موزه سنجش تبریز

    تنه یک درخت با قدمت پنج میلیون سال در موزه سنجش شهر تبریز نگهداری می‌شود. موزه سنجش تبریز به عنوان یکی از موزه‌های غنی کلانشهر تبریز، گنجینه‌های ناشناخته ارزشمندی را در خود جای داده که تنه درخت پنج میلیون ساله یکی از آنها است. این تنه درخت متعلق به دوره پلیوسن از دوران سنوزوئیک آخرین دوره زمین‌شناسی بوده، یکسال پیش از سوی یک زمین شناس محلی در پارس‌آباد مغان، خریداری و به تبریز منتقل شده است جنس این درخت با گذشت زمان تبدیل به سنگ سیلیسی شده و حالت فسیلی و سنگواره‌ای پیدا کرده است.

    همچنین آوندها و دیواره این درخت با جذب مواد‌آلی سخت شده و لایه بیرونی آن رنگی شبیه زنگ زدگی آهن به خود گرفته است. وجود پمپ بنزین 100 ساله در موزه سنجش تبریز نمونه اولین پمپ های بنزین موجود در ایران که پمپی دستی است، در موزه سنجش نگهداری می شود. این پمپ که از دو پیمانه شیشه ای برای نگهداری و پمپاژ بنزین تشکیل شده است، از طریق یک شلنگ متصل به مخزن پر از بنزین شده و پس از گردش بنزین در شیشه اول و انتقال آن به شیشه دوم، از طریق نازل باک خودرو را پر می کرده است.

    وجود سامانه خاصی این پمپ را به نمونه منحصر به فردی از دقت و کارآیی تبدیل کرده و از هدر رفتن بنزین جلوگیری به عمل می آورده است. افراد قبل از استفاده از این پمپ بنزین باید میزان بنزین مورد نظر خود را بر روی صفحه مدرج متصل به پمپ مشخص می کردند و سپس نسبت به پر کردن باک خودرو اقدام می نمودند. با این تمهید، پمپ به شکل خودکار در میزان بنزین تعیین شده قفل می شد و بنزین بیشتری از پمپ خارج نمی گردید. پمپ بنزین دستی موجود در موزه سنجش در حدود یکصد سال قدمت دارد و ساخت کشور انگلستان می باشد.

    این پمپ بنزین تاریخی توسط شرکت نفت استان به موزه اهدا شده تا ضمن حفاظت و حراست از آن، عموم مردم نیز بتوانند از این اثر تاریخی و جالب دیدن نمایند و با تاریخچه وسایل مورد استفاده و روزمره خود بیشتر آشنا گردند. ساعت تاریخی امپراتور روم باستان در موزه سنجش تبریز نمونه منحصر به فردی از ساعت ‌ای ریخته گری شده با تصویر یکی از امپراتور های روم باستان در تبریز و در موزه تخصصی سنجش وجود دارد. یکی از اشیای مهم و دیدنی موزه، ساعتی برنزی ریخته گری شده ایست که با طلا روکش گشته است. این ساعت در قرن 17 میلادی در شهر کان از شهرهای کشور فرانسه ساخته شده و مزین به تصویر سزار اگوست، از امپراتوران روم باستان است. در زیر مجسمه سزار در روی ساعت، نام دو شهر ترابیا و ترازیمنس که از شهر های مهم دوران روم باستان است نقش شده اند.

    در ساخت این مجسمه، سزار با لباس و یراق آلات کامل جنگی ایستاده و تصویر وی قدرت و ابهت و توانمندی یک امپراتور را نشان می دهد. در مورد کارکرد این ساعت تاریخی و ساعت های مشابه آن می توان گفت که این ساعت‌ به طور معمول از دو کوک بهره گرفته اند که یکی از آنها برای کوک کردن ساعت و دیگری برای کوک کردن زنگ ساعت مورد استفاده قرار می گرفت. در این ساعت با وجود قدمت زیاد هر دوی این کوک ها به درستی کار می کنند. این ساعت یکی از هدایای اهدا شده به اشراف ایران از طرف اشراف اروپایی است که نسل به نسل در کشور گشته و در نهایت به موزه سنجش رسیده تا نمونه کم نظیر ساعت سازی قرن 17 در تبریز و در موزه تخصصی سنجش موجود باشد.

    مردم تاریخ دوست شهر و گردشگران محترم می توانند همه روزه از ساعت هشت صبح تا 21 شب، با حضور در موزه تخصصی و بسیار زیبای سنجش، که در خیابان مقصودیه و در فاصله کمی از عمارت شهرداری و مرکز اطلاع رسانی گردشگری واقع است، انواع آلات و ادوات سنجش را مشاهده نموده و با تاریخچه آنها آشنا شوند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه مترو
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.