0
از0 نظر

پیست اسكی پیام مرند

    523
    نمایش

    پیست اسکی پیام مرند در سال ۱۳۴۸ در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار و ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا در دامنه ارتفاعات رشته كوه ميشو راه‌اندازی شده است.این پیست از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پیست‌های کشور و از جمله جاهاي ديدني مرند است. طول این پیست ۸۰۰ متر است که از همان سال ۱۳۴۸ هر ساله ورزشکاران و گردشگران زیادی برای ورزش، تمرین، اجرای مسابقات به این منطقه می‌آیند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پیست اسكی پیام مرند

    منطقه “پیام” یکی‌ از زیباترین و مهمترین تفرجگاه های‌ مردم آذربایجان شرقی می‌باشد که در طول سال مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی است در طول فصل سرما کمتر خانواده ای‌ در تبریز و دیگر شهرهای‌ آذربایجان شرقی و استان های همجوار را می توان یافت که برای‌ انجام ورزش های زمستانی‌ و نیز استفاده از طبیعت بکر و زیبای زمستانی پیام به این منطقه نرفته باشد.

    تاریخچه پیست اسكی پیام مرند

    پیست اسکی پیام مرند در سال 1348 در زمینی به مساحت 30 هکتار و ارتفاع 1800 متر از سطح دریا در دامنه ارتفاعات رشته كوه ميشو راه اندازی شده است. پیام منطقه ای‌ روستایی‌ را شامل می‌شود که در بخش مرکزی‌ شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته کوه میشو واقع شده و از مرتفع ترین گردنه های‌ حد فاصل تبریز به ماکو در استان آذربایجان غربی‌ است . نام قدیمی‌ پیام (یام) می‌باشد که هم اکنون نیز همین نام در گفت و گوهای‌ محاوره ای‌ مردمان آذربایجان بر زبان ها جاری‌ است.

    یام در زبان مغول به معنی‌ اسب چاپار می باشد که در مسیرهای‌ مختلف در هر منزلی‌ مستقر بود تا پیک مورد نظر سوار بر آن را به مقصد برساند که با گذر زمان نام یام از سوی‌ فرهنگستان ایران به پیام تبدیل گردید. از آنجاییکه قزوین ، میانه ، تبریز و ماکو یکی‌ از قدیمی‌ترین و مهم ترین شاهراه های‌ ارتباطی‌ شرق به غرب در طول تاریخ بوده است کاروانسرای‌ موجود در منطقه پیام نیز حکایت از تعلق آن به دوره مغول و صفویه دارد که ازمهم ترین تاسیسات میان راهی‌ این محور به شمار می آمد.

    ویژگی‌ها پیست اسكی پیام مرند

    طول این پیست 800 متر است که از همان سال 1348 هر ساله ورزشکاران و گردشگران زیادی جهت ورزش،تمرین،اجرای مسابقات و استفاده از جاذبه ها و طبیعت بکر آن به این منطقه می آیند. مهمترین ویژگی پیست اسکی پیام ، مسیر دسترسی کوتاه و سریع از طریق جاده ترانزیت تبریز به مرند طی ۲۴ ساعت شبانه روز است .

    برخلاف مسیر دیگر پیستهای اسکی که بطور انحرافی از مسیر یا جاده های اصلی منشعب شده و از طریق گردنه ها و مسیرهای برف گیر و کوهستانی به پیست منتهی میشوند ، مسیر فرعی به سمت پیست اسکی پیام بسیار کوتاه و کاملا مسطح بوده و با عبور از میان روستا و باغات محلی ، امکان تردد در همه اوقات شبانه روز و بدون هیچ مانعی فراهم است.

    امکانات ویژه پیست اسكی پیام مرند

    پیست اسکی پیام در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر مرند واقع شده و این مسیر کوتاه ، امکان دسترسی به تأسیسات رفاهی اقامتی نظیر هتل ، مراکز درمانی و دسترسی به پزشکان متخصص ، رستورانها ، مراکز خرید و… را در کوتاهترین زمان ممکن فراهم مینماید.

    سایر اطلاعات پیست اسكی پیام مرند

    پیست اسکی پیام ، هرچند از نظر وسعت محدوده قابل اسکی چندان وسیع و قابل توجه نیست،با وجود شیب ملایم دامنه رشته کوههای میشو و خصوصاً در محدوده آموزشی مدرسه اسکی، مورد توجه اکثر قریب به اتفاق مبتدیان و نوآموزان اسکی است و این مهم با اعتدال و پایداری شرایط جوی منطقه، ویژگی خاص و منحصربفردی را ایجاد نموده است.

    نکات مثبت پیست اسكی پیام مرند

    اولین تله اسکی بشقابی این پیست حدودا ً بطول ۳۰۰ متر در محدوده بسیار کوچکی از اراضی وسیع پیست و در دهه ۱۳۴۰ بنا نهاده شده و این تله اسکی علیرغم طی عمر مفید خود ، طی سالهای متمادی و به دفعات مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است. تله اسکی بشقابی یاد شده، در شرایط فعلی نیز مورد بهره برداری است و با توجه به موقعیت قرارگیری آن در شیب ملایم دامنه و محدوده مدرسه اسکی پیام، غالباً مورد استفاده مبتدیان و نوآموزان اسکی است. تله اسکی بشقابی دوم پیست اسکی پیام بطول تقریبی ۷۰۰ متر به موازات تله اسکی نخشتین ایجاد شده و در دامه آن نیز تله اسکی بشقابی سوم بطول تقریبی ۴۰۰ متر ، اسکی بازان علاقه مند را به بخش مرتفعی از دامنه کوه میشو و با شیب نسبتاً تند، رهنمون می دارد.

    در شرایط فعلی، کلیه تله اسکی های پیست اسکی پیام پیوسته مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته و و علیرغم فرسودگی و مستهلک بودن قطعات ، بطور مستمر مورد بهره برداری فصلی است. مجموعه ورزشی پیام از استراحتگاه و سالن پذیرائی به ظرفیت ۲۵۰ نفر برخوردار بوده و امکان دسترسی به سرویس بهداشتی مناسب، نمازخانه، امکانات برداشت آب بهداشتی قابل شرب ، برق و برقراری تماس موبایل در همه اراضی مجموعه فراهم گردیده است. تعداد ۳۷ دستگاه آلاچیق و سکوی اسکان خانوادگی نیز همجوار پیست اسکی و بمنظور استراحت و اطراق عموم بر پا شده است. یکدستگاه جانپناه در میانه دامنه کوه میشو و مشرف به پیست اسکی و همچنین یکدستگاه پناهگاه کوهنوردی نیز همجوار ساختمان هیئت اسکی مرند بمنظور استفاده اسکی بازان و یا کوهنوردان در شرایط ناپایدار جوی و یا حوادث و رخدادهای غیر مترقبه ، در اراضی مجموعه پیام مورد بهره برداری است.

    مجموعه دارای یک دستگاه پارکینگ اختصاصی بمنظور توقف خودروهای شخصی اسکی بازان به ظرفیت ۱۲۰ خودرو و یکدستگاه پارکینگ اختصاصی دیگر بمنظور توقف خودروهای شخصی گردشگران، کوهنوردان و دیگر عموم به ظرفیت ۲۰۰ خودرو میباشد که در همه فصول سال آماده بهره برداری است.

    زمان مناسب بازدید پیست اسكی پیام مرند

    زمستان‌های‌ سرد و برف‌گیر از دیگر ظرفیت‌های‌ بسیار مناسب جلب گردشگر به منطقه پیام است که داشتن پیست اسکی‌ در این منطقه باعث شده است سالانه عده کثیری از گردشگران داخلی و خارجی به این سمت روانه شوند.

    تابستان‌های پیام نیز به دلیل مطبوع بودن آب و هوا و داشتن طبیعت زیبا، آب‌های‌ روان و چمنزارهای چشم‌نواز همه روزه علاقه‌مندان طبیعت و گردشگری‌ را به خود جلب می‌کند

    وسایل مورد نیاز پیست اسكی پیام مرند

    وسایل مورد نیاز: کلاه و دستکش مناسب ،جوراب مناسب،استفاده از ضد آفتاب،همراه داشتن عینک افتابی،لباس گرم ومناسب

    سانس‌ها پیست اسكی پیام مرند

    ساعت بازدید بهار و تابستان 08:00 الی 15:00

     ساعت بازدید پائیز و زمستان 08:00 الی 15:00

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.